از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی،نشست پایانی فرهنگ دانشگاهی با عنوان (( فرهنگ د انشگاهی به مثابه گفتگو)) برگزار شد

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۱ کد : ۱۲۳۲۳ اخبار برگزیده معاونت
تعداد بازدید:۱۳۰۵
با حضور دکتر نعمت الله فاضلی و جمعی از اساتید و کارشناسان فرهنگی دانشگاههای سراسر کشور، نشست پایانی فرهنگ دانشگاهی با عنوان (( فرهنگ د انشگاهی به مثابه گفتگو)) برگزار شد.

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند،نشست پایانی فرهنگ دانشگاهی شامگاه چهارشنبه، 13 اسفندماه و بصورت مجازی از طریق سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه برگزار شد.

دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در ابتدای این جلسه ضمن تقدیر از حضور شرکت کنندگان، گفت: امروزه در محیط های دانشگاهی با سه موضوع مواجه هستیم و پژوهشگر و مدرس باید آنها را در دستور کار خود قرار دهد. وی از آموزش، پژوهش و اخلاق به عنوان سه رکن کلیدی فضاهای آکادمیک یاد کرد و افزود: اولین گام در گفتگو این است که در فضای جامعه و دانشگاه دچار جزم و جمود نشویم.

دکتر نعمت الله فاضلی در ادامه این جلسه، ضمن مروری بر گفتگوهای صورت گرفته در سلسله نشست های فرهنگ دانشگاهی که توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند برگزار شد بر تشریح مبحث گفتگو در دانشگاهها پرداخت. دکتر فاضلی خاطر نشان کرد: دانشگاه فضایی اجتماعی، تاریخی، سیاسی و ..... است و نهاد دانشگاه وظیفه تولید و گسترش این فضاها را دارد. در این فضا سرمایه های نمادین و مادی وجود دارند که در دنیای جدید، دانشگاهها محل درگیری وسیع این سرمایه ها شده اند.

دکتر فاضلی در ادامه به تشریح مبحث فرهنگ دانشگاهی و گفتگو از دارالفنون تا دانشگاه تهران و پس از آن پرداخت. وی از دانشگاه در ایران به عنوان تجربه تاریخی جامعه یاد کرد و افزود: نهاد دانشگاه در جامعه باید بتواند گذشته، حال و آینده را بهم پیوند دهد و گفتگوهایی را شکل دهد.

این استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ضمن تشریح مبحث گفتگو تأکید کرد: گفتگو حول محور زمان،مکان و انسان است و نهاد دانشگاه نقش خود را به عنوان پل ارتباطی بین انسان، زمان، مکان ایفا می کند. وی در ادامه بر سیر تاریخی فرهنگ در دانشگاهها از دوره دارالفنون تا دانشگاه تهران پرداخت و بر نحوه شکل گیری گفتگو و تغییراتی که در دوره های مختلف بر مبحث گفتگو در دانشگاهها وارد شده و آسیب دیده است پرداخت.

دکتر فاضلی ضمن بیان سخن امام راحل (ره) که دانشگاه، کارخانه انسان سازی است، گفت: متأسفانه این شرایط در دانشگاه های امروز دیده نمی شود و امکان گفتگوی موثر در دانشگاهها وجود ندارد. دکتر فاضلی با انتقاد از شرایط گفتگو در حال حاضر، تأکید کرد: امروز فاقد الگوی مطلوب هستیم و در این شرایط گفتگوی موثر شکل نمی گیرد. دکتر فاضلی در پایان ضمن ارائه راهکارهایی، به امکان خروج از شرایط موجود و ایجاد فضای گف  تگومحور پرداخت.

در ادامه این جلسه، شرکت کنندگان به بیان نظرات و دیدگاههای خود در خصوص موضوع نشست پرداختند. شایان ذکر است این نشست حدود 3 ساعت بطول انجامید.

آخرین ویرایش۱۶ اسفند ۱۳۹۹