چهارمین نشست از سلسله نشست های هفته فرهنگ دانشگاهی با حضور دکتر غلامعلی افروز برگزار شد.

۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۷ کد : ۱۵۳۶۹ اخبار برگزیده معاونت
تعداد بازدید:۴۶۶
چهارمین  نشست از سلسله نشست های هفته فرهنگ دانشگاهی با حضور دکتر غلامعلی افروز برگزار شد.

 جلسه دوم نشست "فرهنگ و خانواده" با حضور دکتر غلامعلی افروز، چهره ماندگار روانشناسی ایران روز یکشنبه 17 آبان ماه 1400 از ساعت 19 الی 21  به صورت مجازی برگزارشد.

در ابتدای این جلسه دکتر پورشافعی، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند و مدیر این نشست، به گزیده ای از مطالب شب اول نشست از جمله: سبک زندگی فاخر در بستر فرهنگ با حفظ ارزش های اسلامی و معنوی آن هم با رعایت حقوق عاطفی افراد و رعایت آرامش و محبوبیت افراد نزد هم که خانواده را ماندگار می کند اشاره کرد.

دکتر افروز نیز در ادامه صحبت های شب گذشته، بحث آرامش و دوری از استرس را مطرح نمود و تأکید نمود که اگر در خانواده آرامش باشد، پویایی حاصل می شود. معلم باید عدالت بصری داشته باشد یعنی همه شاگردان را ببیند عدالت کلامی که به همه آقا و خانم گفته شود و عدالت رفتاری درباره­ ی بچه های خجالتی بسیار لازم است. بچه ها باید به صورت چرخشی با معلم در ارتباط باشند و دیده شوند. خجالتی بودن ارثی نیست بلکه یادگیری است و قابل درمان می باشد. از جمله پیامد های اضطراب، کاهش حافظه است و مهمتر این که در غدد دورن­ریز و برون­ریز اختلال به وجود می آید.

در کتاب روانشناسی تربیتی کاربردی (دکتر افروز) هم تأکید شده "اکرم اولادکم" و این مطلب روی دیوار مدارس نیز نوشته می شود اما ناظم با چوب ایستاده و از بچه ها می پرسد اینجا چکار می کنی؟ تأمین نیاز زیستی و روانی بالاتر از درس و آموزش است. اگر بچه ها نتوانند نیاز زیستی خود را برطرف کنند آسیب می­ ببنند لذا زمان عوض می ­شود و بچه ­ها بزرگ می ­شوند فعالیت­ ها فراموش می ­شود اما احساس باقی می­ ماند و تأثیر رفتار وکلام می ­تواند سازنده یا مخرب باشد.

از دیدگاه ایشان خوشبختی یعنی آرامش و خوشبخت کسی است که از سویدای وجود احساس آرامش دارد. رفاه خوشبختی نیست بلکه خوشبختی زلالی وجود آرامش ماندگار است. مواردی که ما را به خوشبختی می رساند در هفت مولفه نوشته شده است: باور است که اجابت را در پی دارد و نباید چیزی گفت که عمل نمی کنیم. برای پاسداری باورها باید هزینه کرد و اولین قدم شاخص ، باور است.

 دکتر افروز افزود: لازم است در اندیشه حاکمیت ارزش های الهی باشیم نه پاسداری از موقعیت خود. در فرهنگ متعالی دنیا حاکمیت مال ارزش های خدایی و فرهنگی است  و نباید به پست ومقام دل بست این بدور از فرهنگ فاخر است. آموزش و پرورش نقش بسیار مهم و اساسی در تربیت انسان ها دارد و رؤساء مسئول هستند که بررسی کنند، درست رسیدگی کنند افراد جامعه طرد نشوند هدایت شوند و رسیدگی و پیگیری شود که مشکلات عمده بروز نکند. در فرهنگ متعالی افراد دروغ و غیبت ندارند، کم صحبت می کنند و زیاد و درست عمل می کنند.

دکتر پور شافعی در پایان صحبت های دکتر افروز در جمع بندی صحبت های دکتر افروز، سبک زندگی فاخر در بستر فرهنگ و ارزش های اسلامی در بسترآرامشی که بر خانواده حاکم است و حقوق عاطفی مبنای را مبنای کار خواند.

در پایان نشست به پرسش های مطرح شده نیز پاسخ داده شد.

آخرین ویرایش۱۹ آبان ۱۴۰۰