آیین اختتامیه "هفته فرهنگ دانشگاهی" در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

۲۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۵۵۲۸ اخبار برگزیده معاونت
تعداد بازدید:۱۹۹۲
آیین اختتامیه "هفته فرهنگ دانشگاهی" در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

آیین اختتامیه «هفته فرهنگ دانشگاهی دانشگاه بیرجند» پس از برگزاری یک هفته سلسله نشست های تخصصی، کارگاه های فرهنگی، آموزشی، مسابقات و دیگر برنامه های متنوع فرهنگی، ظهر امروز دوشنبه 24 آبان ماه 1400، باحضور مهندس محمد هادی عسکری، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، میهمان ویژه این مراسم، به صورت مجازی برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند، از تلاش های همکاران حوزه فرهنگی در برگزاری برنامه های متنوع در "هفته فرهنگ دانشگاهی"  که امسال با جدیت بیشتری برگزار گردید، تشکر کردند. ایشان ابراز امیدواری نمودند که هفته فرهنگ دانشگاهی همچون هفته پژوهش و دهه سرآمدی آموزش، جایگاه خوب و شایسته و تثبیت شده خود را دانشگاه به دست آورد. ایشان توجه به موضوع فرهنگ دانشگاهی را در دانشگاه  بسیارمهم خواندند و خواستار تداوم و پیگیری برنامه ها شدند. دکتر خامسان از حضور ارزشمند معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در روز شنبه در دانشگاه بیرجند و همچنین مهندس عسکری مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف در این مراسم و همچنین حضور پررنگ همکاران دانشگاهی در برنامه های هفته فرهنگ قدردانی نمودند.

دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز در ادامه با ابراز خوشحالی از حضور معاون فرهنگی و اجتماعی و مهندس عسکری، از حمایت های رئیس دانشگاه و حضور ارزشمند همه همکاران دانشگاه در برنامه های هفته فرهنگ دانشگاهی و همچنین همکاری صمیمانه کلیه بخش های دانشگاه و دانشجویان فعال فرهنگی و تلاش همکاران فرهنگی برای برگزاری برنامه های این هفته تقدیر و تشکر کرد و در ادامه درباره ریشه شناسی واژه فرهنگ و جایگاه آن در سطوح گوناگون زندگی سخنانی ارائه کردند. 

مهندس محمدهادی عسکری، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در صحبت های خود به برگزاری  فعالیت های فرهنگی با مدیریت خوب اشاره نمود.  برنامه¬هایی که  با وجود همه گیری ویروس کرونا تداوم یافت.
وی از این که فعالیتهای فرهنگی بر پایه تقویم فرهنگی دانشگاه بدون تعطیلی برگزار شده است ابراز شادمانی کردند. وی افزود: ما شاهدیم که حوزه فرهنگی و اجتماعی نهایت تلاش خود را برای برگزاری برنامه های فرهنگی در سطح دانشگاه انجام داد ابراز خوشحالی نمود. از نشانه های این تلاش همین برنامه اختتامیه امروز است و تقدیر از دانشجویان و دانشگاهیان فرهیخته ای که بر اساس کنشگری علاوه بر دغدغه های تحصیلی فعالیت های فرهنگی را نیز مجدانه پیگیری و اجرا می کنند.
مهندس عسکری گفت: دانشگاه یک محیط علمی و فرهنگی در ادامه دوره دبیرستان است ولی تفاوت بنیادینی با آن دارد. در این دوره زندگی دانشگاهی، افراد با پا نهادن به سمت فرهنگ و ایده و قدم گذاشتن به سمت عقلانیت و ایده های نوین و خلاقانه می کوشند زمینه های ارتقای فکری و علمی خود و دیگران را فراهم سازند و آن را به جامعه منتقل سازند. وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری اشاره نمود که رهبر انقلاب همراه تأکید دارند که دانشجویان باید دارای توان تحلیل و نقد درست باشند.
وی افزود: وجه ممیزه دانشگاه و دانشجو  این است که با بهره مندی از مهارت گروهی و آموزه های تیمی و با یادگیری و بکارگیری آن، به تجربه های زیستی موفق تری می رسند.
دانشجویانی که خارج از مثلث خوابگاه، سلف و کلاس تلاش می کنند کنشگر باشند، در نهایت انسان های موفق تری خواهند بود و دانشجویی که سرمایه فرهنگی و اجتماعی خود را بالا برده و موفقیت بیشتری کسب کرده، طبیعتا در اجتماع موفق خواهد بود و باعث رشد و موفقیت دیگران نیز خواهد شد.

عسکری گفت: ما در حوزه های فرهنگی شرایط را فراهم می کنیم که فعالان فرهنگی با هزینه کمتر و شرایط آسان تر بتوانند در اجتماع تجربیات ذی قیمتی بیاموزند و آموزش دهند و با تمرین بتوانند در آینده در اجتماع، فضای زندگی خود را شناخته و به طور مطلوب ترسیم کنند. لازم است در دانشگاه ها مواظب سلامت اخلاقی و انسانی جامعه باشیم و در معرفی تراز اسلامی و اجتماعی حرفی برای گفتن داشته باشیم. رنگین کمانی از ایده ها و اندیشه های مختلف، این مسیر را انسجام می بخشد و باورهای اعتقادی و هویت دینی را تقویت می کند.
 دنیا با مخاطرات و مسائل عمده ای روبروست و برای مسائل پیچیده نمی توان راه آسان استفاده کرد لازم است: دانشجویان صلاحیت و قابلیت پیدا کنند و با کسب موفقیت، کار آموزی، مهارت و اعتماد به نفس، راه و تجربه های اثرگذاری را به دست آورند.
در کنار زندگی اجتماعی و با بحث فضای مجازی که زیست روزمره ما در دنیای دیجیتال را متحول کرده است، باید برای احیای فضیلت های اجتماعی و هویت انسانی تلاش شود. بحث فضای مجازی بر زندگی فردی و اجتماعی و اداری ما سیطره یافته و باید هنرمندی داشته باشیم برای استفاده مفید و سازنده از این امکانات، در این راستا تأکید مقام رهبری بر تبیین حقیقت و واقعیت ها نیز وجود دارد.
دانشگاه بیرجند از این ابزار خوب استفاده کرده و ارزش های بزرگی آفریده است به صورت کمی برنامه ها خیلی افزایش پیدا کرده و ایده هایی  که از فعالیت های فرهنگی باید به وجود می آمد به نتیجه نشست و وظیفه دارم از تلاش های مسئولان فرهنگی دانشگاه تشکر و قدردانی کنم. امید است براساس برنامه های طراحی شده و نشریات و تشکل ها، روحیه مواجهه عقلانی با مشکلات نهادینه شود و فرهنگ گفتگوی فرهنگی و نقد منصفانه و محترمانه و بررسی های حقیقت مدارانه، فرصتی فراهم شود تا زمینه های همگرایی علمی و اجتماعی بهتر فراهم شود. 

 دکتر علی اکبر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه، گزارش جامعی از بخش ها و فعالیت های 2 ساله حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی ارائه نمود. وی تأکید کرد که معاونت فرهنگی و اجتماعی امروز میزبان همه کنشگران فرهنگی و اجتماعی است. همه کسانی که به گونه ای کوشیده اند تا زمینه همگرایی دانشگاهی همراه شور و نشاط و خردورزی در دانشگاه شکل گیرد. 
دکتر محمدی گفت: امروز بر خود می بالیم که میزبان همه سروران ارجمند دانشگاهی هستیم و تأکید کرد که همه برنامه های در حال اجرای دانشگاه در همه حوزه ها، بر پایه فرهنگ شکل گرفته و بر پایه فرهنگ استوار است. نگاه ها اول می باید بر بنیاد فرهنگ بر پا شود، قوام یابد و ادامه حیات دهد. از اینجاست است که مسیر درست فرهنگ دانشگاهی ساخته می شود. در ادامه مدیر فرهنگی دانشگاه از همه تلاش های همکاران حوزه های علمی، آموزشی، اداری، دانشجویی و پژوهشی و رفاهی و مالی بویژه مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه هم قدردانی کرد و گفت: همه در کنار هم تلاش می کنیم تا امور بر پایه عقلانیت و احساس و درک متقابل انجام شود که این یعنی همان فرهنگ دانشگاهی است.

پخش دو ویدئو کلیپ از سخنرانی دکتر محمد بهنام فر و دکتر ابراهیم محمدی از دیگر برنامه ها بود. دکتر محمد بهنام فر در پنج بخش، به صورت منسجم و علمی به ریشه های مفهوم فرهنگ از رهگذر متون عملی و کلاسیک پرداخت و از خردورزی، تربیت روح، اعتدال و تعادل، بالندگی و رشد، دانایی و دانش به عنوان برخی معانی فرهنگ نام برد.  
دکتر ابراهیم محمدی نیز در سخنان خود بر مفهوم فرهنگ از منظر کاربردی پرداخت. معاون اسبق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گفت: فرهنگ باید مسیر طبیعی خود را حفظ کند. مدیریت فرهنگی نباید با فهم کنترل و ممنوعیت برخی فعالیت ها همراه باشد. میراث فرهنگی و ریشه دار ایرانی و اسلامی آنقدر پربار و غنی است که جامعه راه درست را خود بر می گزیند و اگر گاهی هم به اشتباه هم پیش رفت، خود راهش را اصلاح می کند تا در مسیر درست خود قرار گیرد. وقتی با ممنوعیت ها و کنترل ها روبرو باشیم، بخش های زیادی از جامعه به سوی فرهنگ های بیگانه و نامناسب با ذائقه ایرانی کشانده خواهند شد. تجربه نشان داده است که جامعه غلط نمی کند و اگر همه به خطا رفت دوباره آن را اصلاح می کند. نهاد علم بی مرز است. نهاد علم باید آزاد باشد. وی با اشاره به سخنان دکتر فاضلی در نشست مصرفی شدن فرهنگ دانشگاهی که در این هفته برگزار شد، افزود: امروزه فرهنگ دانشگاهی تحت تأثیر مستقیم سیاست و اقتصاد قرار دارد.
پایان بخش "آیین اختتامیه هفته فرهنگ دانشگاهی" تقدیر از فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بود که در بخش اعضای هیأت علمی، کارکنان، بازنشستگان فرهنگی و دانشجویان فعال فرهنگی مورد تکریم و تقدیر قرار گرفتند.

آخرین ویرایش۲۶ آبان ۱۴۰۰