معاونت فرهنگی دانشگاه بیرجند گزارش می دهد؛

از حرکت تا رویش / جشنواره ای برای نمایش دستاوردها

۰۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۹ کد : ۲۴۱۸۴ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۳۹۰
از حرکت تا رویش / جشنواره ای برای نمایش دستاوردها

شانزدهمین جشنواره درون دانشگاهی حرکت و هشتمین جشنواره درون دانشگاهی رویش دانشگاه بیرجند به طور همزمان صبح یکشنبه 7 خرداد ماه 1402 با حضور مسئولان استانی و دانشگاهی در محل سالن امید این دانشگاه افتتاح شد.

هدف از برپایی این جشنواره نمایش آثار  و دستاورد های انجمن های علمی و کانون های فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی است و شرکت های دانش بنیان نیز در آن حضور دارند.

حضور ۵۱ انجمن علمی و ۲۸ کانون در جشنواره

دکتر محمدی مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند گفت: ۵۱ انجمن علمی، ۲۸ کانون فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی و یک کانون دهکده دانشجویان بین الملل در این دو جشنواره حضور دارند.

او افزود: این جشنواره به منظور تجلیل از دانشجویان و تشویق به مشارکت، هم افزایی، تکثیر ایده های خلاق و ایجاد انگیزه و تحقق جهاد علمی برگزار می شود.

دکتر محمدی انجمن های برتر، فعالیت خلاقانه، نشریه، مسابقه، محتوای دیجیتال، کارآفرینی، کتاب و اختراع را از جمله محورهای این جشنواره عنوان کرد و ادامه داد: برخی از این بخش ها در حوزه فردی و اجتماعی اجرا می شود.

مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند جشنواره رویش را حرکتی به منظور شکوفایی استعدادهای فرهنگی، هنری و دینی دانشجویان دانست و عنوان کرد: هدف از این جشنواره نهادینه کردن هویت کانون های فرهنگی و هنری دانشگاه ها است و می تواند به توانمندسازی دانشجویان نیز منجر شود.

او ادامه داد: این جشنواره در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار شده و برترین ها بر اساس ارزیابی داوران به دبیرخانه دانشگاهی و کشوری راه می یابند‌.

دکتر محمدی تصریح کرد: کویرتایر، بنیاد نخبگان، زیست بوم فناوری و نوآوری، هلال احمر، اورژانس اجتماعی و پلیس مبارزه با مواد مخدر حامیان این جشنواره هستند که غرفه های آن ها نیز در جشنواره فعال است.

نمایشگاه دستاوردها

نوری نایب دبیر انجمن مهندسی برق دانشگاه بیرجند گفت: غرفه مهندسی برق نمایشگاه دستاوردهای این رشته است که توسط خود دانشجویان ساخته شده است.

او افزود: ارتباط با دانشجویان دانشگاه فردوسی، خواجه نصیر و امیرکبیر تحت وبینار ها و کنفرانس های علمی از برنامه های آینده ماست.

نوری بیان کرد: غرفه های دیگر جشنواره بیشتر جنبه تزئینی دارند ولی در غرفه مهندسی برق دستاوردهای دانشجویان را به نمایش گذاشته ایم.

نایب دبیر انجمن مهندسی برق ادامه داد: اگر بخواهیم تجهیزات بیشتری داشته باشیم باید حمایت مالی صورت بگیرد.

او تصریح کرد: سال‌های بعد می تواند این جشنواره بهتر برگزار شود و در تلاشیم تا با شرکت‌های پارک علم و فناوری و حتی انجمن های مهندسی برق دانشگاه های دیگر لینک شویم تا در آینده غرفه مشترک داشته باشیم.

هنری که صرف امور خیریه می شود

عماد عضو افتخاری کانون هنرهای تجسمی گفت: طراحی و رنگ آمیزی بوک مارک، نقاشی روی قاب گوشی و چاپ روی پارچه از جمله فعالیت‌های غرفه است.

او افزود: نقاشی آبرنگ، طراحی چهره، سیاه قلم، رنگ روغن، نگارگری و سفالگری نیز از دیگر فعالیت‌های غرفه کانون هنرهای تجسمی است.

عماد بیان کرد: هزینه همه این فعالیت ها صرف امور خیریه می شود.

او تصریح کرد: تزیینات داخل غرفه از مواد بازیافتی ساخته شده و استقبال دانشجویان از فعالیت های غرفه زیاد بود.

عماد عنوان کرد: این نمایشگاه اگر در فرهنگسرای شهر برگزار می شد بهتر بود تا عموم مردم استفاده کنند و به دلیل بعد مسافت امکان حضور عموم مردم وجود نداشت.

هم آموزش هم عضوگیری

حسینی عضو اصلی سازمان هلال احمر دانشجویی دانشگاه بیرجند که در غرفه کانون هلال احمر مشغول به فعالیت است گفت: در غرفه هلال احمر فعالیت هایی چون گرفتن فشار خون، عضو گیری برای هلال احمر و اهدای عضو، آموزش سی پی آر و آموزش گرفتن فشار خون را انجام می دهیم.

او افزود: بروشورهای نیز برای بالا بردن سطح اطلاعات عمومی بین دانشجویان توصیه می شود.

صدیقی دبیر کانون هلال احمر نیز عنوان کرد: یک چادر برپا کرده ایم که در آن وسایل امداد و نجات جاده ای و آوار را قرار داده ایم و به مشتاقان در این خصوص توضیحاتی ارائه می شود.

او تصریح کرد: مسابقه اطلاعات عمومی نیز در این غرفه برگزار شد که کسانی که به ۸ سوال پاسخ دادند جایزه دریافت کردند.

صدیقی ادامه داد: مسابقه اقلیم شناسی نیز از دیگر برنامه های کانون هلال احمر در این غرفه بود.

از جمجمه حیوانات تا هرباریوم

محجوبی دبیر انجمن زیست دانشگاه بیرجند گفت: پوسترها و بروشورهای مربوط به مباحث جانوری و گیاهی، نمونه هرباریومی گیاهان خشک شده، جمجمه حیوانات و نمونه حیوانات در الکل در غرفه انجمن زیست در معرض دید است.

او افزود: همچنین میکروسکوپ هایی را فراهم کرده‌ایم که افراد می توانند نمونه های گیاهی و جانوری را با آنها مشاهده کنند.

محجوبی ادامه داد: تست تشخیص گروه خونی هم برای افراد در این غرفه انجام می شود که مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است.

دبیر انجمن زیست عنوان کرد: یک مسابقه نیز برگزار کردیم که سوالات زیست در حد متوسط طراحی شده بود و به افرادی که پاسخ صحیح دادند جایزه تعلق گرفت.

جای خالی اسپانسر

نورا دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی پزشکی دانشگاه بیرجند و دبیر انجمن مخترعین گفت: در این غرفه اختراعات خود را در معرض دید قرار داده ایم که از جمله آن ها گاز استریل است که در بدن جان نمی ماند.

او افزود: برنامه آتش بازی را در غرفه اجرا می کنیم و غرفا ۲ بخش علم و سرگرمی و ابتکار و اختراعات دارد.

نورا عنوان کرد: بازدید غرفه زیاد بود و استقبال دانشجویان نیز عالی بود.

دبیر انجمن مخترعین در ادامه اظهار کرد: باید برای دانشجویان اسپانسر دعوت شود تا طرح ها و اختراعات به تولید برسد.

برگزدیگان به جشنواره ملی راه می یابند

حمید سیف اللهی مقدم دبیر اجرایی هشتمین جشنواره رویش دانشگاه بیرجند و رئیس اداره فرهنگی و کارشناس مسئول کانون های فرهنگی دانشگاه بیرجند گفت: شانزدهمین جشنواره درون دانشگاهی حرکت ویژه دستاوردهای علمی دانشگاه و هشتمین جشنواره درون دانشگاهی رویش، مقدمه یازدهمین جشنواره ملی رویش هستند.

او افزود: به دلیل بحث بودجه ای و فرارسیدن بازه امتحانات ۲ جشنواره رویش و حرکت با هم ادغام شدند که هدف از برگزاری این جشنواره ها نمایش دستاوردهای انجمن ها و کانون های فرهنگی دانشگاه است.

سیف اللهی مقدم عنوان کرد: هر انجمن و کانون دستاوردهای یکساله خود را به نمایش می گذارد.

دبیر اجرایی هشتمین جشنواره رویش دانشگاه بیرجند ادامه داد: داوری ۲ جشنواره به صورت مجزا انجام می شود و به صورت مکتوب و مشروح در سایت جشنواره ملی بارگذاری و به دبیرخانه ملی ارسال می شود.

او تصریح کرد: برگزیدگان این جشنواره ها در جشنواره ملی با رقبایی از سراسر کشور رقابت می کنند.

گفتنیست اختتامیه این جشنواره نیز ساعت 12 چهارشنبه 10 خرداد در محل تالار ولایت دانشگاه برگزار می شود.

آخرین ویرایش۰۹ خرداد ۱۴۰۲