هفتاد و چهارمین گردهمایی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد

۲۲ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۹ کد : ۲۴۵۷۲ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۱۳۱۳
هفتاد و چهارمین گردهمایی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور از روز شنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار شد. در این رویداد، پس از بررسی مهمترین چالش ها و موفقیت های سال گذشته دانشگاه های کشور در حوزه اجتماعی و فرهنگی، راهبردهای کلان، کوتاه مدت و بلند مدت سال آینده تحصیلی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
هفتاد و چهارمین گردهمایی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد

برگزاری کمیسیون انجمن­ های علمی و اتحادیه­ های علمی دانشجویی، کمیسیون کانون ­های فرهنگی و هنری، کمیسیون نشریات دانشجویی، بررسی رخدادها و تحولات اجتماعی فضای دانشگاهی با توجه به تحلیل و بررسی نقش رسانه­ ها و تبلیغات و عوامل پشت صحنه، معرفی سامانه­ های جدید معاونت فرهنگی و بررسی موارد قوت و ضعف آن، تشریح فرایندهای اربعین حسینی و اردوهای راهیان نور و غرب، پنل تشکل های دانشجویی، جشنواره ها و رویدادهای مهم دانشجویی بخشی از برنامه هایی بود که در نشست­ های تخصصی مطرح گردید.

اولویت ­ها، طرح ­ها، برنامه­ ها و فعالیت­ های دفتر سیاستگذاری و برنامه ­ریزی فرهنگی اجتماعی، شیوه ­نامه آیین استقبال از نودانشجویان، نشست اشتراک تجارب و برنامه ­های دانشگاه ها به صورت جدی و در جلسات فشرده مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر علی اکبر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند در کمیسیون انجمن ­های علمی دانشجویی به مواردی مثل: تخصیص بخشی از بودجه­ پژوهشی دانشگاه­ ها به انجمن ­های علمی، لزوم تشکیل شورای مشورتی استادان مشاور انجمن­ها در دانشکده ­ها در راستای تقویت طرح ­ها و هم ­افزایی میان انجمن ­های مستقر در یک پردیس ویا دانشکده، ایجاد و تخصیص پست مسئول فرهنگی دانشکده­ ها به منظور مدیریت و توزیع برنامه­ های فرهنگی و تمرکز زدایی از برنامه­ ها،  تغییر شیوه داوری آثار شرکت داده شده در جشنواره حرکت از حالت سراسری به صورت منطقه ای یا مسأله محورشدن آنها و توجه خاص به تفاوت­ ها و ظرفیت ­های بومی، پیشنهاد درج سوابق فعالیت­ های برتر دانشجویی در بیمه و اعطای تسهیلاتی مثل کسری موظف دوران سربازی، لزوم تدوین آیین ­نامه اتحادیه­ های انجمن­ های علمی در راستای بازسازی و تقویت کار گروهی علمی در سطح کشور به ­منظور حل نیازهای تخصصی اشاره کرد که برخی از آنها در کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار گرفت.

مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند در کمیسیون تشکل ­های دانشجویی هم ضمن طرح و تشریح برنامه­ های موفق دانشگاه بیرجند در برگزاری کرسی­ های آزاداندیشی و تشکر از دانشجویانی که در قالب آیین ­نامه ابلاغی وزارتی توانستند برنامه­ های موفقی برگزار کنند و بر فضای هیجانی غیررسمی غلبه کنند، از معاون فرهنگی اجتماعی و مدیر کل سیاستگذاری و برنامه ­ریزی فرهنگی خواست که از دانشگاه ها و دستگاه های دیگر بخواهند که همگان ملزم به رعایت محتوا و مواد آیین­نامه کرسی­ های آزاداندیشی باشند و همچنین از ایجاد تشکل­ های جدید استقبال کنند تا ضمن به وجود آمدن نشاط سالم سیاسی، به بلوغ فکری و مشارکت اجتماعی دانشجویان کمک شود.

 سخنرانی آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و مادر شهید دانیال رضازاده از شهدای مدافع امنیت در آیین اختتامیه گردهمایی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور بخشی دیگر از برنامه ­های این نشست بود. 

دکتر عباس واعظ زاده مدیر اجتماعی دانشگاهبیرجند نیز با حضور در کمیسیون کانون­ های فرهنگی هنری و اجتماعی ضمن تشریح برخی از برنامه ­های موفق و پربازدید معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه بیرجند مثل برگزاری جشنواره رویش و حرکت به صورت تجمیعی و برگزاری چند نمایشگاه بزرگ دستاوردهای دانشجویی و میزهای فروش، به اهمیت دفتر مطالعات اجتماعی دانشگاه اشاره کرد و خواستار تخصیص بودجه پژوهشی وهمچنین افزایش سهمیه کار دانشجویی فعالان فرهنگی شد.

معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری گفت: جوشش ها هنوز هم در دانشگاه های کشورمان وجود دارد و برخی از شهدای مدافع حرم، امنیت و اخلاق از متن این دانشگاه ها برآمدند و تربیت شدند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: باید این ظرفیت عظیم که برگرفته از تمدن بزرگ ایران اسلامی است به دیگران معرفی شود و اکنون رسالتی زینبی این اقدام بر دوش خانواده ایثارگران است.

وی ادامه داد: میزان حمایت زنان از عفاف و اخلاق در جهان بیش از مردان است و این در حالی است که تصویر رسانه‌ها چیزی دیگری را نشان میدهند. وی خطاب به دانشجویان دختر شاهد و ایثارگر گفت شما رسالت زینب گونه عظیمی بر عهده دارید.

معاون وزیر علوم بیان کرد: هر انحرافی که در جهان شکل گرفته است، تمدن های جریان ساز به مبارزه با آن پرداخته و آن انحراف را به حاشیه برده است؛ به عنوان نمونه در ماجرای واقعه مسجد گوهرشاد که عفت و پاکدامنی جامعه ایران را هدف قرار داده بود، توسط توده مردمی بر گرفته از تمدن ایران اسلامی مورد اعتراض قرار گرفت. ایران اسلامی کماکان بر مبنای هویت تاریخی و عمیق خود انحرافات فرهنگی را کنار می زند.

او اضافه کرد: سرمنشاء این تمدن نیز به پیروی از احکام خدا و رفتار ائمه اطهار باز میگردد و افرادی که از این بزرگواران پیروی کردند، هدایت شدند و باعث هدایت دیگران نیز بودند.

مشاور راهبردی معاونت فرهنگی و اجتماعی سیدمجید مطهری نژاد در هفتاد و چهارمین نشست مدیران فرهنگی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که دردانشگاه بین المللی امام رضا (ع) مشهد مقدس برگزار شد، گفت: باید بدانیم انقلاب اسلامی در کجای پیوستار برنامه های به سوی ظهور مستقر است و کارکرد و ماموریت آن چیست و برنامه ریزی لازم را انجام دهیم.
وی افزود: با این نگاه اگر انقلاب اسلامی را به عنوان یک انقلاب الهی تعریف کنیم جایگاه دانشگاه و کارکردهای آن به گونه دیگری تعریف می شود.
مطهری نژاد بیان کرد: یک بار دانشگاه را در ذیل انقلاب اسلامی، به عنوان انقلاب مدرن تعریف می کنیم و برای آن کارکردهای دانشگاه مدرن را تعریف می کنیم.
وی ادامه داد: یک بار دانشگاه را ذیل انقلاب اسلامی به عنوان انقلاب دینی تعریف می کنیم و دانشگاه اسلامی را بر اساس همین مولفه های دینی نظیر وحدت حوزه و دانشگاه و موضوعاتی از این نوع دنبال می کنیم.
مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر اضافه کرد: یک بار هم انقلاب اسلامی را به عنوان انقلاب اسلامی الهی تعریف می کنیم و دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که باید در مسیر برنامه های الهی بتواند همراهی کند و این مسیر را تبیین کند.
وی خاطرنشان کرد: با این رویکرد، اصلی ترین کارکرد دانشگاه مناسب انقلاب اسلامی، نگاه به آینده حقانی و تبیین این مسیر مبتنی بر برنامه های الهی است.
مطهری نژاد گفت: این موضوع در دانشگاه ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است و ما غالبا در همان لایه نخست دانشگاه مدرن گرفتار شدیم.
وی تصریح کرد: با این رویکرد جنس سیاست گذاری و برنامه ریزی تغییر خواهد کرد و دیگر در این مسیر، فرهنگ در فضای دانشگاه به عنوان یک امر حاشیه ای و جنبی تعریف نخواهد شد.
مطهری نژاد اظهار داشت: فرهنگ با یک رویکرد به آینده در جایگاه پیشران دانشگاه اسلامی تعریف خواهد شد و مسیر حرکت دانشگاه اسلامی را فعال خواهد کرد.
وی گفت: نوع مواجه ما فراتر از نظام آموزشی و انتقال دانش به نظام پاسخگویی اجتماعی و فراتر از آن به نظام حرکت آفرینی تمدنی و آینده نگری ختم خواهد شد و کلیه فعالیت ها و سیاست ها مبتنی بر آن فعالیت خواهند کرد.
همچنین در این نشست، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به واقعه غدیر نیز گفت: دینی که بدون ولایت باشد، مورد قبول و رضایت نخواهد بود.
غفاری افزود: فعالیت در معاونت فرهنگی و اجتماعی با ارزش ها عجین شده است و جزو نیازهای رشدی و تعالی محسوب می شود
وی مسئولیت اجتماعی را محور فعالیت های معاونت فرهنگی و اجتماعی بیان کرد و اظهار داشت: اخلاق و اساس مسئولیت اجتماعی در نظریه های پست مدرن مطرح می شود.
غفاری با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه فرهنگی و اجتماعی، عرصه میدان و جهاد تبیین است خاطرنشان کرد: ضرورت تعامل و مشارکت دانشجویان برای استفاده از پتانسیل های دانشجویی در تشکل ها، انجمن های علمی و کانون های سیاسی و اجتماعی ضروری به نظر می  رسد.
وی تصریح کرد: بازنگری و باز طراحی در تدوین برنامه های فرهنگی و اجتماعی باید انجام گیرد.

در حاشیه گردهمایی هفتاد و چهارمین گردهمایی مدیران فرهنگی، اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در مشهد مقدس، کارگروه تخصصی انجمن های علمی و اتحادیه ها برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، همزمان با گردهمایی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در مشهد مقدس و در روز دوم این گردهمایی، کارگروه تخصصی انجمن های علمی و اتحادیه ها برگزار گردید.
در این نشست تخصصی، مدیران فرهنگی و اجتماعی به همراه دبیران اتحادیه های علمی دانشجویی به بحث و تبادل نظر و ارائه راهکارهای مناسب پرداختند.
حمایت از حضور نمایندگان انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه ها در مجامع اتحادیه های علمی دانشجویی کشور، التزام به برگزاری مستمر جلسات کارگروه حمایت و نظارت دانشگاه ها، حضور و برگزاری جلسات مشترک میان اعضای دانشجویی حمایت و نظارت وزارت علوم با مدیران و معاونین فرهنگی دانشگاه، تقلیل بروکراسی اداری بازدید های علمی انجمن ها، استاندارد سازی ساز و کار های مالی انجمن ها، استاندارد سازی جشنواره حرکت، معرفی اتحادیه ها به دانشگاه ها و ارائه پشتیبانی رسمی از سوی وزارت، اعطای امتیازات به فعالین علمی دانشجویی کشور و ماموریت و مسئله محور نمودن و همچنین سطح بندی فعالیت انجمن ها و اتحادیه ها از موضوعاتی بود که در این کارگروه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

در روز دوم هفتاد و چهارمین گردهمایی مدیران فرهنگی، اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در مشهد مقدس، کارگروه تخصصی نشریات دانشجویی برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، همزمان با گردهمایی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در مشهد مقدس و در روز دوم این گردهمایی، کارگروه تخصصی نشریات دانشجویی برگزار گردید.
در این نشست تخصصی، مدیران فرهنگی و اجتماعی به همراه دبیران اتحادیه نشریات دانشجویی به بحث و تبادل نظر و ارائه راهکارهای مناسب پرداختند.
وجود آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های متعدد در خصوص فعالیت نشریات دانشجویی، دسته‌بندی‌های انجام شده برای نشریات، برگزاری مستمر جلسات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی در دانشگاه‌ها، مشخص نبودن نحوه و میزان حمایت از نشریات دانشجویی و فقدان وحدت رویه در دانشگاه‌ها، فراهم‌سازی بسترهای الکترونیکی برای نشریات دانشجویی و ضرورت برنامه‌ریزی لازم را برای انجام اقدامات مسئله محوراز موضوعاتی بود که در این کارگروه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

همزمان با گردهمایی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در مشهد مقدس و در روز دوم این گردهمایی، کارگروه تخصصی کانون‌های فرهنگی و هنری دانشجویی برگزار گردید.
در این کارگروه مسئولیت پذیری اجتماعی، چالش ها و مشکلات مدیریت تشکل های دانشجویی، تحلیل و شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی، تعامل و همگرایی کانون ها و تشکل های دانشجویی و ترسیم و آسیب شناسی وضع موجود تشکل های دانشجویی از مهمتری موضوعاتی بود که در این کارگروه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

شایان ذکر است که معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی و مدیر کل فرهنگی و پشتیبانی ابراز امیدواری کردند که به مناسبت آیین نودانشجویان دانشگاه و همچنین هفته فرهنگ دانشگاهی که در  آبان­ماه سال تحصیلی جدید برگزار می­شود مهمان دانشگاه بیرجند باشند و از پیشگام بودن دانشگاه در تدوین آیین ­نامه سرآمدان فرهنگی و کارنامه فرهنگی دانشجویان تمجید کردند.

 

آخرین ویرایش۲۴ تیر ۱۴۰۲