بازدید رئیس و اعضای شورای پردیس مهندسی
اهداف و اهمیت بازدید:
این بازدید، به عنوان یک گام ارزشمند در راستای ایجاد تعامل بین دانشکده مهندسی و موزه دانشگاه، از اهمیت ویژهای برخوردار بود. موزه دانشگاه بیرجند، که به عنوان یکی از بخشهای مهم فرهنگی و تاریخی دانشگاه شناخته میشود، دارای مجموعهای غنی از آثار تاریخی، دستاوردهای علمی و فناوری، و نمایشگاههای مرتبط با تاریخ علم و فناوری است. این آثار میتوانند زمینهساز توسعه پژوهشهای میانرشتهای و الهامبخش برای دانشجویان و اساتید دانشکده مهندسی باشند.
روند بازدید:
بازدید با خوشامدگویی مسئول موزه آغاز شد و طی آن، تاریخچه تأسیس موزه، اهداف اصلی آن و دستاوردهای برجسته آن توضیح داده شد. در ادامه، هیأت بازدیدکننده از بخشهای مختلف موزه بازدید کردند، از جمله:
• بخش فناوریهای قدیمی و ابزارهای مهندسی: در این بخش، ابزارها و ماشینآلات قدیمی که در توسعه فناوری و مهندسی نقش داشتهاند، به نمایش درآمده بود. این نمایشگاه برای اعضای هیأت علمی مهندسی جذابیت ویژهای داشت و زمینهساز بحثهایی در مورد روند پیشرفت فناوری در طی قرنها شد.
• بخش تاریخ دانشگاه و دستاوردهای علمی: در این بخش، اعضای هیأت علمی به بررسی تاریخچه دانشگاه بیرجند و نقش آن در توسعه علمی و فرهنگی منطقه پرداختند. این بخش نشاندهنده دستاوردهای علمی و مهندسی دانشگاه در طی دهههای اخیر بود.
• بخش تعاملی و پژوهشی: در این بخش، امکان تعامل بازدیدکنندگان با فناوریهای نوین و بررسی پروژههای تحقیقاتی دانشجویان و اساتید فراهم شده بود.
نتایج و توافقات:
در جریان این بازدید، پیشنهادهایی برای همکاری نزدیکتر بین دانشکده مهندسی و موزه مطرح شد. از جمله:
1. برگزاری دورههای آموزشی و کارگاههای مشترک: برگزاری کارگاههایی برای دانشجویان مهندسی در حوزههای مرتبط با فناوریهای تاریخی و مدرن.
2. ایجاد پروژههای پژوهشی میانرشتهای: انجام پروژههایی که بتوانند از دادهها و اطلاعات موزه برای تحلیل و توسعه فناوری استفاده کنند.
3. نمایش آثار دانشجویان و اساتید دانشکده مهندسی در موزه: اختصاص بخشی از موزه به دستاوردهای مهندسی مدرن.
4. طراحی بازدیدهای آموزشی: هماهنگی برای بازدید دانشجویان مهندسی از موزه در قالب برنامههای آموزشی.
این بازدید نمادی از تعهد دانشگاه بیرجند به تقویت تعامل بین دانشکدهها و بخشهای فرهنگی خود بود و میتواند در آینده، راه را برای همکاریهای بیشتر و توسعه علمی و فرهنگی هموار کند.