تغذیه و سلامتی کارمندان

۲۴ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۵ کد : ۳۵۴ خدمات اداره بهداشت و درمان
تعداد بازدید:۱۱۱۷

مدیران و کارمندان هم مانند تمامی مردم لازم است شرایط زندگی شخصی خود اعم از تغذیه، تحرک فیزیکی، استراحت و… را به گونه‌ای سامان دهند که نه تنها بازدهی کار آنان را در محیط کار افزایش دهد بلکه بیماری‌های ناشی از یکنواختی کار، کم‌تحرکی فیزیکی، مشغله‌ی زیاد فکری و تغذیه نامناسب دامنگیر آنان نشود. مهمترین و شناخته شده ترین آفت سلامتی برخی از مدیران و کارمندان ورزش نکردن ، تغذیه نامناسب و عدم استراحت کافی است . از این رو، امروزه بسیاری از آگاهان و متخصصان فن مدیریت بر این اعتقادند که افزون بر نقش محوری ورزش و استراحت کافی در سلامت مدیران و کارمندان، رعایت رژیم غذایی مناسب و تغذیه صحیح، پایه و اساس دستیابی به سلامتی و توفیق در کار است. در یک رژیم غذایی مناسب از یک طرف باید مواد غذایی را متناسب با سن ، میزان تحرک جسمی ، وضعیت کار و شرایط جسمی خود انتخاب نمود و از سوی دیگر حجم غذای مورد مصرف در هر نوبت را مد نظر داشت و از خوردن غذای پرحجم علی‌الخصوص در محل کار جداً اجتناب نمود. یکی دیگر از موارد تغذیه نامناسب مصرف بیش از حد مجاز غذاهای دارای کلسترول است . رژیم غذایی پرکلسترول بیماری قلبی و در سنین بیش از چهل سال سکته قلبی را در پی خواهد داشت . از این رو، توصیه می شود در رژیم غذایی خود به غذاهایی که خوردن آنها کلسترول را افزایش یا کاهش می دهند توجه نموده و تا آنجا که ممکن است غذاهای پرکلسترول صرف ننمائید.

 مواد غذایی که کلسترول خون را افزایش نمی دهند عبارتند از:

1ـ گوشت سفید (مرغ وماهی ) و گوشت قرمز بدون چربی ، گوشت قرمز حتی کم چرب آن باید کمتر مصرف شود.
2ـ از سفیده تخم مرغ با خیال راحت استفاده کنید. زرده تخم مرغ باید به 3 عدد در هفته محدود شود.
3ـ هر روز میوه میل کنید (هر وعده برابر با 12 فنجان میوه ) در صورت امکان یکی از وعده های خوردن روزانه میوه را به مرکبات اختصاص دهید.
4ـ سبزیها را می توانید بدون محدودیت مصرف کنید. توصیه می گردد سبزیهایی که رنگ آنها تیره است مانند لوبیاسبز و یا سبزیهائی که پوست آنها سبز و درونشان زرد است مانند (کدو) روزانه مصرف شوند. سبزیها را می توان به صورت پخته ، خام ، بخارپز مصرف نمود.
5ـ خشکبار (گردو، بادام زمینی و…) را می توانید به مقدار کم مصرف کنید (هر هفته یک قاشق غذاخوری )
6ـ از مصرف لبنیات چرب خودداری کنید. از شیر و فرآورده های لبنی که رویه چرب آنها گرفته شده است مانند پنیر کم چربی ، ماست کم چربی و شیر کم چربی استفاده نمائید.
7ـ نان برشته را به میزان چهار تکه کوچک در روز می توان مصرف نمود.
8ـ نوشیدنیهای ساده مانند چای و آب میوه را تا حد ممکن بدون شکر مصرف نمائید. توصیه می شود هر روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
9ـ روغن مایع با منشاء گیاهی به میزان کم در غذاهای پخته مصرف نمائید.

10ـ هر روز نصف فنجان غلات گرم شده یا 34 فنجان غلات سرد استفاده کنید.

به نقل از: پزشکان بدون مرز

آخرین ویرایش۰۶ آبان ۱۳۹۹