مراسم گرامیداشت "روز فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای" در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

تعداد بازدید:۱۷۳۲
مراسم گرامیداشت "روز فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای" در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

مراسم گرامیداشت روز" فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای" به همت کانون ورزش و بازی های فاخر و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی و مدیریت تربیت بدنی و فوق برنامه دانشگاه بیرجند با حضور دکتر بهنام فر، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر ادبیات آیینی و همچنین حضور هومر شکری، رئیس هیئت ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی و جمعی از ملی پوشان استان در این رشته ورزشی، روز پنج شنبه 29 اردیبهشت در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

 در ابتدای این مراسم دکتر فرزانه پور، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن عرض خیرمقدم به حضور میهمانان و شرکت کنندگان، به ارزشمندی ورزش های پهلوانی و آیین جوانمردی اشاره کرد.

در ادامه مراسم دکتر بهنام فر، ضمن تجلیل از محتوای نهفته در این گونه ورزش ها به سابقه برگزاری آن قبل و بعد از اسلام اشاره کرد. وی ارتباط بین اشعار فردوسی شاعر احیاگر زبان فارسی و ورزش های پهلوانی را مورد بحث قرار داد و با بیان ارتباط محتوای نهفته در چهار چوب این ورزش ها با خصیصه های انسانی، و علاقه مندی افراد اجتماع از گذشته تاکنون نسبت به  منش ها و سنخیت آن با نیازهای روحی انسان ها و ارزشمندی و اعتبار و جایگاه افراد مرتبط، نکاتی بیان فرمود.

ورزش زورخانه ای ورزشی است برخاسته از ایران زمین با قدمتی چند هزار ساله که گاهاً  اشاره شده به حدود چهار هزار سال پیش و در شهرستان بم آثار و بقایایی مربوط به 900 سال پیش، از زورخانه هایی با سبک شبیه به زورخانه های کنونی، یافته شده است. این ورزش کامل و بی نقص توام با معنویت و روح فرهنگ ایرانی، زنده و پویاست که از نظر سبک تربیتی اجتماعی، نوجوانان و میان سالان و بزرگسالان اجتماع را شامل می شود.

 اداب و مناسک آن برگفته از رویارویی انسان با دشمنان درونی، نفس و دشمنان بیرونی است همچنین در طریقه اجرا و ادوات بکار گرفته شده و حتی اشکال مرتبط مانند بته جغه، که تداعی گر سرو متواضع است، به نوبه ی خود هماهنگی های فراوانی با آزادگی و شرافت های انسانی و مبارزه با پلیدی ها و ناعدالتی های اجتماعی وجود دارد.

 گروه های مختلف از دیرزمان در این زمینه ها بوده و خود را از دارندگان این مسلک دانسته اند از آن جمله یعقوب لیث صفار (رادمان پسر ماهک) نخستین کسی که زبان پارسی را 200 سال پس از ورود اسلام به ایران، زبان رسمی ایران اعلام کرد از عیاران و پهلوانان سیستانی است و محمود خوارزمی که به پوریای ولی مشهور است، احیاگر ورزش باستانی به سبک امروز می باشد. جهان پهلوان تختی و دیگر پهلوانان نامی ایران و گروه­های دیگر جوانمردان، عیاران، طراران، شاطران (که نوع پای شاطری گرفته شده از این نام می باشد) گوشه ای از جریانات تاریخی تأثیرگذار هستند که توسط افرادی برای احیاء حق مردم و جلوگیری از ناعدالتی ها و دستگیری از ضعیفان اجتماعی اقدامات مؤثر و ماندگاری داشته اند.

تناسب این روز (17 شوال) که جنگ خندق در آن اتفاق افتاده و یاد آور مقابله حق و باطل، جنگ حضرت علی (ع) در مقابل عمروبن عبدود، و اختصاص آن به ورزش های پهلوانی و زورخانه ای می رساند، این ورزش سراسر انسانی، سوای از تأثیرات بسیار مثبت جسمانی از قبیل تحرکات بدنی که به نوعی کاملترین و بی خطرترین ورزش های امروزی می باشد. اگر در اصل و ریشه درست عمل شود و به آیین و اهداف نهفته در آن پرداخته شود می تواند حق را بر مسند اقتدار بنشاند و درمانگر بسیاری از آلام اجتماعی باشد، همانگونه که تأثیرات اجتماعی آن بارها و بارها در طول تاریخ و هم اکنون مشاهده می شود.

این مراسم با حضور حبیب شاعرزاده، از مرشدان تیم ملی، دارای مدال طلای قهرمانی آسیا در ورزش های زورخانه ای و دارنده تندیس سردم زرین کشوری و جمعی از ملی پوشان کشور که خود از صاحب رتبگان اجتماعی و مربیان و فعالان حوزه ورزش های باستانی هستند با همکاری مدیریت مجتمع ورزشی مالک اشتر بیرجند، برگزار گردید.

در سال های اخیر بنیانگذار ورزش نوین باستانی کشور تیم ورزشکاران شهرستان بیرجند بوده است. در افتتاح تعداد زیادی از زورخانه های استان و خارج استان و حتی خارج از کشور پیشکسوتان ورزش های پهلوانی و زورخانه ای بیرجند سهم بسزایی داشته اند.  گرچه فعالان در این زمینه در تمامی کشور، کمرنگ دیده می شوند اما تأثیر شیوه و حاصل عملکرد و زندگی آنان در اجتماع نتایج خاص خود را دارد.

در پایان این مراسم گفتگوهایی امیدبخش در زمینه همکاری هیئت ورزش های زورخانه ای با دانشگاه و تداوم برنامه هایی با موضوعات ورزشی، تفریحی و اجتماعی و ایجاد فضاهای لازم برای ارتقاء دانشجویان با توجه به کم شدن محدودیت های کرونا، بویژه در برخورداری از فضای باز برای این فعالیت ها صورت پذیرفت.

 

آخرین ویرایش۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱