برگزاری نشست هم اندیشی اخلاق دانشگاهی با حضور دکتر سیدمحمود نجاتی حسینی

۰۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۴ کد : ۱۱۵۸۳ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۱۶۵۲
چهارمین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ دانشگاهی شامگاه سه شنبه ۳۰ دیماه برگزار شد

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند این نشست با حضور دکتر سید محمود نجاتی حسینی و جمعی از فرهیختگان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور و همچنین کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه بیرجند به صورت مجازی و از طریق سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه بیرجند برگزار شد.

دکتر علی زنگویی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در ابتدای این جلسه ضمن تشکر از تمامی دست اندرکاران برگزاری نشست های فرهنگ دانشگاهی، در خصوص موضوع اخلاق گفت: یکی از مسائلی که در عصر جدید بسیار در مورد آن صحبت می‌شود، موضوع اخلاق است. وی ضمن برشمردن جنبه‌های مختلف اخلاق، در خصوص اخلاق آکادمیک گفت: اخلاق دانشگاهی، در حقیقت باید ها و نباید هایی برای پژوهش است و اگر این بایدها و نبایدها نباشد، به راه و سر مقصد نخواهد رسید.

دکتر سید محمود نجاتی حسینی، سخنران ویژه این مراسم، ضمن بیان اهمیت موضوع اخلاق دانشگاهی در سرتاسر جهان، به تعریف اخلاق و تعابیر مختلف اخلاق و ارتباط آن با فرهنگ دانشگاهی پرداخت. وی در خصوص اهمیت اخلاق دانشگاهی گفت: در کنار تمام فعالیت های دانشگاهی که دانشگاهیان به صورت روزمره انجام می دهند، مسئله اخلاق دانشگاهی، مسئله مند شده است. دکتر نجاتی حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: چگونه می توان اخلاق را به دانشگاه نسبت دهیم: اخلاقی که منجر به رواج امر خیر در دانشگاه، شکل گیری شهروندی دانشگاهی و .... می‌شود. وی در خصوص ارتباط اخلاق آکادمیک با دانشگاه گفت: هیچ سازمانی نمی‌تواند بدون توجه به ارزش های انسان دوستانه و خیرخواهانه به حیات خود ادامه دهد. سخنران ویژه این نشست افزود: دانشگاه محلی برای تولید اخلاق است. برای دانشگاه، کارکردهای متفاوتی شمرده اند و دانشگاه محل کشف حقیقت است. دانشگاه محلی برای تولید است. محلی برای آموزش‌ مهارت ها است و اخلاق خاص خود را داراست. دانشگاه جایی برای تربیت شهروند است، شهروندی که هم احساس تعهد و تکلیف در دانشگاه و بیرون دانشگاه کند.

دکتر نجاتی حسینی افزود دانشگاه صرفاً برای تربیت بوروکرات و تکنوکرات نیست، اگرچه یکی از خروجی های دانشگاه ها نیز تربیت بوروکرات ها و تکنوکرات هاست. وی در ادامه به شکل‌های مختلف اخلاق دانشگاهی اشاره کرد.  وی در خصوص اخلاق تدریس به عنوان بخشی از اخلاق دانشگاهی گفت: اخلاق تدریس به این معنی است که خوب درس بدهید، به دانشجو احترام بگذارید، از منابع به‌روز در تدریس استفاده کنید. دکتر نجاتی حسینی ضمن تشریح اخلاق پژوهش به عنوان یکی از از بخش های اخلاق دانشگاهی گفت: پژوهشگران نمی‌توانند یافته های دیگران را به نام خود ثبت کنند که متاسفانه امروز شاهد آن هستیم. وی ادامه داد: در دانشگاهی که باید محل تولید علم باشد ،متاسفانه با واژه ای به نام سرقت علمی مواجهیم. دکتر نجاتی حسینی در خصوص اخلاق انتشار و اطلاع رسانی نیز گفت: دانشمندان باید یافته‌های خود را در خدمت به بشریت بگذارند و صداقت علمی را رعایت کنند .وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشمندان با این وجود باید تن به انتقاد دهند و به اخلاق گفتگو محور پایبند  باشند. وی ادامه داد: متاسفانه امروز شاهد منتقدین خوبی هستیم که تن به انتقاد نمی دهند. در ادامه این نشست، شرکت کنندگان حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص اخلاق آکادمیک پرداختند.

شایان ذکر است نشست های فرهنگ دانشگاهی هر هفته و به صورت منظم از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند و با همکاری مدیریت برنامه،بودجه و تحول اداری دانشگاه و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف و از طریق سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

آخرین ویرایش۰۴ بهمن ۱۳۹۹