جشن عید سعید غدیر خم

۱۵ تیر ۱۴۰۲ | ۰۶:۱۷ کد : ۲۴۵۲۴ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۲۴۵

جشن عید غدیر خم با حضور جمعی از اساتید، کارمندان و دانشجویان پیش ازظهر سه‌شنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲ در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.

دکتر حسین فرزانه‌پور، معاون فرهنگی و اجتماعی در ابتدای جلسه بیان داشت: غدیر تجلی آینه اجتماعی اسلام، و مهم‌ترین عید مسلمانان و شیعیان است زیرا در این واقعه سرنوشت اسلام مشخص گردید.
 وی به این نکته اشاره نمود که در حادثه غدیر بر پیامبر اکرم (ص) آیه" یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ"نازل می‌شود و اشاره به این مسئله دارد که پیامبر اکرم (ص)ابلاغ کننده پیام است، به گونه‌ای که اگر این کار را نکند ۲۳ سال زحمت خویش را هدر داده است، بنابراین اهمیت غدیر از این آیه و آیه‌ "الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً " که بعد از واقعه غدیر بر پیامبر نازل می‌شود ،مشخص می‌گردد.
 دکتر فرزانه‌پور در ادامه افزود: این‌ها همه نشان دهنده اهمیت غدیر می‌باشد و ما باید این واقعه را گرامی بداریم و تاریخ اسلام را با بیان غدیر زنده کنیم. 
در ادامه دکتر علی زنگویی عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه بیرجند بیان کرد: واقعه غدیر یکی از وقایع متواتر در اسلام است، یعنی در تمام نسل‌ها عده زیادی این واقعه را نقل کرده‌اند؛ بنابراین در اصل واقعه غدیر هیچ اختلافی وجود ندارد و اختلافات موجود، در مسئله تفسیر حدیث غدیر و  آیات نازل شده می‌باشد . 
دکتر زنگویی در ادامه به آیه ۶۷ سوره مائده اشاره کرد و افزود: در این آیه شاید برای اولین بار باشد که خداوند به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید، نترس و این ترس پیامبر (ص)، نشان دهنده مسئله عظیمی است که در تراز با خود رسالت می‌باشد و برای خودشان نیست بلکه برای دین است. 
ایشان در ادامه سخنان خود فرمود: پیامبر اکرم (ص) بعد از نزول آیه در محل غدیرخم و با تمدیداتی این پیام بزرگ را بیان می‌نمایند، اما ایشان با داشتن دو ویژگی پیش بینی و پیشگویی بر این مسئله واقف بودند که تنها با گذشت ۲۳ سال از جاهلیت  خلافت امام علی (ع) پذیرفته نخواهد شد؛ اما علت اینکه خداوند بعد از این واقعه می‌فرماید : "الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ دِینِکمْ " و "الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً "؛ این است که، اصل ولایت و امامت مهم‌تر از خلافت امام علی (ع) است و در روز غدیر اصل ولایت و امامت برای اسلام، تبیین و پابرجا می‌شود .
وی به این نکته نیز اشاره نمود که: تمام آموزه‌های امامان، به وسیله ادامه مسئله امامت و هدایت، در پایان جهان به وسیله امام مهدی(عج) به ظهور خواهد رسید، بنابراین روز غدیر روز اسلام است، برای تمام مسلمانان و تمام انسان‌هایی که به دنبال حقیقت، معرفت و سعادت‌اند. 
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین جعفری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، به بیان این موضوع پرداختند که چرا پیام پیامبر(ص) در روز غدیر اجرایی نشد و بیان نمود: اگر در آن زمان هر کدام از افراد تکلیف خود را به درستی انجام می‌دادند، سرنوشت اسلام اینگونه نبود . 
ایشان در همین زمینه به این جمله از مقام معظم رهبری که می‌فرمایند: "جهاد تبیین یک فریضه است" اشاره نمود و افزود:  یک لحظه کوتاهی کردن سبب باخت ما و سوء استفاده دشمنان می‌شود؛ و آن کسی که می‌تواند نقش آفرینی کند و در دل جوانان ایجاد امید نماید من و شما هستیم، بنابراین ما باید مواظب باشیم تا جوانانمان را در کام دشمن قرار ندهیم.
لازم به ذکر است اجرای سرود، مدیحه سرایی و برگزاری مسابقه از دیگر بخش های این مراسم بود.

آخرین ویرایش۱۷ تیر ۱۴۰۲