همزمان با هفته دولت، کارگاه آموزشی "انسان و خودسازی از منظر قرآن کریم" ویژه دانشگاهیان برگزار شد.

تعداد بازدید:۱۰۳۸
همزمان با هفته دولت، کارگاه آموزشی "انسان و خودسازی از منظر قرآن کریم" ویژه دانشگاهیان برگزار شد.

کارگاه آموزشی " انسان و خودسازی از منظر قرآن کریم" همراه بانقد و بررسی کتاب انسان و خودسازی شهید باهنر با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضایی بیرجندی به مناسبت هفته دولت روز سه شنبه 8 شهریور ساعت 20 به صورت مجازی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست، دکتر رضایی، ضمن تسلیت ایام محرم و صفر و سالروز شهادت رجائی و باهنر، اشاره کرد که دشمنان می ­خواهند مغزهای انقلاب را نابود کنند تا با بدن بی سر انقلاب بتوانند مبارزه کنند. وی با اشاره به آیه 23 سوره احزاب:

« مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا »

 « از میان مؤمنان مردانى‏ اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند.» بیان داشت: مومنان مردانی هستند که به سبب عهدی که با خدا بسته ­اند صادق هستند اینها در اندیشه در رفتار ودر مسئولیت صادق هستند مثل رجایی و باهنر که صداقت خود را به مردم و انقلاب نشان دادند و در این مسیر ثابت قدم بودند. وی با اشاره به فرمایش مقام رهبری که می فرمایند  "امروز فضیلت زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست." بیان داشت، مرحبا به قومی که جهادهای کوچک که ثمره آن شهادت است انجام دادند و خوش به حال کسانی که امروز در مقام جهاد بزرگ تلاش می کنند.

دکتر رضایی با اشاره به عنوان خودسازی براساس کتاب " انسان و خودسازی" نوشته شهید باهنر گفت: در این کتاب انسان محور است. یک قضیه توتولوژی است قضیه ای که ارزش دارد همیشه انسان آن را تکرار کند. بالاترین هنر در این کتاب خودسازی انسان است که از نظر قرآن و نهج البلاغه هم پرداختن به خود به عنوان مهمترین نگاه خودسازی مطرح است .

مایه بزرگی انسان، آگاهی و اندیشه اوست و نخستین گام در خودسازی، خودشناسی است. در قرآن و نهج البلاغه و دستورات اسلامی بارها به جایگاه نفس و خودسازی و خودشناسی اشاره شده و در زندگی فردی و اجتماعی به آن پرداخته شده است. این عالم محضر خداست. حساب و کتاب در کار است، نظم حاکم است.

سوره رعد آیه 14: أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى

آیا او ندانست که خدا ( اعمال زشتش را ) می بیند ( و روزی او را بازخواست می کند)

اگر به ما اختیار داده در محضر او مسئولیم، برای طبیعت به عنوان انسان قدر بدانیم، کل وجود متوجه خداست و محتاج او هستیم، خلیفه خدا هستیم و نیازمند به ذات او، لازم در زندگی آیینه خدا نما باشیم.

کتاب "طبیعت و محیط زیست" نوشته دکتر (علی رضایی) نیز معرفی شد برای تدبر در خود و محیط.

سه چیز از عالم می فهمیم : حقیقت، خیر، هارمونی یا زیبایی. کسانی که در حقیقت توجه نمی ­کنند مثل رباط می شوند لازم است توجه داشته باشیم چگونه باشیم که خیر باشد و مفید باشیم.

اولین گام خود شناسی و آیینه خدانما شدن، از غفلت بیرون آمدن است. انسان مثل شمع است با گذشت ساعت قسمتی از او کم می شود. انسان برای خوردن و خوابیدن و لذت بردن نیست.

(همی میردت عیسی از لاغری      تو در بند آنی که خر پروری)

نباید در غفلت باشد وقتی در عالم که محضر خواست حضور داریم پس باید مقصد و مقصود را بشناسیم و غفلت در مورد قطار عمرکه در حال گذر است کاری پسندیده نیست.  انسان مانند درخت است وقتی خود را فراموش کند میوه هایش می پوسد.

در مورد خودسازی در سوره حشر آیه 19 قرآن کریم آمده است : «وَ لا تَکُونُوا کَالَّذینَ نَسُوا اللهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»

و همچون کسانى نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آن‌ها را به «خود فراموشى» گرفتار کرد؛ آن‌ها گناهکارانند.

بزرگترین رسالت ما خود سازی است. مهاجرت از جسم و پرورش روح. در اسلام مهاجرت کردن فیزیکی در راه خدا را داریم و در سطح گسترده آن لازم است برای دفاع از ارزش های واقعی انسانی از جسم مهاجرت کرد.

در سوره شمس آیه 9 می فرماید:«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا» 
که هر کس آن را پاک گردانید قطعا رستگار شد.

در عربی ریاضت همان تمرین است و لازم است جان را تمرین داد برای رسیدن به تقوی، به رستگاری، به گوش به فرمان الهی بودن؛ تا روز ترس بزرگ با امنیت در محضر خدا حاضر شود.

 در ادامه بحث دکتر علی رضایی با اشاره به هفته دولت و سفرهای استانی رئیس جمهور و جایگاه و اهمیت مسئولیت با توجه به مباحث علوی گفت: لازم است که بین مسئولین و مردم فاصله نباشد. روزی که حساب مسئولین از محرومین جدا باشد، اجتماع هماهنگ نیست وقتی تعالیم و مقصد مولا علی و قرآن و اهل بیت  در نظر گرفته نشود، فاصله ها ایجاد می شود و دوری باعث عدم هماهنگی اجتماعی خواهد بود. امروزه آنچه مردم را ناراحت می کند تبعیض است. سوء استفاده ­ها مردم را نگران می کند.

 حضرت علی به مردم می­گفتند: " ما مثل شمائیم" و مانند اقشار کم بضاعت زندگی می­کرد. حضرت رسول هم به مردم می گفتند: " زندگی با شما و مرگ هم با شما. " و به سراغ محرومان می رفت.

 دکتر رضایی در پاسغ به سئوالی از حاظرین که پرسیدند: از منظر حضرت علی (ع) وظیفه استاد دانشگاه در تربیت دانشجو اصلاح خود چقدر اهمیت دارد؟ کفت: لازم است دانشجو را متفکر بار آوریم و عشق به آموختن را به او بیاموزیم، عشق به شناخت، دانشگاه مانند مغز جامعه است اما گاهی برخی از دانشگاه ها اگر نباشند هم مشکلی در جامعه پیش نمی آید. تربیت یک اصل است. حضرت علی (ع) امام حسن را تربیت کرد، امام حسین، مسلم و ... را تربیت کرد که اوج عشق و ایثار و درایت هستند.

 حجت الاسلام رضایی در پایان با جمع بندی مطالب خود بیان داشت: عالم محضر خداست- انسان ردای خلافت الهی را باید بپوشد- خلافت الهی با خودسازی میسر است- خودسازی با دوری از غفلت میسر است- توجه به قلب، قلب حرم الله است (پاسبانِ حرمِ دل شده‌ام شب همه شب  تا در این پرده جز اندیشه او نَگْذارم) اهمیت به فرصت عمر (بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین   کاین اشارت ز جهان گذران ما را بس) اهمیت به اندیشیدن و توجه و بصیرت  (چقدر زیر مهتاب نشستی و فکر کردی، درحالی که این همه قسم در مورد شب در قرآن آمده است) رسیدن به خدا جز با مرکب راهوار شب میسر نیست.

قرآن در سوره آل عمران آیه 191 می فرماید:

الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ

آنها که در هر حالت، ایستاده و نشسته و خفته خدا را یاد کنند و دائم در خلقت آسمان و زمین بیندیشند و گویند: پروردگارا، تو این دستگاه با عظمت را بیهوده نیافریده‌ای، پاک و منزهی، ما را به لطف خود از عذاب دوزخ نگاهدار؛

آخرین ویرایش۱۰ شهریور ۱۴۰۱