مشق هنر در کنار تحصیل

دانشجویانی که با هنر زندگی خود را می سازند
۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۲ کد : ۲۶۲۵۹ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۳۳۸
مشق هنر در کنار تحصیل

دانشگاه بیرجند در جهت اجرای برنامه های هفته فرهنگ دانشگاه، اقدام به برپایی نمایشگاه توانمندی های فرهنگی و هنری دانشجویان کرده که با استقبال هنرمندان مواجه شده است.

چند روزی است که نمایشگاه توانمندی های هنری و فرهنگی دانشجویان دانشگاه بیرجند در سالن امید این دانشگاه در حال برگزاری است.

به گفته فرزانه پور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، این نمایشگاه با فعالیت حدود 100 غرفه برپا شده است و در آن دانشجویان، محصولات هنری و فرهنگی خود را به نمایش گذاشته اند.

این نمایشگاه در جهت برنامه های هفته فرهنگ دانشگاه بیرجند برگزار می شود.

به سراغ چندین دانشجوی هنرمند دانشگاه بیرجند که در نمایشگاه توانمندی های هنری و فرهنگی دانشجویان غرفه دار هستند رفتیم و با آن ها گفتگو کردیم.

فعالیت برای زنده ماندن میراث جهانی خراشاد

زهرا خراشادی زاده دانشجوی ورودی سال 1399 رشته مهندسی آب دانشگاه بیرجند، یکی از دانشجویان حاضر در این نمایشگاه است که در رشته توبافی فعالیت می کند.

خراشادی زاده دانشجوی هنرمند دانشگاه بیرجند گفت: توبافی از جمله میراث جهانی خراسان جنوبی است که در خراشاد رواج دارد و در کنار درس به آن می پردازم.

او افزود: فروش محصولات به صورت خانگی انجام می شود و دوستان و آشنایان مشتری این حوله ها هستند و از چنین محصولاتی استقبال نیز صورت می گیرد.

خراشادی زاده با بیان اینکه هنر سبب تنوع در زندگی می شود، اظهار کرد: توصیه می کنم دانشجویان در کنار درس خود به کاری دیگر نیز مشغول شوند تا هم درآمدی کسب کنند و هم هنر خود را ارتقا دهند.

این دانشجوی هنرمند با اشاره به اینکه درآمد صنایع دستی در صورتی که فروش آن زیاد شود بسیار مناسب است، تصریح کرد: این فروش می تواند هزینه های زمان تحصیل را پوشش دهد و حتی پس انداز شود.

تخصص و تعهد، شرط موفقیت در هنر

سپیده سرمدی فارغ التحصیل رشته کامپیوتر دانشگاه بیرجند در رشته سرامیک و زیورآلات مهره ای فعالیت می کند و در کنار آن، رزین انجام می دهد.

او تخصص و تعهد را شرط لازم برای موفقیت در کار دانست و گفت: درآمدها در هر کاری ابتدا زیاد نیست اما اگر کسی ممارست کند، می توان به نتایج خوبی برسد.

سرمدی با اشاره به اینکه نباید خستگی را به ناتوانی در ادامه کار تبدیل کرد، افزود: یکی از راه های فروش محصولات فضای مجازی است که سهولت آن بیشتر از سایر روش ها است.

فعال هنری و فارغ التحصیل دانشگاه بیرجند تصریح کرد: نباید اکتفا به درس داشت و حتما باید کاری را در کنار آن پیش برد تا بتوان از اوقات زندگی بیشترین بهره را گرفت.

درک هنر مهمترین عنصر در جذب به آثار هنری است

در گوشه ای دیگر از نمایشگاه توانمندی های فرهنگی و هنری دانشگاه بیرجند به سراغ غرفه ای رفتیم که در آن، طراحی با سیاه قلم و سایر ابزار طراحی صورت می گرفت.

فاطمه دانشیاری که یکی از دانشجویان دانشگاه بیرجند است در این غرفه حضور داشت و گفت: در رشته صنایع دستی دانشگاه فعال هستم و با سیاه قلم و رنگ روغن کار می کنم.

او با اشاره به اینکه استقبال از صنایع دستی و نقاشی پایین است، افزود: درک از نقاشی و هنر می تواند در فروش بسیار تأثیر داشته باشد زیرا اگر کسی هنر را درک نکند، آن را بی ارزش خواهد دانست و به سادگی از کنار آن خواهد گذشت.

دانشیاری عنوان کرد: درست است که کارهای نقاشی وقت زیادی را از ما می گیرد تا آماده شود اما در این آثار، ظرافت هایی وجود دارد که زیبایی کار را چند برابر می کند و برای هنرمند نیز لذت بخش و خشنود کننده است.

هنر اراده پولادین می خواهد

دانشجویان رشته علوم دام نیز در این نمایشگاه حضور دارند و به فعالیت های هنری می پردازند.

رمضانی دانشجوی ترم 7 علوم دام دانشگاه بیرجند گفت: برای هنر باید اراده پولادین داشت؛ اگر سختی ها زیاد شد باید اراده سخت تر باشد تا فرد جا نزند.

او افزود: دانشگاه بیرجند حرکت بسیار مثبتی را در جهت رشد خلاقیت ها و هنرهای دانشجویان انجام داد و در این نمایشگاه مشخص شد که دانشجویان هر کدام چه قدر سرشار از استعداد هستند.

رمضانی بیان کرد: امیدواریم این نمایشگاه ها و بازارچه ها ادامه داشته باشد تا به معرفی هر چه بهتر هنرها کمک شود.

کار در زمان دانشجویی، استقلال مالی پس از فارغ التحصیلی

فاطمه براتی دانشجوی رشته تاریخ است؛ او می گوید در رشته پوشاک فعالیت می کند.

براتی نمایشگاه توانمندی ها را فرصتی برای فروش محصولات اعلام کرد و گفت: یکی از مزایای این حرکت این است که بازار فروش برای محصولات پیدا می شود و آشنایان و دوستان این بازار فروش را ایجاد می کنند و مشتری می شوند.

او عنوان کرد: از مزایایی که می توان برای فعالیت در رشته های هنری در کنار درس و دانشگاه نام برد و به آن اشاره کرد این است که پس از 4 سال تحصیل کارشناسی، دانشجو کار خود را ساخته است و درآمدش وجود دارد و باید به فکر توسعه شغلش باشد.

براتی اظهار کرد: تقاضای من از مسئولین این است که تسهیلاتی برای دانشجویان فراهم کنند تا بتوان مشاغل را توسعه داد و همچنین هزینه های جاری را تأمین کرد.

ریحانه درّکی یکی دیگر از دانشجویان رشته تاریخ است که در رشته پوشاک فعالیت می کند؛ به گفته این دانشجو، اگر مکانی دائمی برای کار دانشجویان وجود داشته باشد، مشکلات درآمدی آن ها حل می شود و محصولات نیز بهتر معرفی می شود.

قیمت بالای چوب مشتریان را جذب نمی کند

نرجس کلاته بجدی دانشجوی رشته صنایع چوبی نیز که در این نمایشگاه حضور دارد، گفت: محصولات چوبی را به فروش گذاشته ایم اما در بیرجند، فروش این محصولات خوب نیست.

او افزود: در فضای مجازی خواهان زیادی داریم و کار چوب قیمت بالایی دارد؛ به همین دلیل در نمایشگاه ها فروش چندانی را نداریم.

هنرمند شدن در عروسک سازی با آموزش فردی

مهلا سمیعی دانشجوی رشته صنایع دستی ورودی 99 دانشگاه بیرجند یکی از هنرمندان فعال در حوزه عروسک دوزی و عروسک سازی است.

او در خصوص کارش گفت: تا قبل از اینکه این کار را آغاز کنم، دست به سوزن و نخ نمی زدم اما با آموزش هایی که در فضای مجازی دیدم، بسیاری از کارها را یاد گرفتم و یکی از آن ها ساخت عروسک بود.

سمیعی بیان کرد: هم اکنون لباس های عروسک ها را نیز خودم می دوزم و صفر تا صد کار با خودم است.

دانشجوی رشته صنایع دستی دانشگاه بیرجند بیان کرد: فروش محصولات از طریق اینستاگرام و کانال های مجازی است و در دانشگاه نیز به دوستانم معرفی می کنم؛ هنوز خرید این وسایل در بین افراد جا نیفتاده است اما با معرفی، می توان کار را گسترش داد.

او تصریح کرد: هر کس که علاقه به کار دارد باید خود را وارد میدان کند و از هیچ چیز ترسی نداشته باشد.

حمایت از دانشجویان شرط تداوم فعالیت ها

از جمله مطالبات دانشجویان دانشگاه بیرجند، اعطای تسهیلات به آن ها بود؛ دانشجویان از مسئولین درخواست داشتند تا برای پیشرفت هنرها به آن ها تسهیلات ارائه شود.

حمایت مالی و معنوی از دانشجویان سبب گسترش و شکوفایی استعدادها و هنرها می شود و در رشد خلاقیت و همچنین استقلال مالی و اشتغالزایی دانشجویان نیز نقش به سزایی دارد که نباید از آن غفلت کرد.

نمایشگاه توانمندی های فرهنگی و هنری دانشجویان دانشگاه بیرجند که به مناسبت هفته فرهنگ برگزار می شود فرصت مناسبی برای نشان دادن استعدادهای پنهان است که استمرار این برنامه ها در افزایش روحیه دانشجویان موثر است.

آخرین ویرایش۲۲ آذر ۱۴۰۲