نشست تخصصی " امکان سنجی ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال در کتابخانه‌های دانشگاهی و بررسی چالش‌ها و راهکارهای آن" برگزار شد.

۱۵ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۴ کد : ۲۵۶۷۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۵۵

نشست تخصصی " امکان سنجی ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال در کتابخانه‌های دانشگاهی و بررسی چالش‌ها و راهکارهای آن" با حضور معاون محترم پژوهشی دانشگاه بیرجند، جناب آقای دکتر اکبرپور، ریاست محترم کتابخانه مرکزی و مرکز نشر، سرکار خانم دکتر علیزاده بیرجندی، جمعی از اساتید گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه بیرجند، مدیر اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران، جناب آقای دکتر بیدختی و جمعی از کارکنان این دانشگاه، رئیس محترم اداره امور کتابخانه‌های خراسان جنوبی، جناب آقای دکتر نارمنجی و کارکنان نهاد کتابخانه‌‌های عمومی استان خراسان جنوبی، کارکنان دانشگاه پیام نور و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیرجند، روز یکشنبه از ساعت 14-12 در سالن بشارت دانشگاه بیرجند برگزار شد. ابتدا آقای دکتر اکبرپور ضمن تشکر از ریاست و کارکنان کتابخانه مرکزی جهت فراهم آوردن مقدمات این نشست تخصصی به مهمانان محترم خیر مقدم گفت. سپس خانم دکتر علیزاده بیرجندی نیز ضمن خیر مقدم به اساتید و مهمانان محترم به دلایل و ضرورت‌های برگزاری چنین نشست‌ها و گردهمایی‌هایی جهت سوق دادن بیشتر کتابخانه‌های دانشگاهی به سمت و سوی دیجیتال سازی اشاره کرد. در ادامه برنامه سخنرانان این نشست به ترتیب و به شرح ذیل به ارائه سخنرانی پرداختند.

آقای دکتر نارمنجی در خصوص مبحثی با عنوان " فرصت‌ها و چالش‌های ایجاد کتابخانه‌های  دیجیتال" به ایراد سخنرانی پرداخت. تعاریف کتابخانه دیجیتال از منظر علم رایانه و  علم دانش‌شناسی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه مزایا،کارکردها، ضرورت‌های ایجاد کتابخانه دیجیتال ضمن واوکاوی محدودیت‌ها و چالش‌های ایجاد آن عنوان شد. سپس آقای دکتر کیانی به ارائه مباحثی پیرامون  ضرورت دیجیتال‌سازی کتابخانه‌های دانشگاهی با عنوان" کتابخانه دیجیتال دیروز، امروز، فردا" پرداخت. مفاهیم کلی از فلسفه وجودی کتابخانه های دانشگاهی در گذشته و امروز، مفهوم سازی،تعاریف و اجزای کلیدی ایجاد کتابخانه دیجیتال، با توجه به ویژگیهای  شاخص مدنظر در این کتابخانه،کارکردها و مزایای ایجاد و عوامل اثرگذار بر ایجاد کتابخانه دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت. "نقش و جایگاه محتوا و خدمات در کتابخانه دیجیتال" عنوان مبحثی بود که توسط آقای دکتر سنگری مورد بررسی قرار گرفت. عناصر مطرح در ایجاد کتابخانه دیجیتال،نقش و جایگاه محتوا  و خدمات، اولویت‌بندی عناصر  و ارائه مدلهای رفتاری در  ایجاد کتابخانه دیجیتال از جمله موضوعات مورد بحث توسط ایشان بود.

در پایان آقای دکتر بیدختی، مدیر اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران  درخصوص"تجربیات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در راه اندازی کتابخانه دیجیتال" به ایراد سخنرانی پرداخت. در این راستا وبگاه و سامانه مدیریت منابع کتابخانه‌ای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با ذکر مزایا  و  ویژگی‌های و قابلیت‌های  آن معرفی شد. نحوه دیجیتال سازی  منابع کتابخانه اعم از کتب، پایان نامه ها، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی و استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته و OCR برای ارائه خدمات جستجوی بهتر در یافتن منابع دیجیتالی و همچنین امکانات سامانه مدیریت این کتابخانه در ارائه خدمات برون‌سازمانی از طریق عضویت آزاد از سراسر کشور و تجربیات حاصله از آن در این نشست به معرفی و  اشتراک گذاشته شد.

آخرین ویرایش۱۶ آبان ۱۴۰۲

نظر شما :