پنجمین نشست "هفته فرهنگ دانشگاهی" با نقد و بررسی کتاب "جنگ سرد فرهنگی" برگزار شد.

۲۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۲ کد : ۱۵۴۲۷ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۱۰۹۱
پنجمین نشست "هفته فرهنگ دانشگاهی" با نقد و بررسی کتاب "جنگ سرد فرهنگی" برگزار شد.

پنجمین نشست علمی ویژه "هفته فرهنگ دانشگاهی"ظهر روز چهارشنبه 19 آبان ماه 1400، با حضور دکتر علی زنگویی معاون فرهنگی و اجتماعی و دکتر مژگان خیرالهی استادیار گروه صنایع دستی دانشگاه بیرجند، با موضوع معرفی و نقد کتاب "جنگ سرد فرهنگی؛ سازمان سیا در عرصه فرهنگ و هنر"به صورت مجازی برگزار شد. 

در ابتدای نشست دکتر زنگویی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، از فرهنگ به عنوان ابزار نرمی که بشر برای ماندگاری و بهروزی و تعالی و معناداری زندگی خود از ابتدای تاریخ بشریت تا کنون یا کشف کرده یا اختراع نموده است یاد کرد مانند خانواده، دولت، قانون، شرکت ها و ... و آنچه خود بشر به وجود نیاورده مثل ادیان الهی که منشأ الهی دارد گرچه بعضی ادیان هم وجود دارد که بشر ایجاد کننده آن است. اما تمدن شامل ابزارسختی است که بشر برای ماندگاری، بهروزی، تعالی و معناداری کشف یا اختراع کرده است مثل پل ها ساختمان ها، هواپیما، کامپیوتر. لامپ را بشر اختراع کرده اما الکتریسیته را کشف کرده است.

 ایشان در پاسخ به این سوالات که رابطه فرهنگ و هنر چیست؟ استفاده قدرت ها از فرهنگ و هنر چگونه است؟ از نمود فرهنگ در سه قالب زیر یاد کرد:

  1. فرهنگ عبارت از باورهای انسان می تواند باشد مثل مسئله دین
  2. فرهنگ می تواند جزو احساسات و عواطف و هیجانات انسان باشد
  3. فرهنگ می تواند جزو خواسته های انسان باشد

وقتی فرهنگ ها در جهان با هم فرق دارد یعنی این سه گزینه با هم فرق دارد.

دکتر علی زنگوئی سرمنشأ اصلی هر چیز را فرهنگ دانست. پس اگر خواسته باشیم جامعه ما بهتر شود و بهروزی پیدا کند باید تمام هستی خود را برای فرهنگ به کار ببریم. فرهنگ خواسته و باور و عواطف است و مهمترین موتور محرک هر فرد است.

در این نشست دکتر مژگان خیرالهی به معرفی و بررسی کتاب "جنگ سرد فرهنگی: سیا در عرصه فرهنگ و هنر به نویسندگی فرانسیس استانر ساندرس و ترجمه گروه ترجمه بنیاد فرهنگی پژوهشی غرب شناسی" پرداخت.

این کتاب شامل 26 فصل با موضوعات مختلف می باشد که از سال 1945 به بعد شاهد روایت حدود نیم قرن جهان رقابت شدید از طرف بلوک شرق و غرب بود. در این دوران عرصه های فرهنگی متأثر از دو دسته روشنفکران کمونیست و ضد کمونیست بود که به این مسائل می پرداختند.

در پایان نشست نیز به برخی از سئوالات حاضران پاسخ داده شد. 

آخرین ویرایش۲۰ آبان ۱۴۰۰