کارگاه چگونگی متوازن سازی کار و زندگی به مناسبت هفته دولت ویژه کارمندان و اعضای هیئت علمی دانشگاه برگزار شد

۱۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۲ کد : ۲۴۹۷۳ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۱۰۵۰
به مناسبت هفته دولت و روز کارمند کارگاه چگونگی متوازن سازی کار و زندگی به همت امور بانوان و خانواده و معاونت فرهنگی و اجتماعی با همکاری معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه بیرجند برگزار شد.

به مناسبت هفته دولت و روز کارمند کارگاه چگونگی متوازن سازی کار و زندگی به همت امور بانوان و خانواده و معاونت فرهنگی و اجتماعی با همکاری معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه در روز شنبه 11 شهریورماه 1402 در محل تالار فرهنگ معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند برگزار شد.

این کارگاه ویژه دانشگاهیان توسط دکتر محمدرضا اسدی یونسی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه تدریس گردید.

دکتر اسدی یونسی ضمن اشاره به تاریخچه موضوع کارگاه از صدر اسلام و بیان روایاتی در مورد برقراری توازن بین کار و بقیه ابعاد زندگی بیان نمود که همواره مورد تأکید دین مبین اسلام بوده که باید بین معیشت، کار و اموری مادی و معنوی تعادل و توازن برقرار کرد چرا که غفلت از دیگر ابعاد زندگی می تواند خسارات گران سنگی را بر پیکره زندگی و خانواده وارد کند.

همچنین ایشان افزود: فعالیت های غیر ضرور ما در شبکه های اجتماعی نیز نباید به دیگر بخش های زندگی، ارتباطات ما با اعضای خانواده، تربیت فرزندان و ... اثر بگذارد.

توازن تقریبا به حد کمال سخت است، تکلیف را با خود روشن کنیم آیا به معاد و معنویات عقیده داریم پس لازم نیست غرق در مادیات باشیم.

وظیفه ما جلب رضایت دیگران نیست اما احترام به هم لازم است برای حمایت دیگران هر دو اقدام مادی و معنوی باید باشد.

عدم توازن و عدم مدیریت صحیح عوارضی دارد، بررسی لازم است و راه کارهایی که برطرف کننده بحران ها باشد از جمله حل بحران اقتصادی در محدوده توان و جلوگیری از به وجود آمدن بحران های بعدی و وابسته.

موارد مهم در ایجاد توازن عبارت اند از: اولویت­ بندی، اجتناب از تعلل­ ورزی، تناسب­ بندی برای زمان، آگاهی از موضوع، آگاهی از توان خود، مدیریت در محدوده اختیارات خود، برای رسیدن به آرامش و توازن و ثبات لازم است و پرهیز از صرف انرژی، فرصت و اندیشه برای مواردی که در اختیار نیست و یا مربوط نیست.

 ((ذهن را متمرکز بر چیزهایی کن که در کنترل توست))

در ادامه به بررسی و تبیین راهکارهای متوازن سازی کارو زندگی پرداخته و گفت: از آن جایی که این متوازن سازی نسبی است باید به تمایلات، نیاز ها و تعاملات خود توجه کنیم و به برنامه ریزی مدون و دقیق بیاندیشیم.

آخرین ویرایش۱۲ شهریور ۱۴۰۲