رویدادآموزشی نشریات دانشجویی برگزار شد
به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی و با همکاری کانون نویسندگی و انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند رویداد آموزشی ویژه نشریات دانشجویی در روزهای سهشنبه و چهارشنبه، مورخ 20 و 21 آذرماه 1403، در تالار فرهنگ معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با حضور بیش از 90 دانشجوی فعال و علاقه مند در حوزه نشریات دانشجویی و با تدریس دکتر امیرهوشنگ قلندری(مدرس و داور حوزه رسانه دانشگاه های سراسر کشور) برگزار شد.
در این رویداد 9 کارگاه آموزشی ویژه نشریات دانشجویی با عنوان های«مدیریت در نشریات دانشگاهی»، «مدیریت در نشریه ها و رسانه های جدید»، «خبرنویسی»، «گزارش نویسی»، «اصول مقاله نویسی»، «مصاحبه خلاق»، «گرافیک و زیباسازی بصری» و «گرافیک و زیبا سازی بصری و نقد نشریات» برگزار گردید.
در کارگاه اول دکتر قلندری، مدرس و داور حوزه رسانه، در مورد نقش رسانه ها و اهمیت آنها، هدف و برنامه ریزی در نشریات، شرح شرایط مسئولیت ها در نشریات و نحوه دریافت مجوز فعالیت نشریه توضیح داد و افزود: در رسانه اعتماد مخاطب اصل مهمی است و در فضای دانشگاه برای کار نشریه باید اعتماد دانشجو را جلب کرد.
وی همچنین ضمن یادآوری اهمیت فناوری در جوامع امروزی توضیح داد که سرعت و شتاب فناوری فاصله نسل ها را به کمتر از یک الی دو سال رسانده مخصوصا وقتی که به دنیای متاورس وارد می شویم؛ سپس ذکر کرد فناوری را نمی شود کنترل کرد زیرا راهش را پیدا میکند. دکتر قلندری در مورد انتخاب نام نشریات به نکاتی از جمله دانشجو پسند بودن، راحت ادا شدن نام و بازگو کننده محیط دانشگاه، اشاره کرد. ایشان در انتهای کارگاه اول به دانشجویان توضیح داد که فعالیت در نشریه ها تجربه هایی دارد، این تجربات در هیچ کجای دیگر به دانشجو داده نمی شود و برای رسیدن به این تجربیات باید هدف و تلاش را در زندگیمان داشته باشیم.
در کارگاه دوم، «مدیریت در نشریه ها و رسانه های جدید»، موضوعاتی از قبیل تقسیم بندی نشریات، بیان هدف از نشریات دانشگاهی، بیان سطوح نشریات و اهمیت تولید محتوا مورد بررسی قرار گرفت. دکتر قلندری با تقسیم بندی نشریات به علمی و غیر علمی، نشریات علمی را شرح دادند و نشریات علمی را کمک درسی معرفی کرد و گفت باید مطالب کتاب ها را با کمک نشریه ها بهروز کرد. ایشان فعالیت در رسانه های دانشجویی را در ابتدا برای خود دانشجویان و سپس برای جامعه و کشور مفید دانست. به گفته دکتر قلندری نشریات زرد، متوسط و وزین سطوح مختلف نشریات هستند که نشریات دانشجویی در دسته متوسط قرار می گیرد. ایشان ضمن تاکید بر مرتبط بودن نشریات به دانشجویان گفتند ما رسانه هایی را می خوانیم که بیشتر به ما ربط دارند. مدرس سه نکته ارتباط نشریه با مخاطب هدف، تولیدی بودن و به روز بودن در مورد نشریات دانشجویی دانست و افزود که اگر نشریۀ دانشجویی بتواند 10 درصد جامعه هدف را به مخاطب تبدیل کند آن نشریه موفق است. در آخر این کارگاه دکتر قلندری با تاکید بر استواری و ثابت قدم بودن گفت :«سخت ترین قسمت کار شروع کار است و هر چقدر سخت تر کار کنید انگیزه و خلاقیت بیشتری پیدا خواهید کرد».
کارگاه «خبرنویسی» ضمن ارائه تعریفی دقیق از خبر، بیان شیوه های انتقال خبر، اصول خبرنویسی و بخش های خبر نویسی، سیر رسانه ها و سواد رسانه ای مورد بررسی قرار گرفت. دکتر قلندری سواد را اینگونه تعریف کرد: «کسی که توانایی تغییر را داشته باشد» و افزود فرد تاثیرگذار به سادگی تاثیر نمی پذیرد. ایشان بیشتر خبرهایی که در رسانه ها وجود دارد را تبلیغات دانستند نه خبر و توضیحاتی در مورد سبک های خبرنویسی و انتخاب عنوان ها (تیتر) داد.
پس از استراحتی کوتاه و اجرای موسیقی زنده توسط کانون موسیقی دانشگاه کارگاه «گزارش نویسی» برگزار شد. در این کارگاه دکتر قلندری تعریفی از گزارش نویسی خبری ارائه داد و تفاوت های گزارش و خبر را بیان کرد، همچنین در مورد اهمیت مصاحبه در گزارش توضیحاتی را افزود.
آخرین کارگاه نخستین روز این رویداد با عنوان «اصول مقاله نویسی» پس از اذان و نماز برگزار گردید. تعریف مقاله، تکنیک و تاکتیک، بخش های مقاله رسانه ای و انواع مقالات از جمله موضوعات بیان شده در این کارگاه بود. .دکتر قلندری معنایابی یک مقاله را زمانی دانست که اندیشه آن مقاله نمایان می شود و آن مقاله به نشر می رسد. ایشان پس از ذکر انواع مقالات مطبوعاتی و اعلام پایان کارگاهها به سوالات دانشجویان پاسخ داد.
روز دوم رویداد با ادامه کارگاه «اصول مقاله نویسی» آغاز شد. در این کارگاه دکتر قلندری توضیح دادند که رسانه ها در رقابت هستند تا حمایت افکار عمومی را به دست آورند. همچنین افزودند رسانه ها وقتی موفق ترند که افکار عمومی بیشتری را تحت تاثیر قرار دهند و جهت فکری خود را در اذهان عمومی ماندگار کنند.
«مصاحبه یکی از مهمترین قالب های نوشتاری برای تولید محتوا است»، این جمله ای است که دکتر قلندری در ابتدای کارگاه «مصاحبه خلاق خبری» در اهمیت مصاحبه برای رسانه ها گفت. ایشان همچنین درست پرسیدن و درست گوش کردن را از اصول مصاحبه دانست. در این کارگاه گام به گام طریقه مصاحبه آموزش داده شد. هدف های مصاحبه، ویژگی های مصاحبه جذاب، انواع مصاحبه و هدف های مصاحبه از دیگر موضوعاتی بود که در این کارگاه مورد بررسی قرار گرفت.
دو کارگاه «گرافیک و زیباسازی بصری» و «گرافیک و زیبا سازی بصری و نقد نشریات» موضوعاتی از قبیل استفاده از نرم افزار در زیباسازی بصری نشریات و معرفی انواع نرم افزار درست برای طراحی گرافیکی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین دکتر قلندری گفت بیشتر جلب توجه مخاطب به حوزه گرافیک مربوط است. همچنین در همه کارگاه های روز نخست این رویداد دانشجویان سؤالات مور نظر خود را پرسیدند.
در آخر این رویداد نشریات متقاضیِ نقد، توسط استاد مورد بررسی قرار گرفت و سپس با تشکر از حوصله مدرس و دانشجویان و تقدیر از اعضای تیم اجرایی این رویداد به پایان رسید.