با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی کارگاه فرهنگی _ آموزشی "تبیین حقوق شهروندی" برگزار شد.

تعداد بازدید:۷۵۴
با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی کارگاه فرهنگی _ آموزشی "تبیین حقوق شهروندی" برگزار شد.

کارگاه فرهنگی _ آموزشی "تبیین حقوق شهروندی" توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری و مشارکت کانون مهارت های زندگی و آسیب های اجتماعی دانشگاه بیرجند به مناسبت هفته دولت با حضور دکتر حسین فرزانه پور، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجند در روزهای یکشنبه 6 و چهارشنبه 10 شهریور ماه 1401 به مدت 4 ساعت ویژه دانشگاهیان دانشگاه برگزار شد. 

دکتر حسین فرزانه پور در این دوره  با تأکید بر جایگاه و اهمیت حقوق شهروندی، شاخص حقوق شهروندی را به عنوان یکی از شاخص های مهم در توسعه کشور معرفی نمود و گفت: به طور کلی حقوق شهروندی یک عنوان فانتزی و تجملی نیست بلکه یک ضرورت است. بر همین اساس منشور حقوق شهروندی در دولت یازدهم به عنوان یک مطالبه عمومی توسط رئیس جمهور ابلاغ شد. در دولت دوازدهم نیز بنا بر اجرای حقوق شهروندی و ارتقاء آن است.

 ایشان حقوق را به عنوان یکی از شاخص های مهم در توسعه کشورها برشمرد و وجود حداقلی حقوق برای مردم، را لازمه استمرار حکومت ها دانست. حتی حکومت های استبدادی و دیکتاتوری تلاش می کنند خود را جزو حکومت هایی تلقی کنند که رعایت حقوق شهروندی در آن امر پذیرفته شده ای باشد. حقوق شهروندی یک کل مشکک است که از آن می توان استفاده های متعددی کرد و رعایت آن دو جهت دارد 1- حکومت نسبت به مردم 2- مردم نسبت به حکومت. همانگونه که در نامه های حضرت علی (ع) حقوق متقابل مردم و حاکم بیان شده است.

یکی از سیزده چالش اساسی کشور مقوله حقوق شهروندی است برهمین اساس رئیس جمهور با تدوین منشور حقوق شهروندی قصد دارد که حقوق بشر و حقوق شهروند را تجمیع نماید. بنابراین دستگاه های اجرایی را برای عملی ساختن این منشور بسیج نموده است.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند در دومین  جلسه این کارگاه در روز چهارشنبه نیز تکالیف کارکنان و دستگاه های اجرایی نسبت به حقوق شهروندی در نظام اداری را عنوان و به تشریح جزئیات آنها پرداخت.

به دلیل تفصیل مطالب عنوان شده، محتوای جمع آوری شده مربوط به این نشست ها به پیوست جهت بهره برداری علاقمندان ارائه می گردد:

******* دریافت مطالب مربوط به نشست اول *******

******* دریافت مطالب مربوط به نشست دوم *******

 

 

 

 

آخرین ویرایش۱۱ شهریور ۱۴۰۱