گزارش کرسی آزاداندیشی دانشجویی «اقتصاد بازیچه سیاست دولت‌ها»

تعداد بازدید:۵۷۶
کرسی آزاداندیشی دانشجویی با موضوع «اقتصاد بازیچه سیاست دولت‌ها» مورخ یکشنبه ۱ اسفندماه به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد. مهمانان این برنامه در حوزه‌های راه‌ خروج از رکود اقتصادی، مفاهیم اقتصاد مقاومتی، اشراف حکمرانی در اقتصاد، بازار دستوری یا آزاد، کنترل تورم، حمایت از تولید داخلی، عدم نظارت بر بانک‌ها، برطرف کردن ضعف اقتصادی، ایجاد سند راهبردی و تاریخچه اقتصاد مقاومتی به ارائه مباحث و نظرات خود پرداختند.
گزارش کرسی آزاداندیشی دانشجویی «اقتصاد بازیچه سیاست دولت‌ها»

کرسی آزاداندیشی دانشجویی با موضوع «اقتصاد بازیچه سیاست دولت‌ها» مورخ یکشنبه 1 اسفندماه به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد.

مهمانان این برنامه در حوزه‌های راه‌ خروج از رکود اقتصادی، مفاهیم اقتصاد مقاومتی، اشراف حکمرانی در اقتصاد، بازار دستوری یا آزاد، کنترل تورم، حمایت از تولید داخلی، عدم نظارت بر بانک‌ها، برطرف کردن ضعف اقتصادی، ایجاد سند راهبردی و تاریخچه اقتصاد مقاومتی به ارائه مباحث و نظرات خود پرداختند.

راه حل برای خروج از رکود اقتصادی از مسیر مذاکرات از غرب به‌تنهایی نمی‌گذرد؛ زیرا در فضای بین‌الملل، هیچ کشوری نتوانسته با مذاکرات در باب موضوعات تنش آفرین  اقتصاد خود را بهبود دهد. کشورهای اروپا از یک مرحله تاریخی به نام اقتصاد مقاومتی عبور نموده که از ای روی  اقتصاد خود را به نسبت جهان توسعه داده و به خودکفایی کامل رسیدند و بعدازاین مرحله به اقتصاد بازار آزاد پا گذاشتند.

عدم اندیشه اقتصاد مقاومتی در سیاست دولت‌ها از دوره قاجار تا به امروز باعث ایجاد بحران‌های اقتصادی در 300 سال گذشته در کشور ایران شده است و نتایج آن را امروز به عینه شاهد هستیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در خطابه‌هایی به سه دولت اخیر فرموده‌اند که باید با ایجاد اشراف اطلاعاتی بازار کنترل و نظارت بر خلق نقدینگی از کانال بانک‌ها پیگیری شود؛ اما متأسفانه دو دولت قبل به موارد به‌درستی عمل‌نکرده و باعث مشکلات وافری در نظام اقتصادی شدند و حال نگاه‌ها برای جراحی و درمان این مشکلات عمیق در ساختار اقتصادی به دولت سیزدهم است.

باید به این مسئله اذعان کرد که در محدودیت‌ها فرصت وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود. کشور آمریکا پس از استقلال از انگلستان در قرن 18ام، مورد خشم و تحریم انگلیس قرار گرفت چراکه سرزمین‌های استعمار خود را ازدست‌داده بود. آمریکا توانست با تولید داخلی و حمایت از آن ضعف‌های اقتصادی خود را برطرف کند و از همین روی رژیم تحریم اقتصادی انگلستان را در 1 قرن شکست دادند.

راه‌حل برای خروج از رکود موجود است البته دولت باید سندی راهبردی بر اساس عملکرد کشورهای مختلف با شرایط  بومی کشور ایران با هدف‌گذاری بهبود کمیت و کیفیت ایجاد کند برای اینکه مشکلات اقتصادی از نوع پیچیده حل بشود باید ارکان دولت به‌صورت منسجم و هماهنگ برای حل مسائل طراحی و عمل کنند.

کلید واژه ها: انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند دانشگاه بیرجند دانشگاه سیاسی کرسی آزاداندیشی گزارش کرسی آزاد اندیشی اقتصاد مقاومتی

آخرین ویرایش۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱