اولین جلسه باشگاه دانش " نقد و بررسی کتاب کافکا در کرانه" برگزار گردید

۲۲ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۵ کد : ۲۱۸۶۱ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۸۸

اولین جلسه " باشگاه دانش" با همکاری کتابخانه مرکزی و مرکز نشر و  انجمن علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی به منظور نقد و بررسی "رمان کافکا در کرانه" با حضور دکتر محمود سنگری و دانشجویان و کارکنان دانشگاه بیرجند  در روز دوشنبه 1401/09/21 از ساعت 12 - 14 در طبقه دوم بخش مرجع کتابخانه مرکزی برگزار شد.

 کتاب کافکا در کرانه رمانی از نویسنده ژاپنی، هاروکی موراکامی است که اولین بار در سال ۲۰۰۲ به ژاپنی و در سال ۲۰۰۵ به انگلیسی منتشر شد. این رمان در فهرست ده کتاب برتر سال ۲۰۰۵ نشریه نیویورکر قرار گرفته‌ است.کازوئو ایشی گورو برنده جایزه بوکر درباره هاروکی موراکامی می گوید:                             

او دو سبک متمایز دارد: از یک سو سبک غریب و آشوبگرایانه و از سوی دیگر شیوه مالیخولیایی بسیار کنترل‌شده، در این کتاب خواندنی که سراسر معماست و اتفاقات عجیب در آن فراوان است، با دو داستان به ظاهر بی‌ربط به همدیگر که به موازات هم جلو می‌روند و دو شخصیت اصلی روبه‌رو هستیم: کافکا تامورا و ساتورو ناکاتا

فصل‌های فردِ کتاب، داستان کافکا تامورا (که اسم اصلی او را نمی‌دانیم) است. زاویه دید این فصل‌ها اول شخص و از زبان خود کافکا بیان می‌شود. او پسری ۱۵ ساله و کتابخوان است که تصمیم خودش را گرفته و می‌خواهد از خانه فرار کند. همراه پدر مجسمه‌ساز خود زندگی می‌کند. مادر و خواهر بزرگ‌ترش هنگامی که او ۴ سال داشت از زندگی آن‌ها بیرون رفتند و یکی از دلایل فرار کافکا از خانه این است که مادر و خواهرش را پیدا کند. بیشتر اتفاقات این رمان جذاب در کتابخانه اتفاق افتاده است .

در مباحث پایانی کتاب به ذکر جمله ای از کتاب در موضوع فقدان  اشاره شده:" هیچ وقت یکی را با همه وجود دوست نداشته باش ، یک تکه از خودت را نگه دار برای روزهایی که هیچ کس را به جز خودت نداری"

در پایان ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جلسه و قدردانی از اساتید، کارمندان ، دانشجویان  همچنین همراهی خانم دیوانی که در بخش هایی از جلسه صحبت فرمودند، پیشنهاد کتاب بعدی با عنوان رمان "مزرعه حیوانات اثر جورج اورول "بود که به توافق اکثریت حاضرین رسید.

آخرین ویرایش۲۲ آذر ۱۴۰۱

( ۴ )

نظر شما :