در دومین نشست از سلسله نشست های انتخابات ۱۴۰۰ عنوان شد؛ متاسفانه هر چهار سال یکبار به مردم سلام می کنیم

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۷:۱۵ کد : ۱۲۹۱۰ اخبار برگزیده معاونت
تعداد بازدید:۵۹۲

دومین نشست از سلسله نشستهای انتخابات 1400 شامگاه سه شنبه 14 اردیبهشت و با حضور جمعی از دانشگاهیان دانشگاههای سراسر کشور برگزار شد.

دکتر نسیم چالاکی ، پژوهشگر شهری و مدیر پژوهش های راهبردی مرکز مطالعات و برنامه ریزی تهران در ابتدای این نشست ضمن تشریح نقش شوراها در مدیریت شهری به نقش مردم در این انتخاب اشاره کرد و افزود: آن چیزی که امروز متاسفانه شاهد آن هستیم عدم تمایل مردم به مشارکت در این زمینه است.

این فعال سیاسی اصلاح طب در ادامه صحبتهایش افزود: در ایران درست برعکس سایر کشورها هرچه از بالا به پایین می آییم مشارکت مردم کاهش پیدا می کند. وی ضمن تاکید بر مناسبات محلی و اصول دموکراسی در شهرها تاکید کرد: اولین بخشی که دموکراسی در آن نمایان می شود انتخابات شوراهاست.

دکتر چالاکی ضمن انتقاد از شرایط نظام برنامه ریزی در شهرها گفت: در نظام برنامه ریزی ما عمدتا بخشی از مردم را از دست می دهیم و در هیچ گونه برنامه ریزی ما دیده نمی شود. وی به تشریح نقش انتخابات اشاره کرد و افزود: انتخابات ایتدایی ترین و نخستین سطح دموکراسی است. دکتر چالاکی ضمن انتقاد از ارائه لیست امید در انتخابات شوراهای گذشته گفت: یک دست شدن لیست شوراها عملاً نفعی برای مردم ایجاد نکرد.وی در ادامه افزود: یک دستگی در لیست عملا بخشی از مردم را دچار طردشدگی می کند. و علاوه بر آن جلو انتقاد از مدیریت شهری را می گیرد. وی ضمن تحلیل شرایط موجود بر انتخابات شوراها و انتقاد از نحوه تهیه لیست در انتخابات شوراها گفت: متاسفانه ما هر چهار سال یکبار به مردم سلام می کنیم و در طول چهار سال مردم هیچ گونه احساسی مبنی بر اینکه در تصمیمات شهری مشارکت دارند نمی بینند. دکتر چالاکی در ادامه صحبتهایش به اصول حکمرانی محلی اشاره کرد و افزود: متاسفانه امروز با شهرداری هایی مواجهیم که نه تنها تسهیل گر نیستند بلکه تصدی برخی امور را که وظیفه شهرداری ها نیست را برعهده دادرند.

در ادامه این نشست حاضرین به بیان سوالات خود در زمینه انتخابات شوراهای شهر و روستا پرداختند و سخنران و مهمان ویژه این نشست نیز به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد. سرخوردگی موجود در رای دهندگان و رای گیرندگان، مولفه های قدرتمندتر شدن انتخابات، تبدیل شوراهای شهر به شوراهای شهرداری، حضور هنرمندان و سلبریتی ها در بدنه شوراهای شهر بخشی از سوالاتی بود که توسط حاضرین پرسش شد.

شایان ذکر است سلسله نشست های انتخابات 1400 با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی و مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری بصورت هفتگی و از طریق سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه برگزار می شود. علاقمندان جهت دریافت فایل سخنرانی می توانند به وب سایت معاونت فرهنگی و اجتماعی و یا کانال اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی به نشانی @BUFARHANGI  مراجعه نمایند.

آخرین ویرایش۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰