کارگاه " آشنایی با شاخص های علم سنجی" برگزار شد
کارگاه" آشنایی با شاخصهای علم سنجی" با همکاری کتابخانه مرکزی و مرکز نشر، مدیریت برنامه،بودجه و تحول اداری و مدیریت برنامهریزی و توسعه آموزشی روزهای شنبه 30 اردیبهشت ماه از ساعت 16-14،سه شنبه و چهارشنبه 2 و 3 خردادماه از ساعت 16-14 و پنج شنبه 4 خردادماه از ساعت 10-8 به صورت مجازی برای کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند با تدریس آقای دکتر محسن نوکاریزی (عضو محترم هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد) برگزار شد.
ابتدا توضیحات مختصری درباره تاریخچه علمسنجی و مهمترین کاربردهای این علم داده شد. سپس قواعد مختلف و پرکاربرد این حوزه اعم از قاعده لوتکا، قاعده پراکندگی مقالههای علمی برادفورد، قاعده زبانشناسی زیف، قاعده 80/20 تروزول، قاعده پرایس مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. تعاریف علمسنجی (اعم از کمی و کیفی)، اهداف علمسنجی،کاربردهای علمسنجی، شاخصهای علمسنجی از جمله مباحثی بود که در ادامه کارگاه مورد گفتگو قرار گرفت . در ادامه شاخصهای ضریب تأثیر مجلات، ضریب تأثیر رشته، ضریب اعتبار مجلات، ضریب تأثیر ویژه و ضریب تأثیر مقاله، فاکتورهای شاخص فوریت، شاخص نیمه عمر، شاخص هرش (اچ)، شاخص ام، شاخص جی و... ، مورد تحلیل قرار گرفت. شاخصهای خاص و بومی در کشورها مانند دگرسنجی و تفاوت آن با سایر شاخصها و مزایا و معایب آن نیز در ادامه کارگاه تحلیل شد. سپس نمایهنامههای بین المللی مجلات ( نمایه نامه ISI، نمایه نامه اسکوپوس،نمایه نامه آی اس سی، نمایه نامه پاب مد و مدلاین تشریح و مورد بحث قرار گرفت. در ادامه تاریخچه گوگل اسکالر بعنوان یک موتور جستجوی اطلاعات علمی،کد ارکید و مزایای آن، وبگاه پابلونز، نظام رده بندی مجلات و کشورها (سایماگو)، نظام رتبه بندی شانگهای، نظام رتبه بندی مجله تایمز، رتبه بندی مرکز بینالمللی لایدن ،RESEARCH ID، رتبهبندی مرکز دانشگاه های جهان (CWUR) و نظام ردهبندی جهان اسلام از جمله مباحثی بود که بطور مفصل مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت .
نظر شما :