جلسه دفاع مجازی از رساله دکتری مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی با عنوان"بررسی تجربی و عددی اثر پارامترهای فرآیند کشش مفتول آلومینیوم با روکش مس بر استحکام بین لایه ای و شکل پذیری لایه روکش مس" برگزار گردید.

۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۴ کد : ۹۸۹۳ اخبار دانشکده اخبار آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۶۶۶


در این پژوهش علاوه بر بررسی اثر پارامترهای فرآیند کشش سیم بر شکل‌پذیریِ لایه‌ی روکش و استحکامِ بین‌لایه‌ای، به بررسی علل بروز و رشد ترک در روکشِ مفتولِ آلومینیوم با روکش مس (مفتولCCA) طی فرآیندِ کشش سیم پرداخته شده است. با هدفِ محافظت از روکشِ مسی در برابر پیوند متالورژیکی با هسته‌ی آلومینیومی، طی فرآیندِ کشش سیم، فرآیند روکش‌دهی بدون اکسیدزداییِ مفتول آلومینیوم اجرا شد. فرآیندِ کشش سیم به‌صورت ناپیوسته (بدون ایجاد خمش) و بدون اجرای عملیات آنیلینگِ میانی اجرا شد. اثراتِ پارامترهایِ نسبت کاهش‌سطح‌مقطع‌کل، زاویه‌ی قالب و نسبت‌ کاهش‌سطح قالب ارزیابی شده است. آزمایش میکروکشش با معرفی یک ضریب تصحیح اصلاح شده برای ارزیابی اثر پارامترهای فرآیند کشش سیم بر شکل‌پذیری، استفاده شد. همچنین اثر پارامترهای کشش سیم بر تغییرات ریزساختار و میکروسختی لایه‌ی روکش مسی در دو ناحیه‌ی جوش و فلز ماده پایه بررسی شد. در مطالعات میکروسکوپی، حفراتی در ناحیه‌ی جوش شناسایی و اثرات نسبت کاهش‌سطح‌مقطع‌کل بر شکل هندسیِ حفرات، مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین اثر پارامترهای فرآیند کشش سیم بر استحکام‌ بین‌لایه‌ای، با بررسی منحنی نیرو-جابجایی آزمایش پولک‌رانی مورد ارزیابی قرار گرفت. این آزمایش با فرض المان چسبنده در ناحیه‌ی بین‌لایه‌ای شبیه‌سازی شد. منحنی‌های کالیبراسیون عددی با استفاده از مدل‌سازی و به‌کارگیری المان چسبنده جهت تخمین استحکام بین‌لایه‌ای با معرفی یک رابطه به‌دست آمد. همچنین اثر پارامترهای کشش مفتول بر فشار بین‌لایه‌ای به دو روش تحلیلی و عددی ارزیابی شده است. نسبت کاهش‌سطح‌ مقطع‌ کل بیشترین اثر را بر شکل‌پذیری و میکروسختیِ لایه روکش مس و همچنین استحکام بین‌لایه‌ای داشت. مشاهده شد با افزایش این نسبت، شکل حفراتِ ناحیه‌ی جوش از حالت کروی به شبه‌ترک تغییر کرد. در پایان مهم‌ترین دلیل بروز و رشد ترک طی فرآیند کشش سیم مفتولCCA، وجود حفرات در ناحیه‌ی جوش روکش مسی شناسایی شد.از این رساله 1 مقاله ISI و دو مقاله علمی پزوهشی و یک مقاله کنفرانسی استخراج شده است.
دکتر سعید رهنما و دکتر مهدی راغبی به عنوان اساتید راهنما، دکتر سید حجت هاشمی، دکتر سیدیوسف احمدی بروغنی و دکتر مهران کدخدایان از دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان اساتید داور، دکتر کریستف سومیتچ از دانشگاه صنعتی کرات و دکتر جواد خادم به عنوان نماینده تحصیلات تکمیلی دانشجو آقای فریبرز فاتحی در این جلسه حضور داشتند.

 

آخرین ویرایش۳۱ شهریور ۱۳۹۹