سخنرانی رئیس دفتر بین الملل در نشست مجازی کارگروه ملی همکاریهای علمی بین المللی با کشور روسیه دانشگاه شهید بهشتی تهران

۲۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۱ کد : ۱۱۵۱۰ اخبار
تعداد بازدید:۶۸۴

 

ششمین نشست مجازی کارگروه ملی همکاریهای علمی بین المللی با کشور روسیه امروز 24 دی ماه 1399 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. این جلسه با حضور جناب آقای تقی پور، رئیس دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه بیرجند، جناب آقای دکتر کریمیان، مدیر همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران، جناب آقای دکتر نصیری قیداری، رئیس محترم دانشگاه شهید بهشتی، جناب آقای دکتر نجفی، رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در روسیه، جناب آقای دکتر غلامی، نماینده محترم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جناب آقای مهندس پارسی زاده، سرپرست محترم واحد دیپلماسی علمی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برگزار گردید.

اهم مباحثی که در این جلسه مطرح شد، بدین شرح است:

جناب آقای دکتر تقی پور رئیس دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه بیرجند از ضرورت همکای داخلی در عرصه بین المللی سخن گفت. وی به بیان چند موضوع اصلی پرداخت. که از این میان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پراکندگی توانمندی های علمی در سطح کشور
  • تنوع نیازهای داخلی در سراسر کشور متناسب با نیازهای محلی
  • ایجاد شبکه علمی برای حل نیازهای داخلی با توجه به ظرفیت های بیبن المللی

جناب آقای دکتر تقی پور همچنین از ایجاد یک شبکه علمی مشترک سه جانبه میان دانشگاه بیرجند و دانشگاه شهید بهشتی و کشور روسیه خبر دادند و پیشنهاد کردند که این شبکه سازی میبایست در قالب یک پروژه ملی به اجرا درآید.

به پیشنهاد جناب آقای دکتر تقی پور کارگروه‌هایی به صورت محلی میبایست برای مناطق مختلف کشور در دانشگاههای هر منطقه تشکیل شود. دانشگاههای معین در هر استان، به احصاء نیازهای استان تحت پوشش خود اقدام کنند و این نیازسنجی به کارگروه روسیه ارسال شود. در نهایت نیز دانشگاههای داخلی برای رفع این نیازها اعلام آمادگی بکنند تا اساتید همتا که هم رشته نیز هستند بتوانند در حوزه های مشترک، پروژه های علمی را تعریف و با ایجاد ارتباط با یکی از دانشگاه‌های همکاری در کشور روسیه با تعریف پروژه‌های بین المللی به رفع نیاز داخلی پاسخ داده شود.

جناب آقای دکتر نجفی، رایزن محترم علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در روسیه به  ضرورت توجه به تقویت زیرساختهای زبان روسی در دانشگاههای ایران اشاره کرد و اظهار داشتند اختیارات کارگروههای تخصصی کشورهای مختلف مستقر در دانشگاههای داخل کشور میبایست افزایش یابد. وی همچنین به اهمییت توسعه محورهای ارتباطی و منابع مستقر در دانشگاهها جهت آگاهی بخشی به دانشجویان اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که به زودی آزمون بسندگی زبان روسی )پادفک( نیز در دانشگاههای کشور برگزار گردد.

جناب آقای دکتر غلامی، نماینده محترم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ضرورت توجه بیشتر به بورس دُوَل و تمرکز روی افزایش قدرت علمی دانشجویان اشاره کرد. ایشان همچنین در خصوص ظرفیت ها و طرح های حمایتی توسط مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری توضیحاتی ارائه کردند. محورهای مختلف همکاری شامل:

  • حمایت از پروژه های علمی بین المللی
  • اعزام اساتید برای فرصت مطالعاتی به روسیه
  • اعزام دانشجوی دکتری به روسیه
  • برگزاری مدرسه تابستانی (Summer School)  در دانشگاههای کشور روسیه
  • برگزاری دوره های مشترک با کشور روسیه
  • برگزاری آزمایشگاههای مشترک با کشور روسیه
  • حمایت از شرکتهای فناور
  • همکاری با آکادمی علوم روسیه

 

همچنین مهندس پارسی زاده سرپرست محترم واحد دیپلماسی علمی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه در سالهای گذشته، پژوهشگران استقبال خوبی از فراخوان ها داشته اند، افزود کیفیت پروپوزال های ارائه شده بسیار بالا بود و امیدواریم که در سال جاری و سالهای آینده نیز وضعیت به همین ترتیب ادامه یابد. وی همچنین به توضیح روند بررسی پروپزالها پرداخت و بیان کرد که برای ارزیابی پروپوزالهای ارسالی، کمیته ارزیابی متشکل از محققان کل کشور تشکیل شده که طرحهای دریافتی را طی چند مرحله بررسی میکنند. در نهایت این طرح ها برای ارزیابی نهایی به روسیه ارسال میگردد.

آخرین ویرایش۲۵ دی ۱۳۹۹