حضور مدیر فرهنگی دانشگاه در کارگروه استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی
نظر به اهمیت فضای مجازی و چالش های پیش روی آن و همچنین پیگیری مصوبات شورای عالی فضای مجازی و نیز نگاه ویژه دولت مردمی و انقلابی به حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنکی فضای مجازی، کارگروه استانی در محل سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد استان برگزار شد.
عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانهای آقای دکتر افراسیابی و هیئت همراه مهمان ویژه جلسه ای بودند که علاوه بر مدیران کل و نمایندگان آنها، فعالان حوزه فضای مجازی، شرکت های بازی ساز و انیمیشن ساز و بازی سراهای استان حضور داشتند.
مدیر فرهنگی دانشگاه در این جلسه گفت: پیشبینی شده است که تا پایان سال جاری بیشتر از 40 میلیون بازیکن در ایران به صورت روزانه از بازیهای موبایلی و ویدیویی استفاده کنند ولی هیچگونه سواد رسانه ای در این زمینه نخواهند داشت و حاکمیت موظف است راهکارهایی برای آموزش بهره گیری درست و مناسب با فرهنگ سازی و خدمات طلبی مطلوب برای نسل جدید کشور ارائه کند.
وی افزود: در زمینه ساخت و تولید بازی های رایانه ای استاندارد و همسو با فرهنگ ملی و دینی کشور، و استقبال نوجوانان از بازی های ساخت بیگانه، سالانه شاهد خروج هزاران میلیارد تومان از ثروت ملی برای تهیه کنسولها و بازیهای خارجی و انجام پرداختهای درون برنامهای این بازیها هستیم. حتی بسیاری از بازیسازان نخبه داخلی جذب کشورهای دیگر شده اند به دلیل عدم پشتیبانی مالی و معنوی خوب و یا وجود و ایجاد محدودیت ها به خاطر تنگنظری در ارائه محتوا.
دکتر علی اکبر محمدی در ادامه به صنایع فرهنگ پایه اشاره کرد که در همه دنیا از صنایع مهم نرم محسوب می شود و بخش مهمی از اقتصاد کشورهای شرق آسیا و برخی کشورهای اروپایی را تأمین می کند ولی در ایران هنوز به این عرصه سوددهی توجه خوبی نشده و یا کمتر توجه می شود و بیشتر نشست ها و مصوبات درباره ساماندهی و مبارزه با آسیب های اجتماعی تنظیم می گردد. پیشنهاد می شود که در استان، به مقوله اقتصادی بازی های رایانه ای توجه شود و با آموزش و پژوهش( طبق قانون مصوب شورای عالی فضای مجازی) و حمایت مالی از سازندگان بازی ها، گامی به جلو برداشته شود. چرا که چالش اصلی کشور، عدم وجود نیروی انسانی متخصص کافی است که انتظار میرود با همکاری و تشریک مساعی اعضاء، به دانشگاه و آموزش و پرورش کمک کنند تا رشته تخصصی و یا دوره های آموزشی مهارت محور برگزار کنند.
مدیر فرهنگی دانشگاه در این جلسه بر تحقق مصوبات شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست های حاکم بر برنامه ملی بازی های رایانه ای تأکید کرد و گفت:
- اقدام کلان تربیت نیروی انسانی کارشناس و حرفه ای بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نهاده شده است. بر این اساس دانشگاه بیرجند با توجه به ظرفیت علمی مناسب و فرهیخته و نیز فضای مناسب برای حضور شرکتهای دانش بنیان این آمادگی را دارد تا در زمینه آموزش و حمایت از دوره های مهارتی و پرورش نیرو اقدام شایسته به عمل آورد.
- دانشگاه بیرجند این آمادگی را دارد تا با همکاری بنیاد ملی بازی های رایانه ای رشته تخصصی در این زمینه تأسیس کند تا نیروی انسانی کارشناس و خبره تربیت شوند.
- با توجه به اینکه گروه پژوهشی مطالعات بین رشته ای دانشگاه بیرجند به تصویب شورای پژوهشی دانشگاه رسیده است و یکی از اهداف این هسته یا گروه «ارتباط دادن دانش با تولید صنایع فرهنگی و بازی های رایانه ای است. برگزاری دوره های مهارت افزایی در زمینه دانشهای بین رشته ای؛ نمایشنامه نویسی، انیمیشن سازی و بازی سازی بر اساس رویدادها، شخصیتها و روایت های شکل گرفته در آثار ادبی شاخص ایرانی بویژه برای مخاطب کودک و نوجوان، فیلمنامه نویسی و فیلمسازی» می تواند در اولویت اجرای برنامه ها قرار گیرد. انتظار می رود که این گروه پژوهشی و برنامه های این بخش مورد پشتیبانی علمی و مادی بنیادملی بازی های رایانه ای قرار گیرد. همچنین دانشگاه و این گروه آمادگی خود را جهت تعامل و تولید آثار مشترک با فعالان حوزه بازی های رایانه ای داشته باشد به گونه ای که داده های علمی توسط همکاران فعال در این زمینه تألیف و در اختیار بازی سازان و انیمیشن سازان استان و کشور قرار گیرد. همچنین در این جلسه مقرر شد که بنیاد ملی بازی های رایانه ای، مدرسان و کارشناسان برجسته ای را به دانشگاه معرفی کند تا دوره های آموزشی سواد رسانه ای و چالش ها و فرصت های پیشرو برای نو دانشجویان دانشگاه با همکاری یکدیگر به حضوری و مجازی برگزار کنند.
جناب آقای دکتر افراسیابی سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این جلسه به مقوله اقتصادی حوزه بازی های مجازی گفت: مردم ایران سالانه ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای بازی هزینه میکنند که در دوران کرونا به دلیل آموزش غیرحضوری و اینکه امکانات و فناوری بیشتری برای کودکان و نوجوانان فراهم شد، آمار استفاده از بازیها نیز افزایش قابل توجهی یافت که بخش اعظم این سرمایه به خارج از کشور سرازیر شده است. البته شرکتهای خوبی در کشور وجود دارد که با همه محدودیتها مالی و تخصصی و اجرایی توانسته اند فروش خوبی را در کشورهای دیگر باشند. دکتر افراسیابی به انعقاد تفاهمنامه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رشد ۳۰ درصدی تولید بازیهای بومی نیز اشاره کرد و افزود: اختصاص سرورها، اعطای وام قرضالحسنه تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به بازیسازها، کاهش پینگ تایم (کاهش زمان تاخیر اینترنت) و ارایه اینترنت با کیفیت به گیمرها بخصوص برای بازیهای بومی در دستور کار قرار گرفته است و از علاقه مندان و دانشجویان خلاق دعوت کرد تا برای حضور در این بازار بزرگ اقتصادی با برنامه ها و جشنواره ها بنیاد ملی آشنایی داشته باشند تا زمینه توسعه کسب و کار برای آنها فراهم شود.