شرحی بر زندگی آیت الله شیخ جواد عارفی

۱۵ آبان ۱۴۰۰ | ۰۰:۲۵ کد : ۱۵۲۵۴ معرفی مفاخر و نام آوران
تعداد بازدید:۱۰۶۷

مرحوم « آیت الله حاج شیخ جواد عارفی » ، از مفاخر استان خراسان جنوبی و از نام آوران عرصه علم و ایمان این دیار ، فرزند شیخ ابراهیم ، در اولین روز ماه ذیحجه سال 1309 هجری قمری ، مطابق با سال 1271 هجری شمسی ، در روستای خرمی ‌عربخانه از توابع شهرستان نهبندان ، در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد . پدر ایشان از علمای وارسته زمان خود و به امر تبلیغ و ارشاد مردم مشغول بوده است . شیخ جواد دروس اولیه دین و دینداری را در کنار پدر و مادر و در زادگاه خود خواند و از یازده سالگی لباس مقدس روحانیت پوشیده و وارد مدرسه معصومیه بیرجند شد . او در حوزه علمیه بیرجند مقدمات را در نزد برادر بزرگوارش ، مرحوم آقا شیخ محمد حسین فرا گرفت . لمعتین را در محضر آیت الله شیخ محمد باقر آیتی ، صاحب کبریت الاحمر و مکاسب و کفایه را در خدمت مرحوم آیت الله العظمی‌ شیخ‌هادی‌هادوی که از اصحاب سامره بود ؛ تلمذ نمود . سپس در سال 1332 هجری قمری به حوزه علمیه مشهد مقدس عزیمت و از محضر بزرگانی چون مرحوم آیت الله حاج محمد آقازاده و آیت الله حاج شیخ اسماعیل ایمانی بهره جست .

شیخ جواد عارفی در سال 1336 هجری قمری جهت ادامه تحصیلات به قم عزیمت نموده و از محضر آیات عظام مرحوم حاج شیخ محمد علی صفایی ، حاج شیخ ابوالقاسم قمی ، حاج شیخ مهدی پایین شهری و به ویژه از محضر مبارک حاج شیخ عبدالکریم حائری استفاده‌ها برد و در همان زمان از حوزه درس علمای به نام شهر اصفهان بهره جست . وی هم مباحثه امام خمینی (ره) و آیت الله اراکی بود . از همان ابتدای ورود به حوزه علمیه قم از طلبه‌های سخت کوش به شمار می‌آمد و در بیان احکام دین و مسائل فقهی نظریه ای محکم ، روشن و مستدل داشت ، چنان که استادانش طلاب دیگر را برای حل مشکلات علمی‌و فقهی به او ارجاع می‌دادند .

آیت الله حاج شیخ جواد عارفی ، مجتهدی مسلم و مسلط بود . در سن بلوغ به درجه قریب الاجتهادی رسیده و در ذیحجه الحرام سال 1354 ه.ق با اجازه نامه ای از آیت الله محمد مهدی مازندرانی به درجه اجتهاد نائل آمد. از جمله اجازات دیگر ایشان اجازه نامه ای است از آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و استادش آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی  .

این عالم وارسته یکی از افتخارات سرزمین قهستان بزرگ است . در جریان کشف حجاب دورة رضاخان بارها به افشاگری و سخنرانی آتشین بر ضد کارهای او پرداخت . زمانی که رضاخان فرمان شیطانی کشف حجاب را صادر کرد آیت الله عارفی به مخالفت و افشاگری پرداخته و در سفرهای تبلیغی اصفهان ، تهران ، اراک ، مباحث مختلف روز و به ویژه ضرورت و اهمیت حجاب را در اسلام مطرح کرد که سرانجام دو سال تمام نیز تبعید گردید .

آیت الله عارفی در سال 1320 ه.ش مدرسه علمیه معصومیه را بازسازی نمود و تا آخرین روزهای حیات پربرکت خویش به تربیت صدها روحانی که برخی امروز از بزرگان اند همت گماشت . آیت الله حاج شیخ جواد عارفی در نیمه شب عید قربان ( شنبه  9 ذیحجه1421 ه . ق ) برابر با سوم اسفند ماه سال 1380 ه. ش  ، در سن 112 سالگی ندای حق را لبیک گفت . این عالم گرانقدر در قطعه دوم مزار شهدای شهرستان بیرجند به خاک سپرده شده است .

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضایی ، امام جمعه اسبق بیرجند درباره ایشان چنین می‌گوید : « آیت الله عارفی از علمای وارسته و عرفای فاضل می باشد . وی عمر با برکت خویش را صرف مبارزه با استبداد و تبلیغ دین و تعلیم علوم دینی نمود .  او از شاگردان شیخ عبدالکریم حایری و هم مباحثه امام خمینی (ره) و آیت الله اراکی بود . در جریان کشف حجاب دورة رضاخان بارها به افشاگری و سخنرانی آتشین بر ضد کارهای او پرداخت . مدتی نیز سرپرستی مدرسه علمیه معصومه را به عهده گرفت و به تربیت طلاب و فضلا همت گماشت . »

آخرین ویرایش۱۵ آبان ۱۴۰۰