بخش علم سنجی

علم­ سنجی از نظر لغوی به معنای دانش اندازه ­گیری علم است و به زبان ساده به مطالعه جنبه ­های کمی علم به منظور برنامه ­ریزی و سیاست­گذاری پژوهشی یا اقتصادی در امر پژوهش­های فردی،گروهی، سازمانی، ملی یا بین المللی اطلاق می شود. علم ­سنجی سعی دارد با استفاده از داده ­های کمی مربوط به تولید، توزیع و استفاده از متون علمی، علم و پژوهش علمی را توصیف و ویژگی­های آن را مشخص کند .

سنجش و ارزیابی علم واقعیتی است که در گذشته و حال در سطح جهان مطرح گردیده است، چرا که همواره فرض بر این بوده که علم می­تواند به سلامت و رفاه ساکنان زمین کمک کند. بر این اساس شناسایی مهم­ترین افراد، موسسات، دانشگاه­ ها و سایر عوامل مرتبط با تولیدات و فعالیت­های علمی می­تواند راه گشا و  زمینه­ ساز برقراری ارتباط، همکاری نظام­ مند علمی و تبادل اطلاعات در زمینه­ های مختلف باشد. یکی از رایج­ ترین شیوه­ های سنجش فعالیت­های علمی، روش علم­سنجی است که بر پایه 4 متغیر اصلی نویسندگان، استنادات، مراجع و انتشارات پایه­ ریزی شده است. علم­ سنجی یکی از رایج­ ترین روش­های ارزیابی فعالیت­های علمی است و انتشار مداوم شاخص ­های علم­ سنجی که توصیف کننده پژوهش در اجتماعات مختلف علمی است می­تواند عنصری مفید و کارآمد برای مدیریت تحقیق و سیاستگذاری و چگونگی تخصیص بودجه و امکانات در علوم باشد. علم ­سنجی می­تواند به توازن بودجه و هزینه­ های اقتصادی تا حدی کمک کند و از آن طریق کارایی تحقیقات را افزایش دهد. واحد علم­ سنجی دانشگاه بیرجند در راستای اهداف فوق در سال 1398 آغاز به کار نموده است.

 

 

تعداد بازدید:۱۰۵۳