نشست فرهنگی، مذهبی «پیامبر رحمت، منادی وحدت» ویژه هفته وحدت برگزار شد.

۲۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۴۹۷۷ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۴۳۷
نشست فرهنگی، مذهبی «پیامبر رحمت، منادی وحدت» ویژه هفته وحدت برگزار شد.

همزمان بافرارسیدن هفته وحدت، نشست فرهنگی مذهبی «پیامبر رحمت، منادی وحدت» به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و با همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تشکیلات روز چهارشنبه 28 مهر ماه 1400 برگزار شد.

در این نشست مجازی که با حضور دکتر خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند، دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد هادی شهاب (عضو هیئت علمی دانشگاه) و دکتر محمد علی طاهری (عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه) همراه بود، مسائل مهمی از جمله: کارکردهای اجتماعی و مذهبی وحدت اسلامی با توجه به رویکرد و شیوه اخلاقی تربیتی پیامبر مکرّم اسلام(ص) مطرح شد.

رئیس دانشگاه بیرجند در ابتدای نشست ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) به دانشگاهیان و عرض تشکر از مجموعه پرتلاش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، از سخنرانان برنامه قدردانی و ابراز امیدواری کرد که همه ما بتوانیم در مهمترین ویژگی رسالت پیامبر که گسترش اخلاق است، در عمل توفیق داشته باشیم.

 در ادامه مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر شهاب، یکی از سخنرانان محوری نشست مطالب خود را ارائه نمود. ایشان در ابتدا به این نکته اشاره نمود که: تفاوت هایی در تعابیر واصطلاحات هست که نباید ما را از تفاهمی که می تواند صورت گیرد، دور کند. علاوه بر این که تلاش می کنیم همگون سازی ماهیتی و هویتی در میان مذاهب مختلف و فرقه های متنوع ایجاد کنیم، تلاش می کنیم حقیقتی را که پشت این چهره های متکثر وجود دارد بیابیم و این تلاش موفق و راه سلوک ما انسان ها است.

در جوامع بشری به جای محور قرار دادن فردیت برای مسیر سلوک، از تأکید بر تبعیت و تقلید استفاده می شود و فردیت به نوعی مورد بی توجهی قرار می گیرد، در حالی که در حقیقت فردیت باید در مسیر سلوک باشد، همانطور که مسیر سلوک بشر به فردیت رفتن است. تأکید بر جنبه های هویتی فردی باعث می شود دچار پدیده هایی مثل اسلام هراسی شویم و پیامدآن، در میان مسلمانان متعصب، یک جور غرب ستیزی پیدا شود و در نتیجه مدارس خاصی که آن هویت های مذهبی را می خواهند احیا کنند دایر می شود که تأکید بر تعریف سلبی دارند و اغراض آنها معنوی و اخلاقی نیست.

وی با بیان این که علامه طباطبایی سفارش کردند که کتاب «نور وحدت» را بخوانیم، اشاره کرد از مضامین کتاب این است که فکر وحدت یعنی مراقبه و توجه به حق. خیلی مهم است که فکر خدای واحد در ذهن باشد و اعمال شرعیه بدون آن منتج به خیر نیست. اگر کسی عمری شرعیات را انجام دهد و توجه به واحد و وحدت نداشته باشد نتیجه ای نمی دهد، یعنی عمل باید وحدت را در ما تجلی دهد.

 در ادامه نشست دکتر طاهری با استنادبه آیات قرآن کریم، توضیحاتی در خصوص جهان شمولی رسالت پیامبر اکرم (ص) ارائه نمود. در آیه 107 سوره انبیاء، خداوند خطاب به پیامبر فرمود: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ»؛ دانشمندان روی این اعلامیه و رسالت پیامبر باید بیش از این تدبر کنند، وقتی پیامبر برای همه جهانیان آمده است باید روزی برسد که همه پیرو دین او باشند تا مورد عفو الهی قرار گیرند.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:« کُلُّکُم مِن آدَمَ و آدَمُ مِن تُرابٍ و أکرَمُکُم عِندَ اللّه ِ أتقاکُم»؛ همه شما از نسل آدم هستید و آدم از خاک است و ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما است .

این منشور برای دو اعلان است: 1- وحدت ربوبی  2- وحدت بشری

این دو، پایه های وحدت جهانی هستند که رابطه اخوت بر دلیل یکی بودن پروردگار و پدرانشان است.

وی همچنین اشاره ای داشت بر فرازهایی از دعوت حضرت رسول (ص) شامل: 1- برنامه ریزی فرهنگی در مسیر ترسیم امت واحده 2- ایجاد فضای رشد فکری 3- به کار بستن راه حل که پیامبر به عنوان تحول عوامل اجتماعی 4- توجه به ظرفیت های روحی و اخلاقی مردم و این که از استعدادها به بهترین وجه استفاده شود.

عرض تشکر و سخنرانی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، پخش کلیپ ویژه میلاد حضرت محمد(ص)، امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت و همچنین پرسش و پاسخ، از دیگر بخش های این نشست بود.

 


جهت دریافت گزارش تفصیلی این نشست اینجا کلیک کنید.

آخرین ویرایش۲۹ مهر ۱۴۰۰