توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند انجام شد:طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی بر اساس نظریه حل مسئله ابداعی در رشتههای مهندسی مکانیک و صنایع در مقطع کارشناسی
به گزارش روابطعمومی و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند، پژوهشی با عنوان «طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی بر اساس نظریه حل مسئله ابداعی در رشتههای مهندسی مکانیک و صنایع در مقطع کارشناسی» توسط سیده زهرا اسلامی، دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی این دانشگاه، با راهنمایی دکتر محسن آیتی، عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی و با مشاورهی دکتر محمدعلی رستمینژاد، عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی و دکتر سارا سلیمینمین، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به مرحله اجرا رسید.
در این مطالعه، پس از بررسی وضعیت موجود برنامههای درسی رشتههای مهندسی مکانیک و صنایع مشخص شد که با وجود نبود ساختار رسمی برای نظریه تریز (TRIZ) در برنامههای درسی فعلی، بسیاری از اجزای این برنامهها دارای پتانسیل لازم برای توسعه و استقرار الگویی مبتنی بر این نظریه هستند.
در ادامه، الگوی برنامه درسی مبتنی بر حل مسئله ابداعی طراحی و فرایند اعتباریابی آن انجام شد. حاصل این کار در بازنگری برنامههای درسی رشتههای مهندسی توسط دفتر برنامه ریزی وزارت علوم میتواند مورد استفاده قرار گیرد. دستاوردهای این پژوهش در قالب مقالهای علمی در فصلنامه آموزش مهندسی ایران منتشر شده است.
نظر شما :