۲۴ آبان ماه، سالروز درگذشت دکتر جمشید درویش تسلیت باد

۲۴ آبان ۱۴۰۰ | ۰۱:۰۸ کد : ۱۵۴۹۴ اطلاعیه معرفی مفاخر و نام آوران
تعداد بازدید:۲۱۶۸
۲۴ آبان ماه، سالروز درگذشت رئیس فقید دانشگاه بیرجند است. موزه و مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند، درگذشت این دانشمند وارسته را تسلیت می گوید.

دکتر جمشید درویش فرزند محمدابراهیم در سال 1330 در شهرستان بیرجند در محله خیابان چشم به جهان گشود . ایشان ابتدای کودکی را در مکتب علم و فضل آموختند و با قرآن و مبنای قرآن آشنا شده و از این جهت به زبان عربی نیز مسلط شدند . پس از آن از 7 سالگی وارد دبستان شوکتی شدند . پدرشان ابتدا خواربار فروشی داشتند و بعد از آن به کتاب فروشی تغییر شغل دادند و از این نظر دکتر درویش از کودکی و از نزدیک با کتاب و کتاب خوانی آشنا و بسیار علاقمند شدند .

ایشان پس از کسب دیپلم در سال 1349 جهت ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی به دانشگاه تبریز سفر کردند و از آنجا موفق به کسب بورسیه ادامه تحصیل شدند و در سال 1353 جهت کسب مدرک فوق لیسانس و دکترا به فرانسه مهاجرت کردند . در سال 1357 پس از دفاع از رساله دکترا در زمینه بیوسیستماتیک و تکامل جوندگانی مثل موش و موش کشتزار به ایران بازگشتند . ایشان ابتدا با توجه به تعهدشان به دانشگاه تبریز ، در آنجا مشغول به کار شدند اما پس از مدتی به پیشنهاد وزارت خانه به بیرجند منتقل شدند و از سال 1363 تا 1366 مسئولیت مجتمع آموزش عالی بیرجند را بر عهده داشتند. همزمان با فعالیت در دانشگاه بیرجند در سال 1365 ازدواج کردند و حاصل این ازدواج دو فرزند می باشد . طی 6 سال فعالیت در این دانشگاه خدمات ارزنده ای را از خود به یادگار گذاشتند و در نهایت به دانشگاه مشهد منتقل شدند .
 تحصیلات رسمی و حرفه ای : ایشان از 4 سالگی تا 7 سالگی در مکتب به علم اندوزی می پرداختند و از 7 سالگی وارد دبستان شوکتی و پس از آن در سال 1343 وارد دبیرستان شوکتی شدند. پس از کسب دیپلم در سال 1349 در رشته زیست شناسی وارد دانشگاه تبریز شده و طی 4 سال ، لیسانس زیست شناسی خود را از آن دانشگاه گرفتند . با توجه به کسب رتبه اول در مقطع لیسانس موفق به اخذ بورسیه جهت ادامه تحصیل شدند و پس از گذراندن دوره زبان فرانسه در سال 1353 به کشور فرانسه مهاجرت کردند. طی 4 سال موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس و دکترا در زمینه بیوسیستماتیک و تکامل از آکادمی علوم مون پلیه شدند . رساله دکترای ایشان در زمینه بیوسیستماتیک و تکامل جوندگانی مثل موش و موش کشتزار بوده است که پس از دفاع از آن در سال 1357 به ایران بازگشتند .
 مشاغل و سمتهای مورد تصدی : ایشان بنیانگذار مرکز پرورش حیوانات انستیتوی علوم تکاملی دانشگاه مون پلیه هستند . پس از کسب مدرک دکترا با توجه به تعهد خدمتی که به دانشگاه تبریز داشتند ، به تبریز رفته و از سال 1357 در آنجا شروع به تدریس کردند . پس از انقلاب فرهنگی تا 1363 مدیریت گروه زیست شناسی دانشگاه تبریز را بر عهده داشتند . نماینده گروه زیست شناسی در کمیته زیست شناسی ستاد انقلاب فرهنگی در جهت بررسی کتب و تدوین برنامه های جدید زیست شناسی بودند . از سال 1363 به مدت 4 سال به پیشنهاد وزارتخانه به عنوان رئیس مجتمع آموزش عالی بیرجند شروع به کار کردند .
تاسیس مرکز لرزه نگاری و تاسیس گروه زمین شناسی و دانشکده پزشکی دانشگاه بیرجند و نیز راه اندازی شعبه ای از مرکز تحقیقات کویری و بیابانی دانشگاه تهران در دانشگاه بیرجند از اقدامات ایشان است . همچنین برگزار کننده سمینار بررسی عوامل و موانع پیشرفت های فرهنگی و آموزشی جنوب خراسان و هجدهمین کنفرانس ریاضی کشور در دانشگاه بیرجند بودند . از سال 1366 از ریاست دانشگاه بیرجند استعفا دادند و به دانشگاه مشهد منتقل شدند . ایشان سال ها مدیر گروه زیست شناسی ، معاون پژوهشی دانشکده علوم ، معاون آموزشی و دانشجویی دانشکده علوم ، مدیر پژوهشی دانشگاه و مدیر گروه پژوهشی جونده شناسی بوده اند . از دیگر فعالیتهای ایشان می توان موارد زیر را نام برد:
- طراحی سامانه نیمه اتوماتیک تشخیص مشخصات کروموزوم ها در گونه های مختلف جانوری و گیاهی و مرتب سازی آنها ( با همکاری دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد).
- ساخت شمع دود زا برای مبارزه با موشهای مضر ( با همکاری گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد)
- ساخت دستگاه مطالعه کلنی موش ها در بررسی های میدانی ( با همکاری دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد)
- اختراع دستگاه پرتاب یاخته و گسترش کروموزم
- دبیر نخستین همایش مطالعات کاربردی بیوسیستماتیک جوندگان ایران در دانشگاه فردوسی مشهد ( آبانماه 1380)
 -دبیر نخستین همایش فرگشت زیستی دانشگاه فردوسی مشهد. با همکاری انجمن زیست شناسی ایران ( بهمن ماه 1383)
- دبیر نخستین همایش موزه های علمی و تاریخ طبیعی ایران  با همکاری دانشگاه اهواز ، انجمن زیست شناسی ایران ، دانشگاه فردوسی مشهد (بهمن ماه 1384)
- دبیر نخستین همایش تاریخ، فلسفه و منطق زیست شناسی ایران با همکاری انجمن زیست شناسی ایران ( بهمن ماه 1388 )
- دبیر نخستین همایش جانور شناسی یگانشی ایران اردیبهشت 1391
-ایجاد آزمایشگاه بیوسیستماتیک جانوری در گروه زیست شناسی دانشگاه تبریز
ایجاد دوره های کار شناس ارشد بیوسیستماتیک جانوری در دانشگاه فردوسی مشهد و همکاری در تشکیل دوره دکتری بیوسیستماتیک جانوری دانشگاه تهران، پیشنهاد و پیگری ساخت موزه تاریخ طبیعی دانشگاه فردوسی مشهد با سرمایه گذاری برون دانشگاهی که حدود 20 سال از پیگیری آن می گذرد، افق های آینده شناخت گونه های جانوری و تنوع زیستی ایران را روشن تر می کند. ایجاد گروه پژوهشی جونده شناسی، ایجاد و پایه گذاری مجله ایرانی بیوسیستماتیک جانوری با همکاری دانشگاه های تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه شهید بهشتی که به عنوان یک الگو در پیشرفت گرایش بیوسیستماتیک جانوری و رقابت در سطح بین المللی بسیار موثر بوده است.

 
اساتید و مربیان : از جمله اساتید و مربیان دکتر درویش می توان از آقای صبوحی که معلم کلاس اول دبستان ایشان بودند و آقای راشد که بعدها در دانشگاه فردوسی همکار ایشان شدند و آقای قائمی و آقای حنفی (دبیر ادبیات) ، دکتر حکمت شعار ، دکتر منافی ، دکتر قدیمی ، دکتر نیشابوری ، دکتر سلیمی ، دکتر رفیع و پروفسور تالر نام برد .
 

ایشان 24 آبان 1396 بر اثر عارضه قلبی در مشهد دارفانی را وداع گفت. موزه و مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند سالروز درگذشت این دانشمند فرهیخته و چهارمین رئیس دانشگاه بیرجند را تسلیت عرض می نماید. 

 

**جهت دریافت ویژه نامه سالروز درگذشت دکتر جمشید درویش لطفاً کلیک نمایید.

آخرین ویرایش۱۲ آذر ۱۴۰۰