حضور مدیر فرهنگی دانشگاه در کارگروه استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی

۲۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۶ کد : ۱۹۷۱۲ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۳۹۷

نظر به اهمیت فضای مجازی و چالش های پیش روی آن و همچنین پیگیری مصوبات شورای عالی فضای مجازی و نیز نگاه ویژه دولت مردمی و انقلابی به حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنکی فضای مجازی، کارگروه استانی در محل سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد استان برگزار شد.

عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آقای دکتر افراسیابی و هیئت همراه مهمان ویژه جلسه ­ای بودند که علاوه بر مدیران کل و نمایندگان آنها، فعالان حوزه فضای مجازی، شرکت­ های بازی ساز و انیمیشن­ ساز و بازی ­سراهای استان حضور داشتند.

مدیر فرهنگی دانشگاه در این جلسه گفت: پیش‌بینی شده است که تا پایان سال جاری بیشتر از 40 میلیون بازیکن در ایران به صورت روزانه از بازی‌های موبایلی و ویدیویی استفاده کنند ولی هیچگونه سواد رسانه ­ای در این زمینه نخواهند داشت و حاکمیت موظف است راهکارهایی برای آموزش بهره ­گیری درست و مناسب با فرهنگ ­سازی و خدمات­ طلبی مطلوب برای نسل جدید کشور ارائه کند.

وی افزود: در زمینه ساخت و تولید بازی­ های رایانه ­ای استاندارد و همسو با فرهنگ ملی و دینی کشور، و استقبال نوجوانان از بازی­ های ساخت بیگانه، سالانه شاهد خروج هزاران میلیارد تومان از ثروت ملی برای تهیه کنسول‌ها و بازی‎‌های خارجی و انجام پرداخت‌های درون برنامه‌ای این بازی‌ها هستیم. حتی بسیاری از بازی‌سازان نخبه داخلی جذب کشورهای دیگر شده ­اند به دلیل عدم پشتیبانی مالی و معنوی خوب و یا وجود و ایجاد محدودیت­ ها به خاطر تنگ­نظری در ارائه محتوا.

دکتر علی اکبر محمدی در ادامه به صنایع فرهنگ پایه اشاره کرد که در همه دنیا از صنایع مهم نرم محسوب می­ شود و بخش مهمی از اقتصاد کشورهای شرق آسیا و برخی کشورهای اروپایی را تأمین می­ کند ولی در ایران هنوز به این عرصه سوددهی توجه خوبی نشده و یا کمتر توجه می­ شود و بیشتر نشست­ ها و مصوبات درباره ساماندهی و مبارزه با آسیب­ های اجتماعی تنظیم می­ گردد. پیشنهاد می ­شود که در استان، به مقوله اقتصادی بازی­ های رایانه ­ای توجه شود و با آموزش و پژوهش( طبق قانون مصوب شورای عالی فضای مجازی) و حمایت مالی از سازندگان بازی ­ها، گامی به جلو برداشته شود. چرا که چالش اصلی کشور، عدم وجود نیروی انسانی متخصص کافی است که انتظار می­رود با همکاری و تشریک مساعی اعضاء، به دانشگاه و آموزش و پرورش کمک کنند تا رشته تخصصی و یا دوره ­های آموزشی مهارت­ محور برگزار کنند.

مدیر فرهنگی دانشگاه در این جلسه بر تحقق مصوبات شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست­ های حاکم بر برنامه ملی بازی های رایانه ­ای تأکید کرد و گفت:

  1. اقدام کلان تربیت نیروی انسانی کارشناس و حرفه­ ای بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نهاده شده است. بر این اساس دانشگاه بیرجند با توجه به ظرفیت علمی مناسب و فرهیخته و نیز فضای مناسب برای حضور شرکت­های دانش­ بنیان این آمادگی را دارد تا در زمینه آموزش و حمایت از دوره ­های مهارتی و پرورش نیرو اقدام شایسته به­ عمل آورد.
  2. دانشگاه بیرجند این آمادگی را دارد تا با همکاری بنیاد ملی بازی­ های رایانه­ ای رشته تخصصی در این زمینه تأسیس کند تا نیروی انسانی کارشناس و خبره تربیت شوند.
  3. با توجه به اینکه گروه پژوهشی مطالعات بین ­رشته ­ای دانشگاه بیرجند به تصویب شورای پژوهشی دانشگاه رسیده است و یکی از اهداف این هسته یا گروه «ارتباط دادن دانش با تولید صنایع فرهنگی و بازی­ های رایانه ­ای است. برگزاری دوره ­های مهارت ­افزایی در زمینه دانش­های بین­ رشته ­ای؛ نمایشنامه­ نویسی، انیمیشن­ سازی و بازی­ سازی بر اساس رویدادها، شخصیت­ها و روایت­ های شکل ­گرفته در آثار ادبی شاخص ایرانی بویژه برای مخاطب کودک و نوجوان، فیلمنامه نویسی و فیلم­سازی» می­ تواند در اولویت اجرای برنامه­ ها قرار گیرد. انتظار می ­رود که این گروه پژوهشی و برنامه ­های این بخش مورد پشتیبانی علمی و مادی بنیادملی بازی­ های رایانه ­ای قرار گیرد. همچنین دانشگاه و این گروه آمادگی خود را جهت تعامل و تولید آثار مشترک با فعالان حوزه بازی­ های رایانه ­ای داشته باشد به گونه ­ای که داده­ های علمی توسط همکاران فعال در این زمینه تألیف و در اختیار بازی­ سازان و انیمیشن ­سازان استان و کشور قرار گیرد. همچنین در این جلسه مقرر شد که بنیاد ملی بازی های رایانه ­ای، مدرسان و کارشناسان برجسته ­ای را به دانشگاه معرفی کند تا دوره­ های آموزشی سواد رسانه­­ ای و چالش ­ها و فرصت ­های پیش­رو برای نو دانشجویان دانشگاه با همکاری یکدیگر به حضوری و مجازی برگزار کنند.

جناب آقای دکتر افراسیابی سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این جلسه به مقوله اقتصادی حوزه بازی­ های مجازی گفت: مردم ایران سالانه ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای بازی هزینه می‌کنند که در دوران کرونا به دلیل آموزش غیرحضوری و اینکه امکانات و فناوری بیشتری برای کودکان و نوجوانان فراهم شد، آمار استفاده از بازی‌ها نیز افزایش قابل توجهی یافت که بخش اعظم این سرمایه به خارج از کشور سرازیر شده است. البته شرکت­های خوبی در کشور وجود دارد که با همه محدودیت­ها مالی و تخصصی و اجرایی توانسته ­اند فروش خوبی را در کشورهای دیگر باشند. دکتر افراسیابی به انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رشد ۳۰ درصدی تولید بازی‌های بومی نیز اشاره کرد و افزود: اختصاص سرورها، اعطای وام قرض‌الحسنه تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به بازی‌سازها، کاهش پینگ تایم (کاهش زمان تاخیر اینترنت) و ارایه اینترنت با کیفیت به گیمرها بخصوص برای بازی‌های بومی در دستور کار قرار گرفته است و از علاقه ­مندان و دانشجویان خلاق دعوت کرد تا برای حضور در این بازار بزرگ اقتصادی با برنامه ها و جشنواره ­ها بنیاد ملی آشنایی داشته باشند تا زمینه توسعه کسب و کار برای آنها فراهم شود.

آخرین ویرایش۲۷ مرداد ۱۴۰۱