اولین تریبون آزاد دانشگاه بیرجند در سال ۱۴۰۱ با عنوان " راز گریه کارتر چه بود؟" برگزار شد.

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۴ کد : ۱۸۱۱۸ اخبار برگزیده معاونت
تعداد بازدید:۹۸۹
اولین تریبون آزاد دانشگاه بیرجند در سال ۱۴۰۱ با عنوان " راز گریه کارتر چه بود؟" برگزار شد.

همزمان با 5 اردیبهشت، سالروز شکست امریکا در صحرای طبس، با تلاش کانون حماسه و دفاع مقدس معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس خراسان جنوبی، اولین تریبون آزاد سال 1401 در دانشگاه بیرجند با حضور آقای محبوب، معاون تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش­ های دفاع مقدس از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­ های دفاع مقدس خراسان جنوبی به صورت مجازی با حضور علاقمندان برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه، ضمن عرض خیرمقدم و آروزی قبولی طاعات و عبادات حاضرین، با اشاره به نام گذاری 5 اردیبهشت به عنوان "سالروز شکست امریکا در صحرای طبس"، و جریانی که باعث شد دست­ های پلید پشت پرده انقلاب آشکار شود، بیان داشت برنامه ­هایی بسیار پیچیده در حال اجرا بودند و به لطف خدا به شکل اعجازآمیزی خنثی شد و این رویداد بزرگ اتفاق افتاد تا حقانیت انقلاب به همه جهانیان ثابت شود و قوت قلبی باشد برای دوستداران انقلابی که با نام خدا شکل گرفت و فرزندان این مرز و بوم با هدایتگری پیامبرگونه­ ی حضرت امام(ره) آن را پیش بردند.

وی با اشاره به وعده های الهی درخصوص ارداه خدا و پشتیبانی از مؤمنان افزود: همانطور که در آیه 40  و 42 سوره نحل می خوانیم:

" إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَیْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَنْ نَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ" فرمان ما درباره چیزی چون [به وجود آمدنش را] اراده کنیم، فقط این است که به آن می‌گوییم: باش، پس [بی درنگ] موجود می شود.

الَّذِینَ صَبَرُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ 

همانانکه[در برابر مصائب، و حوادث و آزار دیدن از دیگران] صبرکردند و فقط بر پروردگارشان توکل می­کنند.

وی افزود خداوند اگر اراده کند هیچکس نمی تواند جلوی اراده الهی را بگیرد و هرچه مشیت او باشد بدون فوت وقت اتفاق خواهد افتاد. هرچه دیگران سعی کردند ارزش­های جوانان و راه انقلاب کم رنگ شود خدا خواست مکر آنان آشکار شود و خداوند خیرالماکرین است.(وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ)

دکتر محمدی با اشاره به تفاهم نامه دانشگاه بیرجند با بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس استان برای ادامه همکاری ها ابراز امیدواری کرد.

در ادامه آقای محبوب با تشکر از دانشگاه بیرجند و همکاری­های انجام شده وارد بحث علت گریه کارتر در خصوص واقعه طبس گردید. وی ابتدا خواست که در نظر داشته باشیم در سال­های 70 تا 79 میلادی که ساختارنظام سیاسی دنیا بر اساس دو قطب شامل: نظام لیبرالیسم و سرمایه ­داری به ارشدیت آمریکا و نظام کمونیسم به ارشدیت شوروی بود و تمام تأثیرات اجتماعی از این دو قدرت بود و تحولات جهانی تحت تأثیر این دو بود. اگر وضعیت و شرایط آن دوره را به دور از وضعیت کنونی در نظر بگیریم، در آن شرایط انقلاب اسلامی با یک ماهیت دینی و هویت جدید خارج از این دو موضع قدرت شکل گرفت که چارچوب آن تحت تأثیر فقیه شیعه و رهبرآن، رهبر دینی و فقیه است. از نظر استراتژی ایران منطقه مهم محسوب می شد و از 40 درصد انرژی دنیا که در این منطقه بود نیمی از آن فقط به ایران تعلق می گرفت و نیم دیگر بین 6 کشور دیگر بود. از نظر ترابری اقتصادی نقطه وصل آسیا و غرب و شرق بود. نزدیکترین فاصله با اتحاد جماهیر شوروی و جایگاه خیلی با ارزش برای آمریکا را داشت.

کارتر در سال  1356 به ایران سفر کرد و آن را جزیره ثبات نامید. نفت ایران نیروی محرکه ماشین جنگی اسرائیل بود. یک سال بعد در اصلی ترین جای استراتژیک منطقه انقلابی روی داد که در تضاد با نظام کمونیستی و سرمایه داری بود و در مرحله دوم سفارت آمریکا که لانه جاسوسی بود توسط دانشجویان خط امام تسخیر و آشکار شد که ماهیت دیپلماتیک ندارد و هدف آن جاسوسی برای آمریکا و سازمان سیا بوده است. سال بعد مشخص شد دستگاه شنود سفارت آمریکا شبیه دستگاه شنودی بود که در سقف سالن جلسات آلمان بود. برخورد ایران با مسئله جاسوسی آمریکا خیلی متفاوت بود از برخورد کشور آلمان که در آن زمان قوی ترین اقتصاد را داشت و از کشورهای با ثبات جهان شمرده می شد. ایران با تسخیر سفارت آمریکا و افشای ماهیت جاسوسی آنها ضربه محکمی به آمریکا زد در حالی که آلمان حتی جرأت اخراج سفیر آمریکا از کشور خود را نداشت.  عکس العمل امام(ره) این بود که انقلاب دوم مهمتر از انقلاب اول بود. تسخیر سفارت آمریکا مانند آب سردی بود بر عطش قدرتمندان آمریکا که سلطه بر ایران را در سر داشتند و این در زمانی بود که آمریکا به انتخابات خود نزدیک می شد و قیمت نفت افزایش یافت و آمریکا که در تلاش بود ابهت از دست رفته خود را بازیابد دست به کار توطئه طبس شد. سیاست های آمریکا در بیابان طبس با شکست مواجه شد بنابر این دوره ریاست جمهوری کارتر یک دوره ای شد. پیام امام در آن زمان این بود: «کارتر باید بداند که با این عمل بسیار ناشایست حیثیت خود را به صفر رساند و باید از انتخابات صرف نظر کند.»

محبوب، ضمن تشریح مفصل شکل ­گیری واقعه طبس و افراد و نیروهای مرتبط با این سیاست و میزان توانایی و سابقه آنان در آن زمان، بیان داشت اگر این عملیات شکست نمی خورد لطمه زیادی به ایران وارد می شد. وی با بیان امکانات و شیوه ­ها و  آشکارسازی مفصل ابعاد پنهان این واقعه و سیاست آن همچنین بیان مشکلاتی که در هریک از مسیرهای این برنامه برسر عوامل آن آمده بود و علل عدم موفقیت هم از جنبه الهی و هم از جنبه های دیگر، توضیحات بسیار روشنگرانه ایراد فرمود.

در پایان، به رسم برگزاری تریبون آزاد، سوالات زیادی توسط حاضرین در جلسه مطرح شد و پاسخ های مناسب داده شد.

پژوهش های انجام شده و فناوری های آمریکا و میزان اعتماد به موفقیت خود، عناصر تأثیرگذار و همدستان(سیاست مخرب بنی ­صدر)، گریزگاه ­ها (ترکیه و عراق)، شهید این ماجرا (منتظرقائم)، غنایم به دست آمده در این حمله و استفاده از آن(بالگرد دراختیار نیروی دریایی، ایجاد موزه بین المللی استکبار ستیزی در محل)، وضعیت کنونی بیابان طبس(احداث مسجد شکر در محل با وسعت فراوان)، تنها گزارش منحصر به فرد از وقوع در همان زمان که رسانه ای شد(توسط سردار شهید حسن باقری که بعدا در جبهه به شهادت رسیدند)، عدم عبرت آموزی آمریکا از این قضیه و دیگر مباحث و جزئیات، مورد بررسی قرار گرفت.

آخرین ویرایش۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱