دهمین نشست کافه کتاب برگزار شد

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۰ کد : ۲۳۷۳۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۴۱
دهمین نشست کافه کتاب با همکاری کتابخانه مرکزی و مرکز نشر روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در سالن مرجع و نشریات کتابخانه با حضور آقای دکتر مفید شاطری عضو محترم هیأت علمی گروه جغرافیا با معرفی کتاب "سرخنگ نگین سبز کوهستان" تألیف دکتر مفید شاطری و دکتر علی اشرفی و با حضور اساتید،کارکنان و دانشجویان دانشگاه برگزار شد.

    در این نشست آقای دکتر مفید شاطری ضمن خوش‌آمدگویی به حضار به معرفی کتاب سرخنگ پرداختند. سرخنگ روستایی است ییلاقی در فضایی کاملاً سرسبز در دل کوهستانهای شرقی واقع در شهرستان درمیان  در 70 کیلومتری شهرستان بیرجند است که به باغستان درخش معروف می باشد. کتاب سرخنگ نگین سبز کوهستان  در دوازده فصل تنظیم شده است و به معرفی این منطقه پرداخته است.  در فصل اول کلیاتی از ویژگیهای طبیعی و موقعیت جغرافیایی این منطقه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. از روش جدید پهباد استفاده شده است و برای نقشه های طبیعی مونوگرافی روش مشاهده بکار رفته است. فصل دوم به تاریخ محلی روستا پرداخته و سابقه‌ی مکتوب  روستا را اعلام می‌کند و مبنای کار نویسنده است.  بنا به گفته مردم محلی سابقه این روستا بین 300 تا 400 سال است که در مورد صحت این مطلب، کتب وقفی  هم چک شده است . یک نسخه کتاب خطی قرآن پیدا شده که قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد. شجره‌شناسی نیز از مباحث دیگر مطرح شده در این فصل می باشد. در فصل  سوم سابقه‌ی جمعیتی و مدیریتی  این روستا بررسی شده است. اولین سرشماری این محل در دوره قاجار بوده است که تعداد قنات ها و سابقه جمعیت را نشان می‌دهد فصل چهارم پیشینه آموزش این منطقه را نشان می‌دهد. اولین معلم نویسنده کتاب آقای دکتر شاطری نیز در این کتاب معرفی شده است.
در فصل پنجم مفاخر علمی و بزرگان روستا معرفی شده‌اند. سه نفر از تعزیه خوان‌های حسینه سرکار از این منطقه هستند. فصل ششم شامل موقوفات است. به دفتر محفوظ موقوفات که یک روحانی در درخش هم از آن یک نسخه تهیه کرده است نیز در این فصل اشاره شده است. موقوفات این روستا توسط سیستم پهباد مکان‌یابی و مشخص شده‌اند. نویسندگان کتاب در فصل هفتم به معرفی آسیاب‌ها به عنوان با ارزش‌ترین  ملک هر روستا می‌پردازند. در فصل هشتم صنعت فرش این منطقه  معرفی گردید. منطقه درخش یکی از اولین مناطق بافت قالی در ایران است . در سرخنگ در دهه چهل، 60 دستگاه قالی بافی با اصطلاح های دکان،کارگاه و کارخانه معرفی شده است. اولین فرش تصویری ایران مربوط به منطقه درخش است. خم‌های رنگرزی که با حدود 33 رنگ طبیعی از مواد گیاهی همین منطقه در آن استفاده شده است و ویژگی آن این است که رنگ آن در اثر شستن نه تنها از بین نرفته بلکه شفاف‌تر هم می‌شوند، در این روستا موجود می باشد. نویسندگان در فصل نهم به معرفی مراسم فرهنگی و مذهبی این روستا می‌پردازند. مراسم شبیه‌خوانی که از دوره قاجار مرسوم است در سرخنگ هنوز ادامه دارد. بررسی فرهنگ عامه  روستای سرخنگ از موضوعات مورد بحث در فصل ده این کتاب است. مکان های زیارتی و تاریخی روستای سرخنگ در فصل یازدهم مورد بررسی نویسندگان قرار گرفته اند. مراسم تکیه بندان به عنون میراث ملی کشوری در این روستا ثبت شده است. بررسی حوادث تاریخی سرخنگ در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی از مباحث مورد بحث در فصل دوازدهم می باشد.

آخرین ویرایش۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظر شما :