کارگاه آموزشی "مهارتهای ارتباطی در محیط کار" برگزار شد.
کارگاه آموزشی " مهارتهای ارتباطی در محیط کار" روز چهارشنبه 9 مهر 1404 از ساعت 12-14 با همکاری کتابخانه مرکزی و مرکز نشر و مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری با حضور آقای دکتر محمدحسین سالاریفر، عضو محترم هیأت علمی دانشگاه و کارکنان دانشگاه بیرجند در سالن بشارت برگزار شد.
در این کارگاه آقای دکتر سالاریفر ضمن خیر مقدم به شرکتکنندگان، ابتدا مقدمهای کوتاه درباره اصول و مبانی مهارتهای ارتباطی در محیط کار را بیان کرد. در ادامه موانع ارتباط اثربخش اعم از موانع درونی و بیرونی را با ذکر نمونه و مثال عینی مطرح نمود. سپس توضیح کلی درباره استرس یا فشار روانی عنوان کرده و انواع استرس اعم از مطلوب و نامطلوب را با ذکر نمونههای عینی مورد بررسی قرار داد. منابع استرس و انواع استرس درونی و بیرونی نیز از جمله موارد مطرح شده در کارگاه بود. استرس بعنوان یکی از مهمترین چالشها و موانع اثربخش در کیفیت مهارتهای ارتباطی بوده و بایستی از طریق مختلف آن را کنترل و مدیریت نمود. شناسایی تفکر آسیبزا و اصلاح آن، ورزش و فعالیتهای جسمانی هدفمند، کیفیتبخشی به خواب، تفریح و روحیه شوخطبعی از جمله راهکارهای مدیریت استرس میتواند باشد. سندرم خستگی مزمن نیز یکی از موانع مهم و قابل تأمل در کیفیت ارتباط اثربخش در محیط کار میباشد. این سندرم، نوعی اختلال پیچیده است که با خستگی شدید مشخص میشود و هیچ علت مشخصی ندارد. ممکن است این خستگی با فعالیت جسمی یا روانی بدتر شود و با استراحت نیز بهبود نیابد. در واقع این سندرم پیامدی از استرس طولانیمدت مزمن است که حداقل در طول شش ماه بدون بهبود کافی طول کشیده باشد، این وضعیت را قبلاً فرسودگی شغلی نیز مینامیدند. سه مرحله سندرم خستگی مزمن عبارتند از : مرحله اعراض و علائم ابتدایی، مرحله اضطرار و مرحله بهبود. اولین مرحله که علائم فشار روانی و جسمی را سبب میگردد ولی باز هم شخص از عهده کارهای روزمره خود برمیآید. مرحله دوم که اکثراً ناگهانی رخ میدهد، شخص غیرفعال شده و عوارض آن ممکن است هفتهها طول بکشد. در مرحله سوم یعنی مرحله بهبود، فرد بتدریج تواناییهای خود را بدست آورده ولی هنوز بسیار خسته و حساس در برابر فشار عصبی بوده و در تمرکز و حافظه دچار مشکل میشود. عواملی از قبیل عفونتهای ویروسی، مشکلات سیستم ایمنی بدن و عدم تعادل هورمونی از جمله علل سندرم خستگی مزمن به شمار میآیند. این سندرم با علائمی از قبیل گلودرد، سردرد، خستگی، اختلالات خواب، کاهش حافظه ، درد مفاصل و ... همراه است. در ادامه مباحث کارگاه، انواع شناخت ارتباط با دیگران اعم از شناخت سرد و داغ، نگرانی و نشخوار فکری مورد بررسی قرار گرفت. انواع الگوهای ارتباط تعاملی (من والد، من بالغ، من کودکی) نیز از جمله مواردی بود که به طور مفصل در این کارگاه مورد تشریح قرار گرفت.
نظر شما :