با حضور دکتر محمدرضا مجیدی، نشست انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب بصورت مجازی برگزار شد

۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۴:۴۹ کد : ۱۱۹۳۸ اخبار برگزیده معاونت
تعداد بازدید:۱۸۶۰

نشست انقلاب اسلامی و گام دوم، شامگاه دوشنبه 20 بهمن ماه و بصورت مجازی برگزار شد. به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند در ابتدای این جلسه، ضمن عرض تبریک ایام الله دهه مبارک  فجر و چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، طی سخنانی گفت: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) تئوری آمریکائیها مبنی بر تشکیل دهکده جهانی به رهبری آمریکا را برهم زد و انقلاب اسلامی مسیر تاریخ را تغییر داد.

دکتر محمدرضا مجیدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه ما در طی این سالها بایستی نسبت به نقاط مثبت و منفی انقلاب اسلامی آسیب شناسی داشته باشیم، گفت: اگر بناست در مسیر پیش رونده انقلاب اسلامی توفیقاتی داشته باشیم، نیازمند بازخوانی و مرور راه رفته و آسیب شناسی آن با رویکرد آینده پژوهی است.

وی در ادامه به تشریح بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: لازم است ما مروری بر راه رفته داشته باشیم و به پرسش ها و شبهات پاسخ داده شود. دکتر مجیدی، ضمن بیان فعالیتهایی که در پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد، ادامه داد: با مروری که بر فعالیتهای صورت گرفته از پیروزی  انقلاب اسلامی تا کنون صورت گرفته،نقاط مثبت و منفی داریم که باید مورد بررسی و آسیب شناسی جدی قرار گیرد. این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: ضمن مقایسه انقلاب هایی که در گوشه کنار جهان رخ داده است گفت: ارزیابی انقلاب اسلامی نیازمند ابزارهای مختلف است و در دانشگاهها نباید به قدرت رسانه ای که سعی در تخریب این انقلاب است، تن بدهیم.

دکتر مجیدی خاطر نشان کرد:  در مقایسه انقلابها و آسیبها و تهدیدها و فرصتهایی که در تمامی انقلابها شاهد آن بوده ایم، دوران پسا انقلاب اسلامی با دوران قبل ازانقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست. وی افزود: موضوع انقلاب اسلامی در غرب به حدی ارزشمند است، که تعداد مطالعاتی که در حوزه انقلاب اسلامی ایران انجام شده بسیار بالاست. دکتر مجیدی ضمن تشریح بلوک شرق و غرب در دوران انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی در فضایی صورت گرفت که در انقلابهای دیگر به سوی دین ستیزی رفته بود و علیرغم اینکه اسلام هراسی توسط جامعه غرب صورت گرفته بود، انقلاب ایران شکل گرفت. وی در خصوص صدور انقلاب اسلامی،ضمن تشریح انقلاب فرانسه و صدور دموکراسی در کشورهای اروپایی گفت: انقلاب اسلامی ،مردم خود را به انقلاب فراخواند و مخاطبان خود را در عرصه جهانی نیز فراخواند.  دکتر مجیدی گفت: چرایی و چگونگی انقلاب اسلامی را باید برای خود نیز یاداوری کنیم و در حقیقت بیانیه گام دوم، تلنگری است مبنی بر این که کجا بودیم و اکنون در کجا هستیم. ایران جغرافیای امروز، ایران تاریخی و فرهنگی را نیز به همراه خود دارد.این ظرفیت وقوع انقلاب اسلامی است.

دکتر محمدرضا مجیدی، ضمن بیان شرایط حساس کنونی، گفت: ایستگاه تاریخی که در آن هستیم بسیار مهم است و آیندگان ما را قضاوت خواهند کرد. ما باید نگاه درستی به آسیبها داشته باشیم. باید نسل امروز را با پیام انقلاب اسلامی آشنا کرد و این نسل را متوجه این موضوع کرد که میراث دار چه پیام و انقلابی هستند.

دکتر مجیدی ،به بیان آسیبهای انقلاب اسلامی در طی دوران انقلاب اسلامی اشاره کرد و ضمن انتقاد از شرایط تحزب گرائی و ناعدالتی موجود در جامعه، بر عنصر عدالت و استقرار نظام عادلانه تأکید کرد. وی در پایان خاطر نشان کرد:عدالت  آرمان بشریت است و در روند تکاملی اسلام و انقلاب برما وظیفه است که در این فرایند پیش رویم.

شایان ذکر است در این نشست اعضای حاضر در جلسه به بیان نظرات خود در خصوص انقلاب اسلامی پرداختند.

آخرین ویرایش۲۱ بهمن ۱۳۹۹