شرحی بر زندگی دکتر غلامحسین رونقی

۱۵ آبان ۱۴۰۰ | ۰۱:۴۲ کد : ۱۵۲۵۹ معرفی مفاخر و نام آوران
تعداد بازدید:۱۱۶۷

غلامحسین رونقی در سال 1321 در شهرستان بیرجند متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان شهر زادگاهش گذراند . پدر ایشان در کار آزاد و مادرش خانه دار بودند . وی تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه شوکتی گذراد . در سال 1346 پس از گذراندن مشکلات و وقفه های بوجود آمده به دلیل فوت پدر دیپلم را دریافت کرده و مقطع لیسانس و فوق لیسانس را در فردوسی مشهد و دکترا را در میشیگان آمریکا گذراند .

وی در سال 1359 موفق به کسب مدرک دکترا شد و بلافاصله به ایران بازگشت . در طی فعالیت های آموزشی و اجرایی که در ایران داشت ، سه دوره دیگر نیز جهت فرصت مطالعاتی به آمریکا و کانادا و استرالیا اعزام شد .

 

تحصیلات رسمی و حرفه ای :دکتر رونقی دوره دبستان و سیکل اول دبیرستان را در مدرسه شوکتی بیرجند گذراندند . در سال سوم دبیرستان به علت فوت پدر با وجود اینکه جزو دانش آموزان ممتاز و شاگرد اول بودند ، دست از تحصیل کشیدند تا برای سرپرستی خواهران و برادرانشان با مادرشان همکاری کرده باشند . ایشان در کنار دایی شان وارد بازار کار شدند . مجدد بعد از دو سال وقفه دوره دوم دبیرستان را به صورت شبانه خواندند و در نهایت در سال 1346 موفق به اخذ دیپلم طبیعی شدند .

در همان سال در کنکور دانشگاه تهران و مشهد شرکت کردند و در هر دو دانشگاه در رشته شیمی قبول شدند و ایشان دانشگاه مشهد را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند . دکتر رونقی با وجود اینکه در ابتدای تحصیل علاقه ای به رشته شیمی نداشت اما به مرور با جذابیت های آن آشنا شده و جزو دانشجویان ممتاز دوره خود شدند و دوره لیسانس را در سه سال و نیم گذراندند و از وزارت دربار آن زمان تشویق نامه نیز دریافت کردند . همچنین به دلیل ممتاز بودن در مقطع لیسانس ، بدون کنکور وارد مقطع ارشد دانشگاه فردوسی شدند . ایشان پس از فارغ التحصیلی با گذراندن آزمون های مربوطه مثل زبان و غیره که توسط وزارت علوم و انجمن ایران و آمریکا برگزار می شد و با استفاده از بورس وزارت فرهنگ و آموزش عالی جهت ادامه تحصیل به دانشگاه میشیگان آمریکا عزیمت نمود و در سال 1359 به اتمام رساند . دکتر رونقی برای دوره فوق دکترا مجددا به دانشگاه میشیگان آمریکا اعزام شد و با پروفسور پاپاو شروع به کار کرد و نتیجه آن چندین مقاله در ژورنال های معتبر می باشد .

وی در سال 1363 به کانادا اعزام شد . در این فرصت مطالعاتی با پروفسور کرول در گروه حسگرهای شیمیایی فعالیت کرد و نتیجه این سفر نیز 5 مقاله بود که یکی از این مقالات که در دانشگاه جورجیا ارائه شده بود ، از طرف انجمن شیمی آمریکا ممتاز شناخته شده و به سبب این کار برجسته دکتر کرول لوحی از دانشگاه تورنتو را نیز به ایشان اهدا کردند .

استاد رونقی در فرصت مطالعاتی سوم به استرالیا سفر کرد و در دانشگاه سیدنی با پروفسور لیندوی کارهای تحقیقاتی خود را ادامه دادند .

 

مشاغل و سمت های مورد تصدی :دکتر رونقی در حین تحصیل مقطع ارشد به صورت کارشناس نیمه وقت در آزمایشگاه های دانشکده علوم مشغول به کار بودند و در دبیرستان علم ، دبیرستان دانش و هنر و دبیرستان ادب دروس شیمی را تدریس می کردند . ایشان قبل از فارغ التحصیلی در سال 1353 از دانشگاه رازی کرمانشاه به ریاست مرحوم دکتر گویا به عنوان مربی دعوت بکار شدند .  با وجود اینکه عضو هیئت علمی دانشگاه رازی بودند، به دانشگاه بیرجند منتقل شدند و به مدت 7 سال به ریاست دانشگاه بیرجند منصوب شدند . فعالیت های چشمگیری از جمله گسترش تاسیسات کشاورزی و دامپروری ، تجهیز آزمایشگاه های مختلف فیزیک و شیمی ، ایجاد ده رشته کارشناسی و یک رشته کارشناسی ارشد ، تاسیس دانشگاه پیام نور بیرجند را انجام دادند و پس از فرصت مطالعاتی از سال 1370 به دانشگاه فردوسی مشهد منتقل و مشغول به کار شدند .

در سال 1371 به عنوان معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه انتخاب شده و 16 رشته کارشناسی ارشد و 20 گرایش دکترا تاسیس کردند . دکتر رونقی در کمیته های علمی مختلفی مثل کمیته تخصصی هیات ممیزی دانشگاه ، هیات ممیزی مرکزی دانشگاه فردوسی ، انجمن شیمی ایران ، شورای عالی انجمن شیمی و مهندسی شیمی ایران ، کمیته شیمی تجزیه در انجمن شیمی و مهندسی شیمی ایران ، شورای پژوهشی و کمیته ارتباط با صنعت ، کمیته تخصصی گروه شیمی و کمیته برنامه ریزی درسی گروه شیمی دانشگاه فردوسی مشهد حضور داشتند .

همچنین در دانشگاه های مختلفی همکاری داشته اند . دانشگاه بیرجند در مقطع کارشناسی ارشد ، دانشگاه سیستان  و بلوچستان و دانشگاه مازندران در مقاطع ارشد و دکترا ، در دانشگاه رازی در مقطع کارشناسی فعالیت داشتند . در دانشگاه میشیگان و کانادا هم ضمن اینکه دانشجوی دکترا بودند و در فرصت مطالعاتی بسر میبردند. تدریس عمومی ( Teaching Asistant ) پرداختند و علاوه بر آن در آزمایشگاه ها نیز مسئولیت هایی داشتند .

 

استادان و مربیان :سرکار خانم طبی معلم کلاس اول ایشان بودند . دکتر رونقی اینگونه از ایشان یاد می کند : « من با وجود محبتی که در کانون خانواده ام بود ، در ابتدا اصلا تمایلی به مدرسه رفتن نداشتم و خانم طبی چون خانه ما در مسیر راهشان بود ، هر روز صبح به دنبال من می آمدند و دست من را میگرفتند و به مدرسه میبردند و من را تشویق می کردند . از آن موقع چنان در روحیه من اثر گذاشتند که با شوق و علاقه زیاد تحصیلاتم را ادامه دادم .»

از سایر اساتید غلامحسین رونقی می توان به این شخصیت ها اشاره کرد : دکتر سلاجقه ، دکتر قدسی ، دکتر صمدی ، آقای مهندس بحرالعلوم ، آقای مهندس پسند و مرحوم دکتر ایپکچی ، دکتر گویا ، پروفسور پاپاو ( یکی از بزرگان شیمی در زمینه شیمی محلول ها ) ، پروفسور کرول ( گروه حسگرهای شیمیایی ) و پروفسور لیندوی .

جوایز :کتاب روشهای طیف سنجی نوری تجزیه ای دکتر رونقی در اولین مراسم انتخاب سال استان خراسان به عنوان کتاب برگزیده در علوم پایه انتخاب شد و مشمول جایزه قرار گرفت . همچنین 3 طرح تحقیقاتی که دو طرح ممتاز و یک مورد طرح برجسته ارزیابی و تایید شد که همه آن ها نیز مشمول جایزه گردیدند .

وی در شهریورماه 1389 از سوی وزارت علوم به عنوان دانشمند برتر شیمی تجزیه کشور انتخاب شد و در همین سال به عنوان پیشکسوت برتر شیمی ایران از سوی دانشگاه آزاد اسلامی مورد قدردانی قرار گرفت.

 

 

آخرین ویرایش۱۵ آبان ۱۴۰۰