با حضور دکتر سیدهادی مرجائی و جمعی از کارشناسان فرهنگی دانشگاههای سراسر کشور، نشست فرهنگ دانشگاهی با موضوع مسئولیت اجتماعی دانشگاهها برگزار شد

۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۵ کد : ۱۱۵۲۷ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۱۹۷۷
سومین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ دانشگاهی، شامگاه چهارشنبه مورخ ۲۴ دیماه و بصورت مجازی برگزار شد.

سومین نشست فرهنگی دانشگاهی با حضور دکتر سید هادی مرجائی و جمعی از کارشناسان فرهنگی دانشگاههای سراسر کشور و به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، در ابتدای این نشست دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، ضمن عرض خوشامدگوئی به حاضران و عرض تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: دانشگاه در حقیقت مغز متفکر یک جامعه است و جامعه‌ای متعالی خواهد بود که دانشگاه در آن نقش داشته باشد. وی ضمن انتقاد از شرایط حال حاضر دانشگاه‌ها که منجر به جدایی جامعه و دانشگاه شده است، گفت: متاسفانه در حال حاضر اهداف پژوهش‌های دانشگاهی ما از صنعت و جامعه دورافتاده است و کسب مقاله به هدف اصلی ما تبدیل شده است.

دکتر سید هادی مرجائی، استادیار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و سخنران ویژه این نشست در ابتدا ضمن تشکر از دانشگاه بیرجند بابت برگزاری این رویداد، به تشریح پژوهش‌های صورت گرفته در مورد آگاهی دانشجویان در خصوص مسائل اجتماعی پرداخت. وی ضمن بیان تأکید بر ارتباط دانشگاه با بخش‌های مختلف جامعه، بر اهمیت مسئولیت اجتماعی تأکید کرد. دکتر مرجائی با طرح این پرسش که دانشگاه‌ها چه تأثیری بر جامعه دارد و چطور می‌تواند بر جامعه تأثیرگذار باشد گفت: این پرسش و پرسش‌هایی از این قبیل با سخنرانی و گردهمائی قابل‌حل نیست. دانشگاه سازمانی پیچیده است که بایستی طراحی شود. ما در ایران نگران دانشگاه هستیم و صدای گسست دانشگاه از جامعه، صنعت و .... را می‌شنویم. وی خاطرنشان کرد: ما وقتی نگران دانشگاه هستیم نگران جامعه، صنعت و .... هستیم. ما متاسفانه امروز در دانشگاه‌ها شاهد رهاشدگی هستیم و ارتباط بین دانشجو و دانشگاه تضعیف‌شده است. دکتر مرجائی، ضمن انتقاد از عدم ارتباط دانشگاه با خانواده‌ها گفت: متاسفانه هیچ‌گونه ارتباطی بین دانشگاه‌ها و نهاد خانواده نمی‌بینیم. وی در خصوص اخلاق حرفه‌ای نیز گفت: همچنان در این حوزه هم علیرغم اینکه نسبت به سایر حوزه‌ها موفق‌تر بوده‌ایم، اما بازهم جای نگرانی و تأمل دارد. وضعیت مشارکت دانشجویان در نهادهای مدنی اسفناک است و این عدم مشارکت به معنای این است که منافع شخصی را بر گروهی ترجیح می‌دهند. وی ضمن بیان نتیجه تحقیقی که درزمینهٔ مسئولیت اجتماعی در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: 8 درصد دانشجوی فعال و مشارکت‌کننده با جامعه مدنی داریم و 92 درصد بی‌تأثیرند که این‌ها مسئولینی خواهند شد که ابتدا به خود خواهند اندیشید و مسئولینی از دل دانشگاه‌ها بیرون می‌آیند که منافع شخصی آن‌ها در اولویت است. ما باید درون نظام دانشگاهی خود این چالش‌ها را بشنویم، ببینیم، درک کنیم و در جهت رفع آن‌ها برآییم. دکتر مرجائی در خصوص دانشگاه ایرانی و مختصات آن گفت: دانشگاه ایرانی در درون خود دچار ناکارآمدی است و یک مکانیزم فرهنگی جدی را در درون خود نتوانسته است سامان بدهد. ما در دانشگاه چه دانشجویی و چه انسانی را پرورش می‌دهیم. دکتر مرجائی در ادامه صحبت‌هایش گفت موضوع مسئولیت اجتماعی امروزه در دنیا به مسئله مهم و اساسی مطرح می‌شود و دانشگاه‌های دنیا با مکانیزم هایی اجرائی در حال اجرای آن‌ها هستند.

عضو موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، در ارتباط با مسئولیت اجتماعی گفت: ما چهار تأثیر را در جامعه داریم. دانشگاه مانند یک سیستم از تأثیرات منفی مصون نیست. عدم وجود شفافیت و دموکراسی، ناسازگاری اخلاقی، عدم وجود پژوهش مبتنی بر اجتماع و ...... را می‌توان از افتهای زیست عمومی دانشگاهها دانست. دکتر مرجائی خاطر نشان کرد: متاسفانه کار در دانشگاهها بصورتی پیش رفته که دانشجو از استاد الهام نمی گیرد و امروز مشکل ما ارتباط دانشگاه با بخشهای مختلف جامعه است. فرهنگ را باید در زندگی جاری کرد. ما باید مدیریت مسئولانه را پیش بگیریم و در دانشگاهها باید بصورت مسئولانه باشد. ما وقتی از مسئولیت اجتماعی در دانشگاه حرف می زنیم از تعهد ضمنی تمام عیار داریم حرف می زنیم که همه ابعاد دانشگاه در گیر ان هستند. دکتر هادی مرجائی در ادامه صحبت‌هایش در خصوص مسئولیت اجتماعی افزود: ما درواقع وقتی از حوزه آموزش پژوهش و .... حرف می‌زنیم درواقع از مسئولیت اجتماعی در دانشگاه‌ها سخن گفته‌ایم و باید تمام ارکان دانشگاه را در این حوزه از کارشناسان و کارمندان تا اعضای هیئت‌علمی را در این حوزه آموزش دهیم. مسئولیت اجتماعی در دانشگاه‌ها باید به بخشی مهم از برنامه‌ریزی راهبردی تبدیل شود.

دکتر نعمت‌الله فاضلی، دیگر سخنران این نشست ضمن بیان اهمیت فرهنگ دانشگاهی و مسئولیت اجتماعی، گفت:

مشکلی که امروز در دانشگاه‌ها و جامعه شاهد آن هستیم این است که آگاهی در جامعه مستقر نمی‌شود. پژوهش‌های ما متاسفانه اوضاع را بهتر نکرده است و فرهنگ دانشگاهی و شاخص‌های متعددی که پژوهش دران انجام‌شده است، تأثیر خود را به جامعه نگذاشته است. وی افزود: کرختی و سستی در اراده ما دانشگاهیان به وجود امده است و باید تصمیم بگیریم تا درزمینهٔ فرهنگ دانشگاهی و مسئولیت اجتماعی حمیت به خرج دهیم و در این زمینه کارکنیم. وی ضمن ارائه پیشنهاد‌هایی در خصوص فرهنگ دانشگاهی و بهبود شرایط کنونی آن، گفت: بحران ما در دانشگاه‌ها و آموزش عالی، انسان زدایی است و ما به دانشگاهیان بی‌توجه بوده‌ایم. دکتر فاضلی، تأکید کرد: در آرمان‌های دانشگاه‌ها باید بازبینی انجام شود و این آرمان‌ها تحقق‌پذیر و مورد وفاق اجتماعی باشد. دکتر نعمت‌الله فاضلی، گفت: متاسفانه دانشگاه را بر مدرسه اولویت دادیم و با مشکلات متعددی مواجه شده‌ایم. باید برای نسل آینده نگران بود. دانشگاه‌های ما واقع‌بینانه انسان را هدف یادگیری قرار ندادند. وی خاطرنشان کرد: پاشنه آشیل دانشگاه‌ها فقدان تربیت فرد کارآمد اجتماعی در دانشگاه‌هاست و این به معنی این است که ما قابلیت‌هایی که دانشجویان ما باید فرابگیرند را فراموش کردیم.

در ادامه این نشست که با موضوع مسئولیت اجتماعی برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بیان نظرات خود در این خصوص پرداختند.

شایان ذکر است این نشست از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند و با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه بیرجند برگزار شد.

 

 

آخرین ویرایش۳۰ دی ۱۳۹۹