به همت محققان پردیس علوم رفتاری انجام گرفت: ارائه الگوی برنامه درسی بومی مطالعات اجتماعی دوره ابتدائی در مناطق دارای خرده فرهنگ
اولین دانشآموخته مقطع دکتری رشته برنامهریزی درسی از رساله خود تحت عنوان «ارائه الگوی برنامهدرسی بومی مطالعات اجتماعی دوره ابتدائی در مناطق دارای خرده فرهنگ» دفاع کرد.
خانم شیوا جلایری لائین در این رساله با راهنمائی آقایان دکتر محسن آیتی، دکتر جعفری ثانی و مشاوره آقای دکتر محمد اکبری بورنگ به بررسی فرهنگ یاددهی و یادگیری در منطقه چند فرهنگی کلات پرداخته و تجارب معلمان منطقه را در راستای بومی سازی برنامه درسی مطالعات اجتماعی مورد مطالعه قرار داده است.
در این پژوهش با اتکاء به شواهد و بررسیهای میدانی از یک سو و مبانی نظری و پژوهشهای پیشین از سوی دیگر، الگوی پیشنهادی برای بومی سازی برنامه درسی تدوین و اعتباریابی شده است.
با توجه به اهمیت بومی سازی برنامه درسی به ویژه درسهایی همانند مطالعات اجتماعی که وابستگی شدیدتری به فرهنگ دارند؛ ارائه این الگو میتواند مورد استفاده برنامهریزان درسی و همچنین معلمان ابتدائی قرار گیرد و سرآغاز پژوهشهای بیشتر در این حوزه مطالعاتی بسیار مهم باشد.