جلسه نقد کتاب با عنوان جنگ شیمیایی عراق علیه ایران؛ به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد

۰۹ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۰ کد : ۲۵۲۴۲ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۱۰۵۷

معاونت فرهنگی و اجتماعی با همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه بیرجند جلسه نقد کتاب عنوان «جنگ شیمیایی عراق علیه ایران»؛ به مناسبت هفته دفاع مقدس را در روز شنبه 8 مهرماه 1402 در محل تالار فرهنگ برگزار کرد.

این کارگاه که با حضور جمعی از دانشگاهیان از ساعت 12 آغاز شد، میزبان اساتیدی چون دکتر مجتبی خلیفه، دکتر علی نجف زاده، دکتر شـیرزاد خزایی، از اعضای محترم هیئت علمی گروه تاریـخ و آقای دکتر احمد بخشـی عضـو هیئت علمی گروه علـوم سیاسـی بود.

در ابتدا، دکتر شیرزاد خزائی نویسنده کتاب به معرفی "جنگ شیمیایی عراق علیه ایران" پرداخت و سپس دکتر احمد بخشی به محاسن کتاب اشاره ای داشته و موارد ذیل را مورد بحث و بررسی قرار داد:

  1. تسلیحات شیمیایی در گذر زمان

  2. مبحث مرزی ایران و عراق (در پایان جنگ و بعد از فطعنامه اراضی تحث اشغال عراق به ایران برگردانده شد اما با ماجراهای مختلف).

  3. قدرت ایران در مقابل حمله شیمیایی و زمان وقوع با توجه به نو پا بودن انقلاب ایران (اولین نشانه های حمله شیمیایی در 1359)

  4. بحث پان عربیسم، پس گرفتن جزایر و هم چنین تجزیه خوزستان

  5. نیروی هوایی قوی ایران و نیروی زمینی قوی عراق (حمایت های دیگر کشورها و کمک شوروی به عراق بر اساس پیمانی که بین دو کشور بود).

  6. دیدگاه سازمان بین الملل در مورد ایران که آشوب گر منطقه و بر هم زننده آرامش منطقه به حساب آمد و عراق به عنوان نیروی آرام کننده، بنابر این پشتیبانی به عراق تعلق می گرفت.

  7. به عقیده دکتر بخشی آمار به اندازه کافی در مورد دفاع مقدس موجود نیست و یا در اختیار قرار داده نمی شود.

همچنین در ادامه دکتر علی نجف زاده، ضمن اشاره به اقبال کم برای خاطره نویسی و نقد رویکرد دانشگاه ها که توجه به نوشتن مقاله بیشتر از کتاب است، افزود: بنده با توجه به تخصص در زمینه دوران قاجار و پهلوی، فقط در خصوص سبک نگارش کتاب مواردی را بیان می کنم.

در پایان نیز دکتر خلیفه، ضمن تشکر از دکتر واعظ زاده، مدیر اجتماعی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برای برگزاری جلسه و همچنین خسته نباشید به دکتر خزائی نویسنده کتاب، نکاتی در مورد آمار، عنوان کتاب و مستندات بیان داشته و اشاره ای به نکات قابل ملاحظه در کتاب از جمله توضیحات کافی و اطلاعات مفید در خصوص سلاح های شیمیایی و تسلیحات هسته ای عراق داشتند.

آخرین ویرایش۱۰ مهر ۱۴۰۲