کارگاه آموزشی تخصصی مدیریت دانش: ابزارها و تکنیکها برگزار شد.
کارگاه آموزشی" مدیریت دانش: ابزارها و تکنیکها" با همکاری کتابخانه مرکزی و مرکز نشر و مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری روزهای یکشنبه 8 تیر ماه و چهارشنبه 11 تیر ماه 1404 از ساعت 11:45 – 12:30 با حضور آقای دکتر هادی پورشافعی عضو محترم هیأت علمی دانشگاه بیرجند و کارکنان دانشگاه بیرجند در سالن بشارت دانشگاه برگزار شد.
در این کارگاه آقای دکتر پورشافعی مباحث کلی چرایی مدیریت دانش، ماهیت، تعریف و برخی مؤلفههای مدیریت دانش و در نهایت پیشنهاداتی در راستای فنون مدیریت دانش را ارائه کرد. سه اصل مهم در مجموعه استانداردهای سازمان استاندارد جهانی که عبارتند از 1- آنچه را انجام میدهید بیان کنید.2- آنچه را بیان میکنید انجام دهید.3- آنچه را که بیان و انجام شده است، ثبت کنید در ادامه کارگاه مورد بررسی قرار گرفت. از جمله چالشهای مدیریت دانش غلبه فرهنگ شفاهی بجای مکتوب کردن، سخن گفتن به جای مطالعه کردن، مقاومت در برابر انتقال تجربه، ترجیح دادن کار فردی بجای کار گروهی و عادت به انجام کار به شکل روتین می باشد که هر کدام به طور جداگانه در این کارگاه مورد بررسی قرار گرفت. ویژگیهای سازمان یادگیرنده به عنوان سازمانی که یادگیری گروهی را تسهیل و ترغیب میکند و تلفیق کننده اهداف فردی و سازمانی است نیز مورد بحث قرار گرفت. انواع سرمایههای سازمان عبارتند از: سرمایه ساختاری، سرمایه انسانی و سرمایه مشتری که بایستی در فرایند مدیریت دانش مورد توجه قرار گیرند. ویژگی انواع سازمانها اعم از سنتی، مدرن و هوشمند، ویژگی های انواع سازمان وظیفهگرا و فرایندگرا، مفاهیم داده، اطلاعات، دانش و حکمت و مقایسه کلی اطلاعات و دانش و مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش از جمله مباحثی بود که در ادامه کارگاه مورد گفت و گو قرار گرفت. چهار مؤلفه اصلی دانش عبارتند از : ایجاد و خلق دانش ، ذخیره و حفظ دانش، تبادل و اشتراک دانش، کاربرد و استفاده دانش. دانش به طور کلی ترکیبی پویایی است از تجارب، ارزشها، اطلاعات زمینهای، بینش هوشمندانه، شهود و نگرشهای کارشناسی نظام یافته که چارچوبی را برای ارزیابی و ارانه تجربیات و اطلاعات جدید فراهم میکند. مدیریت دانش شامل همه روشهایی است که سازمان، داراییهای دانش خود را اداره میکند و شامل چگونگی جمعآوری، ذخیرهسازی، انتقال، بکارگیری، به روزرسانی و خلق دانش است. در راستای اصول مدیریت دانش، دانش از افکار افراد تراوش کرده و در افکار آنها جای دارد. تسهیم دانش بایستی تشویق شود که این امر موجب گسترش غیرمنتظره آن خواهد شد. حمایت مدیریت و تخصیص منابع نیز در راستای بهبود عملکرد مدیریت دانش ضروری است. آنچه مسلم است در سازمانهای دانش محور دانش مهمترین دارایی سازمان بوده و یادگیری مهمترین مهارت انسانهاست و شرط ماندگاری و موفقیت در سازمان نیز انعطاف و تغییر است.
نظر شما :