برگزاری کارگاه یادگیری بومیان دیجیتال و آموزش به آنها توسط دکتر اسدی یونسی استادیار گروه روانشناسی
کارگاه آموزشی با موضوع یادگیری بومیان دیجیتال و آموزش به آنها توسط دکتر محمد رضا اسدی یونسی استادیار گروه روانشناسی بصورت مجازی برگزار شد. خلاصه این کارگاه که برای اعضای محترم هیأت علمی برگزار شد به شرح ذیل میباشد.
نظام آموزشی، در هر دههای با مخاطبان خاص خود به عنوان یادگیرنده مواجه است که این دانشجویان دارای ویژگیها، نیازها، علایق و ترجیحات آموزشی خاصی هستند که به نحو قابل ملاحظه ای سیاستها، کمیت و کیفیت خدمات نظام آموزشی را تحت تأثیر خود قرار میدهد. ظهور پدیده نسلی در مباحث و گفتمانهای عمومی دانشگاهی با مضامینی چون «دانشجویان این دوره و زمانه» و مباحثی از این قبیل مطرح میشود که دانشجویان دوره حاضر نسبت به زمان گذشته چه تفاوتهایی دارند و اغلب در مورد تفاوتهای انگیزشی، پشتکار علمی، علایق تحصیلی و اخلاق آکادمیک دانشجویان، مباحثی مطرح میشود. از مبحث مربوط به تفاوتهای یادگیرندگان یک دوره نسبت به دوره دیگر، تحت عنوان شکاف نسلی یاد میشود. مباحث نسلی یکی از مباحث بسیار مهم در حوزه نظام آموزشی به ویژه نظام آموزش عالی است. در سالهای آغازین قرن 21، در مورد نسل جدیدی که وارد دانشگاهها میشوند نظریههایی مطرح شد و آن اینکه این یادگیرندگان به دلیل تولد و رشد در عصر فناوری، دارای ویژگیهای خاصی هستند که به این نسل، برچسبهایی چون، بومیان دیجیتال، هزاره گرایان، نسل شبکه، دیجیتالوند، نسل Y و یادگیرنده دیجیتال زده شده است. این برچسبها بسیار متنوع بودهاند؛ در یک مرور مطالعاتی در پیشینه پژوهشها 48 برچسب برای یادگیرندگان این نسل شناسایی شده است که متداولترین آنها بومیان دیجیتال، هزارهگرایان و نسل شبکه بوده است. برخی نیز در مقابل شهروند به این افراد برچسب دیجیتالوند را دادهاند؛ نسل X (متولدین سالهای 1961 تا 1981)؛ نسل جمعیتی (متولدین 1943 تا 1960)؛ نسل خاموش (متولدین 1925 تا 1942) تقسیم بندی نسلهای قبل از نسل Y در اروپا هستند؛ متولدین سالهای 1982 تا سال 2000 و متولدین قرن 21، نیز دو نسلی هستند که به هزارهگرایان، نسل شبکه، نسل Y و نسل Z و بومیان دیجیتال معروف هستند که موضوع بحث این نشست میباشد.