رویدادآموزشی نشریات دانشجویی برگزار شد

۲۱ آذر ۱۴۰۳ | ۱۷:۲۹ کد : ۲۹۷۳۸ اخبار برگزیده معاونت اخبار تشکل های دانشجویی
تعداد بازدید:۶۳
رویدادآموزشی نشریات دانشجویی برگزار شد

به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی و با همکاری کانون نویسندگی و انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند رویداد آموزشی ویژه نشریات دانشجویی در روزهای سه­شنبه و چهارشنبه، مورخ 20 و 21 آذرماه 1403، در تالار فرهنگ معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با حضور بیش از 90 دانشجوی فعال و علاقه مند در حوزه نشریات دانشجویی و با تدریس دکتر امیرهوشنگ قلندری(مدرس و داور حوزه رسانه دانشگاه های سراسر کشور) برگزار شد.

در این رویداد 9 کارگاه آموزشی ویژه نشریات دانشجویی با عنوان­ های«مدیریت در نشریات دانشگاهی»، «مدیریت در نشریه­ ها و رسانه­ های جدید»، «خبرنویسی»، «گزارش نویسی»، «اصول مقاله نویسی»، «مصاحبه خلاق»، «گرافیک و زیباسازی بصری» و «گرافیک و زیبا سازی بصری و نقد نشریات» برگزار گردید.

در کارگاه اول دکتر قلندری، مدرس و داور حوزه رسانه، در مورد نقش رسانه­ ها و اهمیت آن­ها، هدف و برنامه­ ریزی در نشریات، شرح شرایط مسئولیت­ ها در نشریات و نحوه دریافت مجوز فعالیت نشریه توضیح داد و افزود: در رسانه اعتماد مخاطب اصل مهمی است و در فضای دانشگاه برای کار نشریه باید اعتماد دانشجو را جلب کرد.

وی همچنین ضمن یادآوری اهمیت فناوری در جوامع امروزی توضیح داد که سرعت و شتاب فناوری فاصله نسل­ ها را به کمتر از یک الی دو سال رسانده مخصوصا وقتی که به دنیای متاورس وارد می­ شویم؛ سپس ذکر کرد فناوری را نمی ­شود کنترل کرد زیرا راهش را پیدا می­کند. دکتر قلندری در مورد انتخاب نام نشریات به نکاتی از جمله دانشجو پسند بودن، راحت ادا شدن نام و بازگو کننده محیط دانشگاه، اشاره کرد. ایشان در انتهای کارگاه اول به دانشجویان توضیح داد که فعالیت در نشریه­ ها تجربه ­هایی دارد، این تجربات در هیچ­ کجای دیگر به دانشجو داده نمی ­شود و برای رسیدن به این تجربیات باید هدف و تلاش را در زندگیمان داشته باشیم.

در کارگاه دوم، «مدیریت در نشریه­ ها و رسانه­ های جدید»، موضوعاتی از قبیل تقسیم­ بندی نشریات، بیان هدف از نشریات دانشگاهی، بیان سطوح نشریات و اهمیت تولید محتوا مورد بررسی قرار گرفت. دکتر قلندری با تقسیم ­بندی نشریات به علمی و غیر علمی، نشریات علمی را شرح دادند و نشریات علمی را کمک درسی معرفی کرد و گفت باید مطالب کتاب ­ها را با کمک نشریه­ ها به­روز کرد. ایشان فعالیت در رسانه­ های دانشجویی را در ابتدا برای خود دانشجویان و سپس برای جامعه و کشور مفید دانست. به گفته دکتر قلندری نشریات زرد، متوسط و وزین سطوح مختلف نشریات هستند که نشریات دانشجویی در دسته متوسط قرار می­ گیرد. ایشان ضمن تاکید بر مرتبط بودن نشریات به دانشجویان گفتند ما رسانه ­هایی را می ­خوانیم که بیشتر به ما ربط دارند. مدرس سه نکته ارتباط نشریه با مخاطب هدف، تولیدی بودن و به روز بودن در مورد نشریات دانشجویی دانست و افزود که اگر نشریۀ دانشجویی بتواند 10 درصد جامعه هدف را به مخاطب تبدیل کند آن نشریه موفق است. در آخر این کارگاه دکتر قلندری با تاکید بر استواری و ثابت قدم بودن گفت :«سخت­ ترین قسمت کار شروع کار است و هر چقدر سخت­ تر کار کنید انگیزه و خلاقیت بیشتری پیدا خواهید کرد».

کارگاه «خبرنویسی» ضمن ارائه تعریفی دقیق از خبر، بیان شیوه ­های انتقال خبر، اصول خبرنویسی و بخش­ های خبر نویسی، سیر رسانه­ ها و سواد رسانه ­ای مورد بررسی قرار گرفت. دکتر قلندری سواد را اینگونه تعریف کرد: «کسی که توانایی تغییر را داشته باشد»  و افزود فرد تاثیرگذار به سادگی تاثیر نمی­ پذیرد. ایشان بیشتر خبرهایی که در رسانه­ ها وجود دارد را تبلیغات دانستند نه خبر و توضیحاتی در مورد سبک های خبرنویسی و انتخاب عنوان ­ها (تیتر) داد. 

پس از استراحتی کوتاه و اجرای موسیقی زنده توسط کانون موسیقی دانشگاه کارگاه «گزارش نویسی» برگزار شد. در این کارگاه دکتر قلندری تعریفی از گزارش نویسی خبری ارائه داد و تفاوت ­های گزارش و خبر را بیان کرد، همچنین در مورد اهمیت مصاحبه در گزارش توضیحاتی را افزود.

آخرین کارگاه نخستین روز این رویداد با عنوان «اصول مقاله نویسی» پس از اذان و نماز برگزار گردید. تعریف مقاله، تکنیک و تاکتیک، بخش های مقاله رسانه ­ای و انواع مقالات از جمله موضوعات بیان شده در این کارگاه­ بود. .دکتر قلندری معنایابی یک مقاله را زمانی دانست که اندیشه آن مقاله نمایان می­ شود و آن مقاله به نشر می­ رسد.  ایشان پس از ذکر انواع مقالات مطبوعاتی و اعلام پایان کارگاه­ها به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

  روز دوم رویداد با ادامه کارگاه «اصول مقاله نویسی» آغاز شد. در این کارگاه دکتر قلندری توضیح دادند که رسانه ­ها در رقابت هستند تا حمایت افکار عمومی را به دست آورند. همچنین افزودند رسانه ­ها وقتی موفق ­ترند که افکار عمومی بیشتری را تحت تاثیر قرار دهند و جهت فکری خود را در اذهان عمومی ماندگار کنند.

«مصاحبه یکی از مهم­ترین قالب­ های نوشتاری برای تولید محتوا است»، این جمله­ ای است که دکتر قلندری در ابتدای کارگاه «مصاحبه خلاق خبری» در اهمیت مصاحبه برای رسانه­ ها گفت. ایشان همچنین درست پرسیدن و درست گوش کردن را از اصول مصاحبه دانست. در این کارگاه گام­ به گام طریقه مصاحبه آموزش داده شد. هدف­ های مصاحبه، ویژگی­ های مصاحبه جذاب، انواع مصاحبه و هدف های مصاحبه از دیگر موضوعاتی بود که در این کارگاه مورد بررسی قرار گرفت.

دو کارگاه «گرافیک و زیباسازی بصری» و «گرافیک و زیبا سازی بصری و نقد نشریات» موضوعاتی از قبیل استفاده از نرم افزار در زیباسازی بصری نشریات و معرفی انواع نرم افزار درست برای طراحی گرافیکی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین دکتر قلندری گفت بیشتر جلب توجه مخاطب به حوزه گرافیک مربوط است. همچنین در همه کارگاه ­های روز نخست این رویداد دانشجویان سؤالات مور نظر خود را پرسیدند.

در آخر این رویداد نشریات متقاضیِ نقد، توسط استاد مورد بررسی قرار گرفت و سپس با تشکر از حوصله مدرس و دانشجویان و تقدیر از اعضای تیم اجرایی این رویداد به پایان رسید.

آخرین ویرایش۲۱ آذر ۱۴۰۳