کارگاه آشنایی با ملاکهای داوری جشنواره بینالمللی حرکت برگزار شد
کارگاه آشنایی با ملاکهای داوری جشنواره بینالمللی حرکت در روز سهشنبه مورخ 11 دی ماه 1403 با تدریس جناب آقای دکتر عباس واعظ زاده، مدیریت محترم امور اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و عضو هیئت علمی گروه ادبیات با هدف آگاهسازی فعالین علمی در محل تالار فرهنگ معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با حضور سرکار خانم محمودیزاده، کارشناس انجمنهای علمی دانشگاه و جمعی از دانشجویان، دبیران و اعضای فعال انجمنهای علمی دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه جناب دکتر واعظ زاده از جشنواره بینالمللی حرکت، به عنوان یک رویداد بزرگ در حوزه علمی و دانشجویی که برای بروز دستاوردها، توانمندیها و ظرفیتهای انجمنهای علمی دانشجویی در حوزههای رقابتی انجمن علمی برتر، فعالیت خلاقانه، نشریه، مسابقه و محتوای دیجیتال برگزار میشود، یاد کردند و اشاره داشتند که این رویداد به عنوان یکی از مصادیق رویدادهای نخبگانی تعیین شده است و برگزیدگان این رویداد از حمایتهای بنیاد ملی نخبگان برخوردار خواهند شد.
در ادامه به صحبت دربارهی کار تشکیلاتی پرداختند و به توجه ویژه دبیران فعلی انجمنهای علمی به کادرسازی، شبکه سازی و جذب و بهرهمندی از دانشجویان و اساتید صاحب ایده و خلاق در انجمنهای علمی خود جهت ایجاد توسعه فردی و همچنین امتداد داشتن توسعه جمعی تأکید کردند.
در ادامه به نکاتی دربارهی قالب گزارش نویسی، تنوع و کمیت برنامههای برگزار شده، حضور پُرشور دانشجویان و اساتید در برنامههای انجمنهای علمی و نوآوری در ایفای نقش مسئولیت اجتماعی دانشجویان در انجمنهای علمی که از نگاه داور بسیار حائز اهمیت است، به طور ویژه اشاره کردند. در ادامه امتیازات و شاخصهای داوری به طور ویژه بررسی شد که این شاخصها عبارتاند از: حوزه پژوهش: جدید و روزآمد بودن، فعالیت تیمی و گروهی در انجام پژوهش، تعداد طرح پژوهشی، ارتباط با مراکز پژوهشی و تخصصی، کاربردی بودن پژوهشها، نظارت استاد مشاور بر طرح، تعداد افراد فعال در پژوهش، اخذ تاییدیه یا چاپ اثر. حوزه نشریه: محتوای علمی، صفحهآرایی، طراحی و ویراستاری، داشتن اساتید مشاور، ترتیب و توالی زمان انتشار، تعداد افراد همکار (اجرایی و علمی)، رعایت ساختار مقالات علمی، هزینههای چاپ، چاپ مقالات اساتید حوزه اختراع، ابتکار، نوآوری: کاربردی بودن، گواهی ثبت، گواهی ثبت در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، امکان تجاری سازی، گزارش عملکرد، تعداد دانشجویان فعال در پروژه. حوزه کارآفرینی: ارزیابی طرح توسط دفتر کارآفرینی دانشگاه، نوآوری، برگزاری دورههای آموزشی مرتبط با کارآفرینی، تعداد پروژههای کارآفرینی، انجام فعالیت ترویجی در حوزه کارآفرینی. حوزه ترویجی- آموزشی: گستره برنامه(بین المللی، ملی، منطقهای، استانی، دانشگاهی، دانشکدهای)، نوآوری در عنوان یا محتوا، کیفیت فراخوان(پوستر، دعوت نامه و سایر منشورات)، تعداد فعالیتهای برگزار شده، گزارش و مستندسازی(فیلم و گزارش مکتوب و…)، تعداد مخاطبان، میزان مشارکت سایر دانشگاهها یا سازمانها، میزان همکاری با انجمنها در سایر دانشگاهها. حوزه کتاب(تالیف، ترجمه): درج نام انجمن علمی دانشجویی روی جلد کتاب، دارا بودن شابک و فیپا، تایید علمی تالیف، نوبت چاپ و تیراژ، نگارش مناسب و صفحه بندی و طراحی جلد، به روز بودن و اعتبار علمی اثر ترجمه شده. حوزه افتخارآفرین: کسب رتبه در عرصه بینالمللی، کسب رتبه در عرصه ملی، منطقهای، دانشگاهی، کسب افتخار به واسطه نشریه در جشنوارههای مختلف نشریات (ملی، منطقهای)، کسب رتبه به واسطه حضور در مسابقات علمی و فناوری دانشجویی، لوح تقدیر از اشخاص حقوقی و… مسابقات علمی و فناوری: همکاری و حمایت بخش صنعت و سایر دستگاهها، گستره بین دانشگاهی و در سطح ملی و یا بین المللی، مدنظر قرار دادن ارتقای مهارت و حل مسئله، گسترش دادن مهارتهای حرفهای و خلاقیتها، برگزاری به صورت ادواری(سالانه، دوسالانه و…)، بهرهگیری از اساتید دانشگاهی و متخصصان برجسته فعال در صنایع در سیاستگذاری و داوری مسابقه. انجمن علمی دانشجویی: ارائه و یا انجام ایده و طرح ابتکاری، برگزاری دوره آموزشی تخصصی و مهارتی، تولید و انتشار(کتاب، نشریه، بولتن، خبرنامه، نرم افزار) به صورت فیزیکی یا مجازی، راه اندازی سایت اطلاع رسانی و یا وبلاگ، انجام پروژه تحقیقاتی، کار پژوهشی و فعالیت مشابه به صورت کارگروهی، برگزاری و یا همکاری در اجرای فعالیتهای ترویجی(جشنواره، کنفرانس، سمینار، همایش، یادواره و..)، برگزاری مسابقات علمی و فناورانه، میزان جلب مشارکت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، برقراری ارتباط هدفمند علمی(کارورزی، کارآموزی، بازدید علمی، اردوی علمی)، کیفیت و نحوه مستندسازی فعالیتها و گزارش، دارا بودن استاد مشاور در انجمن، کسب رتبه و افتخار توسط انجمن علمی، روحیه کار تیمی و گروهی در انجمن و… در پایان به سوالات دانشجویان پاسخ داده شد.