از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی، نشست هم اندیشی دریای پارس و خلیج فارس به گواهی منابع کهن عربی برگزار شد

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۸۲۲۷ اخبار اخبار انجمن های علمی اخبار برگزیده معاونت
تعداد بازدید:۶۰۳
به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی و به مناسبت دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس، نشست مجازی با عنوان ((دریای پارس و خلیج فارس به گواهی منابع کهن عربی)) روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت برگزارشد.
از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی، نشست هم اندیشی دریای پارس و خلیج فارس به گواهی منابع کهن عربی برگزار شد

در ابتدای این نشست، دکتر علی اکبر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه ضمن گرامیداشت این روز خاطر نشان کرد: جایگاه دریای فارس در متون کهن، که بخش زیادی از آنها به زبان عربی نوشته شده از اهمیت فراوانی برخوردار است.

دکتر احمد بخشی، عضو هیأت علمی دانشگاه و میزبان نشست، ضمن گرامیداشت این روز و همچنین روز معلم، روز جهانی کارگر و تبریک عید سعید فطر، گفت: خلیج فارس در 30 دهه و از سال 1370 دچار بحث های سیاسی و ناسیونالیسم عربی شده است. وی خاطر نشان کرد: با این که از سوی مقامات مصر و عربستان نام خلیج فارس ذکر شده، اما موضع­ گیری کشورها در مقابل اعراب، و اسرائیل و موارد سیاسی، و دیگر موارد موضوع تغییر نام مطرح و در برخی موارد صورت پذیرفت. دکتر بخشی در ادامه ضمن یادآوری از پدر جغرافیای ایران پروفسور گنجی که زحمات زیادی برای اعتراض به تغییر نام خلیج فارس داشتند، افزود: طی مطلبی که مجله نشنال جغرافی در سال 1383 به شورای فرهنگ داد و در پی آن 10 اردیبهشت مصادف با سالروز اخراج پرتقالی ها از تنگه هرمز و جزایر خلیج فارس شد، این روز را روز خلیج فارس نامگذاری کردند و نهایتا ذکر آن در تقویم سال  1384 برای پابرجا ماندن هویت صورت پذیرفت. وی همچنین افزود: از دوران هخامنشی در منابع زیادی خلیج فارس گفته شده و لازم بود جهت جامعه پذیری سیاسی، این بحث ها توسط سازمان ها و دیگر ارگان ها منتقل شود.

دکتر بخشی در پایان تأکید کرد: با توجه به وجود درس خلیج فارس در علوم سیاسی و تحولات پیش آمده از سال گذشته تاکنون، لازم است هر ساله آموزش هایی در این خصوص داده شود، و این که در گذشته چه اتفاقاتی پیرامون تغییر نام خلیج فارس روی داده است بر وظیفه ما در قبال این هویت و حفظ جایگاه درمیان قدرت های جهانی تاکید کرد.

در ادامه این نشست، دکتر علی اصغر قهرمانی مقبل، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران و نویسنده کتاب دریای پارس و خلیج فارس به گواهی منابع کهن عربی، به تشریح موضوع مورد تحقیق پرداخت. وی ادامه داد: اهمیت خلیج فارس در سه بعد ملی، منطقه ای و بین المللی مطرح است. به نظر می رسد در بعد ملی (تا حدودی) و در بعد بین المللی تلاش می شود اما در بعد منطقه ای چالش وجود دارد و پژوهشی که از زبان عربی استفاده کند در بعد منطقه ای اثرگذارتر خواهد بود. دکتر قهرمانی ضمن یادآوری این نکته که از فضاهای متفاوت برای تشریح نام خلیج فارس باید کمک گرفت، گفت: اکنون چند ماه برای استفاده از فضای برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 قطر فرصت داریم، اگرچه تشکیل اتاق فکر از همان سال های گذشته لازم بود، اما اکنون به گفته ی یکی از اشخاص، قصور در این باب میخی بر تابوت خلیج فارس خواهد کوبید.

ایشان در ادامه خاطر نشان کرد: لازم است ما از یک پکیج در ابعاد سیاسی و اقتصادی استفاده کنیم و دارای قدرت صادرات و تعاملات باشیم که توان حفاظت از هویت ملی خود را داشته باشیم. تنها در بعد فرهنگی کار کردن کافی نیست. همچنین تحریف در منابع باعث خواهدشد در بستر زمان، دیگر نتوانیم به منابعی که عرضه کرده ایم  اعتماد کنیم و استفاده ای داشته باشیم. وی در ادامه به ذکر کتب و منابع قدیمی که در آن از نام خلیج فارس استفاده کرده اند پرداخت.

درپایان این نشست پرسش های مختلف مطرح و به سوالات پاسخ داده شد. شایان ذکر است این نشست از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و با همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه و مشارکت انجمن علمی جغرافیا و انجمن علمی علوم سیاسی دانشکده ادبیات برگزار شد.

آخرین ویرایش۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱