بهبود وضعیت تنفس با مصرف ۱۰ گزینه غذایی سالم

۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۲ کد : ۹۵۱۶ اخبار سلامت
تعداد بازدید:۴۶

بیماری آسم یکی از بارزترین مشخصه های التهاب مزمن راه‌ های هوایی، است. خیلی از غذاها ممکن است این روند التهابی را بدتر کنند و برخی از غذاها هم ممکن است باعث بهبود این حالت شوند.

به گزارش آوای سلامت در صورت ابتلا به آسم، قرار نیست شما دارو درمانی را کنار بگذارید اما بدانید که انتخاب غذاهای مناسب می‌ تواند نفس کشیدن شما را راحت‌ تر و احتیاج ‌تان به دارو، ماسک یا اسپری را کمتر کنند:

سیر: تحقیقات نشان می دهد کسانی که دو بار در هفته و هر بار سه حبه سیر خام می خورند، تا ۴۴ درصد کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار می گیرند و این خطر، حتی در افراد سیگاری نیز به میزان ۳۰ درصد کاهش پیدا می کند. البته این بدین معنی نیست که می توانید با خیال راحت سیگار بکشید و با خوردن سیر، خسارات ناشی از استعمال دخانیات را از بین ببرید.

غلات کامل: رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات های ساده مثل پاستای سفید یا مافین، تولید دی اکسیدکربن را افزایش داده و فشار روی ریه ها را بیشتر و در نتیجه، تنفس را سخت تر می کند.

لوبیا: عنصر روی، سلنیوم و منیزیم موجود در لوبیا، به بیماران مبتلا به بیماریهای ریوی کمک می کند تا نیاز کمتری به دستگاه تهویه پیدا کنند.

سیب: اینطور ثابت شده که خوردن منظم سیب و یا حتی سرکه سیب در دوران بارداری احتمال تولد نوزاد با مشکل آسم یا سایر مشکلات تنفسی را کاهش می دهد.

روغن زیتون: چربی های تک زنجیره و چند زنجیره موجود در روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن کوینولا، نه تنها برای سلامتی پوست، مو و قلب مفیدند بلکه نقش مهمی در سلامتی ریه ها بازی می کنند. روغن زیتون، با خطرات ناشی از آلودگی هوا، مثل پرفشاری خون و نقص رگھای خونی که اکسیژن رسانی به بدن را کاهش می دهند، افزایش ضربان قلب و مشکلات تنفسی، مبارزه می کند.

قهوه: کافئین، مانند یک متسع کننده نایچه های تنفسی عمل نموده و مجاری هوایی تنگ را در افراد مبتلا به آسم، گشاد کرده و خستگی عضلات تنفسی را کاهش می دهد. بنا بر مطالعات، کافئین، فعالیت ریوی را تا چهار ساعت پس از مصرف، بهبود می بخشد.

ماهی سالمون: امگا۳ خاصیت ضدالتهابی دارد و احتمالا خاصیت مثبت این ماده در بهبود وضعیت تنفسی چه در افراد مبتلا به آسم و چه در افراد عادی ناشی از همین خاصیت ضدالتهابی آن است. البته تحقیقات اخیر نشان داده که امگا۶ برعکس امگا۳ خاصیت ایجاد التهاب در بدن دارد و برای همین باید حواس‌ تان باشد که مواد غذایی حاوی امگا۳ مصرف کنید نه امگا۶. ماهی هایی مثل سالمون، ماهی تن و ماهی خال مخالی منابع عالی امگا۳ هستند.

چای سبز: مهمترین جزء چای سبز، آنتی اکسیدان کوئرستین است که مانند یک ضدآسم طبیعی عمل می کند. این یعنی، چای سبز، ترشح هیستامین و سایر ترکیبات التهاب زا را که در بدن علائم آلرژی ایجاد میکند، کندتر می کند.

دانه ها: تخم کدو، تخم آفتابگردان و دانه کتان، حاوی منیزیم هستند که یک ماده معدنی هم برای افراد مبتلا به آسم است. منیزیم به عضلات مجاری هوایی کمک می کند تا در آرامش باشند.

سبزیجات چلیپایی: سبزیجاتی مثل بروکلی، جوانه بروکسل، کلم پیچ و گل کلم، خطر سرطان ریه را کاهش می دهند. این گروه از سبزیجات، حاوی مقادیر زیاد یک ترکیب طبیعی به نام گلوکوزینولات هستند که از پیشرفت برخی از انواع سرطان، از جمله سرطان ریه، در حیوان و انسان، جلوگیری می کند. به این ترتیب که سلولھای سرطانی را شناسایی کرده و التهاب را کاهش می دهند