شرحی بر زندگی پروفسور محمود رفیعی

۱۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۸ کد : ۱۵۲۴۹ معرفی مفاخر و نام آوران
تعداد بازدید:۲۱۳۶

دکتر محمود رفیعی، دی ماه سال ۱۳۱۸ شمسی در روستای درخش از توابع شهرستان بیرجند متولد شد. وی دو سال اول ابتدایی را در روستای درخش و چهارسال بعدی را در دبستان حکیم نزاری سپری کرد. همچنین تا سال پنجم در دبیرستان شوکتیه تحصیل کرد، اما در سال پایانی دبیرستان به تهران رفت و در دبیرستان البرز مشغول به تحصیل شد.

وی در سال 1337(1958 میلادی) ایران را به قصد ادامه تحصیل در سوئیس ترک کرد و در دانشگاه ژنو در محضر استادانی چون پروفسور بیکل، پروفسور رودلر و استادان بزرگی که شهرت بین‌المللی داشتند، به تحصیل در رشته پزشکی پرداخت. پس از اتمام دکتری به منظور اخذ تخصص و ادامه تحصیلات به انگلستان رفته و از محضر استادانی چون پروفسور ایلینک ورث و پروفسور ولف استفاده کرده و به عنوان پزشک فوق تخصص کودکان در سال 1351 به ایران آمده و استادیار دانشگاه تهران شد و پس از ۳۰ سال تدریس و پژوهش و درمان بیماران با سمت استاد بیماری کودکان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۳ بازنشسته شد.

وی علاوه بر کارهای تحقیق و پژوهش در رشته پزشکی، در زمینه ادبیات و فرهنگ در منطقه خراسان جنوبی گام‌های مفیدی برداشت. رفیعی به طبابت با احترام خاصی نگاه می‌کند و معتقد است طبابت تجارت نیست، چراکه با جان انسان سر و کار دارد.

به دلیل این‌که ذوق شعری و ادبی در برخی از نیاکان ایشان وجود داشت، علاوه بر طبابت علاقه زیادی نیز به ادبیات داشت و در سفری که به زادگاه خویش داشت متوجه شد که منابع کافی برای شناخت منطقه، دانشمندان و فرهیختگان آن وجود ندارد تا افراد را نسبت به منطقه بیرجند و شخصیت‌های مطرح شده آن مطلع سازد، بنابراین با هزینه‌های شخصی در این زمینه گام‌های مهمی برداشت و در نتیجه تلاش‌هایش تا امروز بیش از ۴۰ اثر منتشر شده است.

از کتبی که منتشر می‌کند نسخه‌هایی را به کتابخانه عمومی ایران و نسخه‌ها را برای نشر علم و پژوهش و تحقیق و کتابخوانی به صورت رایگان توزیع می‌کند. رفیعی همچنین در مناصب دانشگاهی و مسئولیت‌هایی که در زمان اشتغال داشت خدمات بسیاری انجام داده است.

او معتقد است که زیربنای هر پیشرفتی برپایه پویایی فرهنگی است و هر فردی در هر رشته و شغلی که مشغول فعالیت است، باید به وظایف اجتماعی و فرهنگی خود نیز آگاه باشد.

وی خدمات بسیار زیادی در ترویج فرهنگ و تاریخ زادگاهش کرد و به همین دلیل در سال ۱۳۹۴ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران از خدمات علمی و فرهنگی ایشان تقدیر کرد و در همین زمینه کتابی تحت عنوان مورخ دانا و پزشک توانا به چاپ رسید.

پروفسور محمود رفیعی از بنیانگذاران بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ایران در تهران است که از مراکز درجه اول درمانی در کشور است. همچنین رفیعی پایه‌گذار رشته ایمونولوژی کودکان در مرکز طبی بوده است و علاوه بر آن در زمینه بیماری‌های گوارشی کودکان تحقیقات فراوانی انجام داده است و پزشکان زیادی از شمار متخصصان کودکان از نظر این استاد استفاده کردند.

آخرین ویرایش۱۴ آبان ۱۴۰۰