به همت کانون قرآن پژوهان و به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد؛"وبینار تبیین جایگاه زن و فاطمه زهرا (س) در نهج‌البلاغه"

تعداد بازدید:۳۷۵
به همت کانون قرآن پژوهان و به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد؛"وبینار تبیین جایگاه زن و فاطمه زهرا (س) در نهج‌البلاغه"

به همت کانون قرآن پژوهان و به مناسبت ایام فاطمیه، وبیناری با موضوع "وبینار تبیین جایگاه زن و فاطمه زهرا (س) در نهج‌البلاغه"با حضور علی اکبر محمدی، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بیرجند،در روز پنجشنبه در تاریخ۱۴۰۰/۱۰/۲ ،ساعت ۱۸به صورت مجازی برگزار شد.

جناب آقای علی اکبر محمدی در ابتدا این وبینار به بررسی جایگاه زن در دوره پیش از اسلام پرداختند.ایشان فرمودند که واژه جاهلیت برای اولین بار در قرآن به دوران قبل از بعثت اطلاق شده است.بدون اینکه محدوده مکانی آن مشخص باشد. سپس واژه جاهلیت را در آیات قرآن،مورد بررسی قرار دادند و عرض کردند که جهل در برابر دانایی تنها نیست و معانی دیگری مانند: تعصب و...نیز دارد.
ایشان در زمینه نگاه عرب جاهلی به زن بر اساس آیات قرآن، آیه ۹-۷سوره مبارکه تکویر،۱۳۷و۱۴۰سوره مبارکه انعام و۵۹-۵۷ سوره مبارکه نحل را مطرح کردند،که به زنده به گور کردن دختران در دوران جاهلیت اشاره داشت.
 ایشان در ادامه به دلایل زنده به گور کردن دختران در دوران جاهلی اشاره کردند، که عبارتند از:
۱- فقر و تهیدستی
۲- وجود دختر را ننگ می دانستند 
۳-بیم به اسارت رفتن زنان و دختران

افرادی نیز در دوران جاهلیت بودند که زنده به گور کردن دختران را صحیح نمی دانستند و در این زمینه اقداماتی انجام می دادند. از جمله این افراد صعصه بن غالب جد فرزدق، شاعر پرآوازه عرب، مشهور به محیی الموؤودات بود و در تاریخ داریم که حدود ۳۰۰ دختر را از کنار گور، خرید و آزاد کرده است.

جناب آقای محمدی همچنین بیان کردند که با آمدن اسلام،انسان از جاهلیت آزادی و رهایی پیدا کرد و دیدگاه مردم در مورد جایگاه زن متحول گشت و در این خصوص سوره کوثر را مطرح کردند.
ایشان سپس به بررسی جایگاه زن و فاطمه زهرا(س) در نهج‌البلاغه پرداختندو بیان داشتند که ۱۳، ۱۴ مورد مستقیم در نهج البلاغه به این موضوع اشاره دارد،که تمامی موارد مربوط به مناسبت های تاریخی خاصی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
نمونه‌هایی از آنها عبارتند از:
۱- همانا زن گل است ،قهرمان نیست.
۲- تکریم زنان یکی از شاخصه‌ها و نتایج حکومت دینی است.
۳- حضرت علی سه خصلت متانت، احتیاط و حسابگری را از ویژگی های مهم زنان مسلمان می دانند، تا در مراودات اجتماعی،متانت و در عین حال قاطعیت داشته باشند و اجازه تعدی مردان بیمار دل را ندهند.
در پایان ضمن تشکر از کانون برگزار کننده وبینار،به پرسشهای مطرح شده از سوی شرکت کنندگان پاسخ داده شد.ضمنا در این نشست دانشجویانی از دانشگاه خوزستان و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه بیرجند حضور داشتند.

به شرکت کنندگان در این نشست از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند گواهی حضور اعطا خواهد شد.لذا لازم است شرکت کنندگان برای دریافت گواهی،نام و نام خانوادگی،شماره همراه و کد ملی خود را به آیدی (Narges_azghandi20@)ارسال نمایند.

آخرین ویرایش۰۶ دی ۱۴۰۰