با حضور دکتر عباس احمدوند،نشست علمی با موضوع (( گفته آید در حدیث دیگران،نهج البلاغه و خاورشناسان)) برگزار شد

۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۰ کد : ۱۲۲۲۵ اخبار برگزیده معاونت
تعداد بازدید:۱۵۵۴
نشست علمی با موضوع (( گفته آید در حدیث دیگران، نهج البلاغه و خاورشناسان)) شامگاه شنبه نهم اسفندماه و با حضور جمعی از دانشگاهیان سراسر کشور بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، در ابتدای این جلسه دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن عرض خیرمقدم به حاضران، به امضای تفاهم‌نامه با بنیاد ملی نهج البلاغه اشاره کرد و از تلاشهای این مرکز قدردانی کرد. وی در خصوص کتاب نهج البلاغه گفت: این کتاب را می توان آیینه وحی نامید . نهج البلاغه دریای عمیقی است که درهای گرانبهایی در آن یافت میشود. دکتر زنگوئی، به تحقیقات و پژوهشهایی که در زمینه این کتاب توسط محققان کشورهای غربی صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: این کتاب ذخیره گرانبهایی است و باید با این نعمتهایی که داریم استفاده بیشتری از این کتاب بکنیم.

در ادامه این جلسه، دکترعباس احمدوند، دانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه شهید بهشتی تهران، ضمن بیان اهمیت دانشگاه بیرجند و جایگاه علمی این دانشگاه، به تبیین اهمیت نهج البلاغه و معرفی این کتاب  اشاره کرد. وی تأکیدکرد: جملات بکار رفته در این کتاب مایه شگفتی است و حتی می توان در تاریخ سیاسی و ...... کتابهای زیادی نوشت. دکتر احمدوند ضمن معرفی این کتاب، گفت: متاسفانه ما این کتاب را بسیار دیر شناخته ایم. دکتر احمد وند در ادامه به آغاز مطالعات نگاه غربیها به تشیع و دین اسلام پرداخت. این استاد دانشگاه شهید بهشتی به توجه غربیان به شخصیت امام علی(ع) اشاره کرد و تحقیقاتی که از قرون وسطی در این زمینه انجام شده را بیان کرد. وی تأکید کرد: متاسفانه قرنها پیش از آن که ما ایرانیها و شیعیان در این خصوص پژوهش کنیم، این غربیها بودند که به پژوهش در این زمینه پرداختند.

استاد تاریخ تمدن دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این نشست علمی به تحقیقاتی که توسط محققین و پژوهشگران کشورهای غربی در دوران مختلف تاریخی صورت گرفته پرداخت.

در ادامه این نشست اعضای حاضر در جلسه به بیان نظرات و دیدگاههای خود در خصوص موضوع جلسه پرداختند.

آخرین ویرایش۱۰ اسفند ۱۳۹۹