به همت محققین پردیس علوم رفتاری صورت گرفت: برگزاری جلسه دفاع رساله دکتری آقای کریم دهقانی دانش آموخته دکتری رشته فیزیولوژی ورزشی گرایش بیوشیمی و متابولیسم با عنوان: تأثیر هشت هفته تمرین مقاومتی دایره‌ای و مصرف مکمل اسپیرولینا بر مقادیر پلاسمایی لیپوکالین

۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۱ کد : ۸۴۸۵ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۹۱۲

به همّت محققین پردیس علوم رفتاری دانشگاه بیرجند صورت گرفت: جلسه دفاع رساله دکتری آقای کریم دهقانی دانش آموخته دکتری رشته فیزیولوژی ورزشی گرایش بیوشیمی و متابولیسم با عنوان: «تأثیر هشت هفته تمرین مقاومتی دایره­ای و مصرف مکمل اسپیرولینا بر مقادیر پلاسمایی لیپوکالین-2، آیریزین و برخی شاخص‌­های ترکیب بدنی مردان دارای اضافه وزن و چاق» به راهنمایی آقای دکتر مهدی مقرنسی و خانم دکتر مرضیه ثاقب‌جو دانشیاران گروه علوم ورزشی برگزار شد.

چکیده فعالیت: در حال حاضر در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن ﺷﯿﻮع ﭼﺎﻗﯽ ﺑﻪ ﻃﻮر ﭼﺸﻤﮕﯿﺮی در دﻫﻪ­ﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ و این چالش ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺧﻄﺮ اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﻪ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ، دﯾﺎﺑﺖ ﻧﻮع 2، ﺑﯿﻤﺎری ﮐﺒﺪ ﭼﺮب، ﺑﯿﻤﺎری ﻋﺮوق ﮐﺮوﻧﺮ و اﻧﻮاع ﺳﺮﻃﺎن،اختلالات چربی خون،پرفشاری خون ﻣﺮﺗﺒﻂ اﺳﺖ و باعث مرگ زود­رس می‌شود . یکی از راهکارهای موثر برای کنترل وزن و پیشگیری از چاقی استفاده از فعالیت ورزشی مستمر و منظم، همچنین تدابیر تغذیه­ای سالم و بهره­مندی از مکمل­‌های­ گیاهی است. مکمل اسپیرولینا نوعی علف­ سبز دریایی است که در گروه جلبک­‌های سبز آبی طبقه بندی می‌شوند و همچنین به عنوان یک مکمل غذایی غنی و با ارزش در دنیا مطرح شده است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی موجب تقویت دستگاه ایمنی می‌شود. هدف از این تحقیق تأثیر هشت هفته تمرین مقاومتی دایره­‌ای و مصرف مکمل اسپیرولینا بر مقادیر پلاسمایی لیپوکالین-2، آیریزین و برخی شاخص­‌های ترکیب بدنی مردان دارای اضافه وزن و چاق بود. تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی وکاربردی بود. به همین منظور60 مرد دارای اضافه وزن و چاق (کیلوگرم بر متر مربع 25<BMI) و با دامنه سنی30 تا 55 سال به صورت هدفمند انتخاب و به روش تصادفی ساده در چهارگروه تمرین+ اسپیرولینا، تمرین+ دارونما، اسپیرولینا و دارونما تقسیم شدند. گروه مداخله و دارونما به ترتیب به مدت هشت هفته روزانه دو عدد کپسول500 میلی‌گرمی اسپیرولینا و دارونما مصرف نمودند. تمرینات مقاومتی به مدت هشت هفته، هفته­ای سه جلسه و در 12 حرکت با رعایت یک الگوی زمان بندی منعطف و اصل اضافه بار اجرا شد. بر اساس آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی LSD مقادیر پلاسمایی لیپوکالین-2و مقادیر پلاسمایی آیریزین بین گروه­های تحقیق تفاوت معنی­داری داشت(05/0>p). اما تغییرات بین شاخص­های: وزن بدن، درصد چربی، شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به دور باسن تفاوت معنی­داری نداشت(05/0<p). بر همین اساس مقادیر پلاسمایی لیپوکالین-2 بین­گروه­های تمرین+ اسپیرولینا و اسپیرولینا، تمرین+ اسپیرولینا و دارونما، تفاوت معنی­داری داشت(05/0>p). همچنین مقادیر پلاسمایی آیریزین بین گروه­های تمرین+ اسپیرولینا و اسپیرولینا، تمرین + اسپیرولینا و دارونما، تمرین + دارونما و اسپیرولینا، تمرین+ دارونما و دارونما تفاوت معنی­داری نشان داد (05/0>p). مقادیر پلاسمایی لیپوکالین-2 در درون گروه­های تمرین+ اسپیرولینا، تمرین+ دارونما و اسپیرولینا کاهش معنی­داری را نشان داد(05/0>p).  همچنین مقادیر پلاسمایی آیریزین در درون گروه­های تمرین+ اسپیرولینا، تمرین+ دارونما، افزایش معنی­داری داشت (05/0>p). تغییرات درون گروهی وزن بدن، شاخص توده بدنی در گروه­های تمرین + اسپیرولینا و دارونما، تمرین + دارونما و اسپیرولینا و درصد چربی بدن، نسبت دور کمر به دور باسن در گروه­‌های تمرین+ اسپیرولینا، تمرین+ دارونما کاهش معنی­داری را نشان داد(05/0>p).  بنابراین به نظر می‌رسد هشت هفته تمرین مقاومتی دایره­ای به همراه مصرف مکمل اسپیرولینا می‌تواند از طریق افزایش مقادیر پلاسمایی آیریزین و کاهش مقادیر پلاسمایی لیپوکالین-2، وزن بدن، درصدچربی، شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به دور باسن، موجب بهبود ترکیب بدن و کاهش اختلالات مرتبط با چاقی شود و همچنین عاملی موثر در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی-عروقی باشد.

 

 

آخرین ویرایش۲۷ خرداد ۱۳۹۹