اختراع سیستم ترموفتوولتاییک منحصر بفرد کاتالیزی

تعداد بازدید:۵۲۴
اختراع سیستم ترموفتوولتاییک منحصر بفرد کاتالیزی

اختراع حاضر شامل سیستم ترموفتوولتاییک منحصر بفرد کاتالیزی است که می‌تواند با استفاده از انرژی حرارتی اتلافی حاصل از احتراق سوخت‌های فسیلی توان الکتریکی تولید کرده و همچنین با بازیافت حرارت از هدررفت انرژی جلوگیری نماید. ترموفتوولتاییک احتراقی سیستمی است که می‌تواند به طور مستقیم پرتوهای تابیده شده از دیواره‌های گرم محفظه احتراق را با استفاده از سلول‌های فتوولتاییک به انرژی الکتریکی تبدیل کند.
دکتر سید ابوذر فنایی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی مکانیک دانشگاه بیرجند گفت: براساس این تکنولوژی یک مشعل گاز خانگی این قابلیت را خواهد داشت که تمام انرژی گرمایی و الکتریکی مورد نیاز منزل مسکونی را تامین نماید. مکانیزم عملکرد این دستگاه به این صورت است که ابتدا در محفظه مرکزی احتراق به صورت پایدار ایجاد شده و حرارت اضافی این احتراق از جداره‌ها به محفظه بعدی که دورتادور محفظه مرکزی قرار دارد منتقل می‌شود. درون این محفظه هوا قرار داشته که خود بخشی از حرارت را برای بهبود فرآیند احتراق در طول محفظه مرکزی به ابتدای محفظه منتقل و بخش قابل توجهی از حرارت به صورت تشعشعشی از جداره محفظه احتراق به جداره خارجی محفظه گردش حرارتی منتقل می‌شود. در بیرون جداره های خارجی محفظه گردش حرارتی ساطع کننده‌های تشعشعی قرار دارند که حرارت دریافت شده را به سمت سلول‌های ترموفتوولتائیک نصب شده در جداره بعدی تابانده و سلول‌ها توان الکتریکی تولید می‌کنند. 
وی با تأکید بر اینکه اختراع حاضر می‌تواند برای سایر سوخت‌های فسیلی و نیز منابع گرم غیر احتراقی صنایع بازتعریف و طراحی گردد. عملکرد بی صدا و عدم استفاده از قطعات متحرک ، بهینه سازی موثر در مصرف برق و گاز برای تمامی مصارف و کاربری در صنایع حرارتی کشور، کاهش تولید گازهای گلخانه ای با توجه به بازیافت حرارتی مناسب و امکان کاهش مصرف سوخت تجهیزات حرارتی از جمله مهمترین مزایای این ثبت اختراع می باشد. 
وی اعلام کرد: این پرژه تحقیقاتی در ابتدا به عنوان پایان نامه دوره کارشناسی ارشد آغاز گردید توسط یک گروه تحقیقاتی داخلی-بین المللی به سرپرستی دکتر سید ابوذر فنایی، در دو واحد صنعتی در حال برآورد جهت پیاده سازی می‌باشد. دستگاه ترموفتوولتاییک احتراقی جهت بازیافت حرارتی و تولید توان الکتریکی به شماره 105414 در تاریخ 24 مهر 1400 در سازمان ثبت اسناد کشور ثبت اختراع شد.

آخرین ویرایش۲۴ اسفند ۱۴۰۰