آشنایی با طرح های بین المللی مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی وزارت عتف

۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۲ کد : ۸۲۹۳ اخبار اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۲۷۲
آشنایی با طرح های بین المللی مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی وزارت عتف

معرفی مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی وزارت عتف 

در پی امضای یادداشت تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت جمهوری اسلامی ایران و «مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام» در ایتالیا و به منظور گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی میان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی داخل و خارج کشور، «مرکز همایش‌های علمی بین‌المللی» در فروردین 1378 تأسیس گردید.
مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به عنوان متولی فعالیت‌های بین‌المللی وزارت متبوع و به عنوان مرجع هماهنگی عضویت در برخی از سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی مانند مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام، شبکه سازمان‌های علمی جهان سوم، فرهنگستان علوم جهان سوم (تواس) فعالیت داشته، و دبیرخانه مراکزی مانند شبکه‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی، شورای قطب‌های علمی کشور، کمیسیون شتابگرها و محصولات دانش بنیان بوده است. افزون بر آن در سال 1394، برنامه ارزیابی شناسه‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور با هدف تقویت و اعتلای جایگاه کشور در جهان از طریق گسترش روابط علمی بین‌المللی آغاز شد. که ذیل این برنامه، ارزیابی سالانه و تهیه گزارش عملکرد از فعالیت‌های علمی بین‌المللی مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارکهای علم و فناوری کشور به این مرکز محول شده است. 
با توجه به اینکه یکی از بزرگترین اهداف مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گسترش و تسهیل ارتباط علمی میان مراکز دانشگاهی و پژوهشی ایران و مراکز علمی بین‌المللی جهان است، برنامه‌هایی همچون جندی شاپور(برنامه همکاری مشترک ایران و فرانسه)، ICRP(برنامه همکاری مشترک ایران و 29 کشور جهان)، برنامه پیترو دلاواله (برنامه همکاری مشترک ایران و ایتالیا)، برنامه حمایت از همکاری‌های بین‌المللی برای توسعه پژوهش‌های کاربردی(ایکارد)، برنامه همکاری‌های بین‌المللی برای توسعه آموزش(آیسد) طراحی و در حال اجراست.
مرکز همچین تلاش می‌کند با حمایت مالی از دانشجویان دکترا برای شرکت در همایش‌های بین‌المللی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باعث تقویت همکاری‌های علمی، آشنایی بیشتر با دیدگاه‌های اندیشمندان سراسر جهان و برقراری ارتباط آنها با پژوهشگران داخل کشور شود. 

طرح های علمی بین المللی مورد حمایت این مرکز: 

ICARD

در این برنامه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی - پژوهشی داخل کشور می‌توانند با همکاری پژوهشگران بین المللی و ایرانی مقیم خارج از کشور طرح‌های مشترک را تعریف و اجرا نمایند.

برنامه همکاری های بین‌المللی برای توسعه پژوهش‌های کاربردی ICARD

در این برنامه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی - پژوهشی داخل کشور می‌توانند با همکاری پژوهشگران بین المللی و ایرانی مقیم خارج از کشور طرح‌های مشترک را تعریف و اجرا نمایند. 

اهداف این برنامه:

  • ارتقاء کیفیت فعالیت‌های تحقیقاتی داخلی بخصوص پروژه‌های دکتری
  • تشکیل شبکه مجازی با استادان و پژوهشگران ایرانی مقیم خارج از کشور
  • ارتقاء جایگاه ایران در شاخص‌های توسعه علم و فناوری بین المللی
  • گسترش روابط بین‌ المللی علم و فناوری در قالب همکاری افراد حقیقی
  • دستیابی به اهداف علمی– فناوری خاص

ورود به سامانه طوبی

مشاهده طرح‌های ایکارد

طرح جندی شاپور

مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی با مشارکت بخش همکاری و فعالیت فرهنگی سفارت فرانسه در ایران (SCAC ) مجری برنامه پژوهشی جندی‌شاپور است. هدف این برنامه که از سال 1383 آغاز شده است ارتقا و گسترش همکاری‌های پژوهشی علمی و فنی پیشرفته میان پژوهشگران دو

برنامه پژوهشی جندی‌شاپور
مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی با مشارکت بخش همکاری و فعالیت فرهنگی سفارت فرانسه در ایران (SCAC ) مجری برنامه پژوهشی جندی‌شاپور است. هدف این برنامه که از سال 1383 آغاز شده است ارتقا و گسترش همکاری‌های پژوهشی علمی و فنی پیشرفته میان پژوهشگران دو کشور ایران و فرانسه است. برنامه شامل پروﮊه‌های مشترک پژوهشی گروه‌های ایرانی و فرانسوی در تمامی زمینه‌ها، به ویژه علوم انسانی و اجتماعی (حقوق، اقتصاد و مدیریت)، علوم پزشکی، علوم پایه، علوم محیط زیست و زیست‌شناسی است. فراخوان ارائه درخواست پروژه‌های مشترک دو کشور همزمان در ایران توسط مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی و در فرانسه توسط موسسه کامپوس فرانس منتشر می‌شود و درخواست‌های پروژه‌های مشترک تحقیقاتی (پروژه‌های جاری یا جدید) به طور همزمان در دو کشور بررسی می‌شوند. ارزیابی نهایی به عهده کمیته مختلط دو کشور است. در صورت تصویب پروژه مشترک، هزینه سفر طرف ایرانی به فرانسه از طرف مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی، و هزینه سفر طرف فرانسوی به ایران از طرف موسسه کامپوس فرانس پرداخت می‌شود. در مقابل، سالانه گزارشی از پیشرفت پروژه و فعالیت‌های انجام شده در خصوص چاپ مقالات و انتشار نتایج پژوهش در اختیار مرکز قرار می‌گیرد و در مقالات چاپ شده نام مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی و همچنین بخش فرهنگی سفارت فرانسه ذکر می‌شود. قابل ذکر است که تأمین اعتبارات و بودجه مربوط به تحقیقات پروژه مشترک به عهده خود مؤسسات و نهادهای مرتبط خواهد بود و مرکز تنها از ارتباط بین مراکز علمی دو کشور حمایت می‌کند.

مرکز در انتخاب پروژه‌های برنامه جندی‌شاپور برای موارد ذیل اولویت قائل است:

  •     پروژه‌هایی که همراه با آموزش در سطح دکتری یا پسا دکتری باشد؛
  •     پروژه‌هایی که موجب همکاری چند آزمایشگاه یا موسسه مختلف ایرانی و فرانسوی شوند؛
  •     پروژه‌‌هایی که باعث ایجاد توسعه، به ویژه توسعه اجتماعی-اقتصادی شوند.

لیست اولویت های پژوهشی

فراخوان شرکت در برنامه جندی‌شاپور

ورود به سامانه طوبی

 

ICRP

برنامه دعوت برای پژوهش مشترک از انجام پروژه‌های مشترک بین پژوهشگران برجسته ایرانی و بین‌المللی حمایت می کند....

تعریف برنامه Invited Collaborative Research Program

برنامه پژوهشی دعوت مشترک ICRP: مرکز باهدف ارتقای کیفیت برنامه‌های پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور تسهیل ارتباطات علمی میان پژوهشگران فعال در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخل کشور و پژوهشگران خارجی دعوت می‌کند در قالب پروژه مشترک، تبادلات علمی بین‌المللی فی‌مابین صورت دهند. حمایت‌های مرکز در چارچوب این برنامه، تامین بخشی از هزینه‌های اجرای پژوهش می‌باشد. در این برنامه در بازه‌ی زمانی مناسب پس از اعلام فراخوان، متقاضیان، طرح‌نامه‌های پیشنهادی خود را از طریق سامانه‌ی طوبی و به صورت آنلاین تکمیل و به مرکز ارائه می‌کنند، پس از دریافت طرح‌نامه و رزومه‌های علمی پژوهشی محقق ایرانی و بین‌المللی و ارسال به داورهای متخصص، نتیجه نهایی هر برنامه از طریق شورای پژوهشی مرکز مصوب شده و به استحضار متقاضیان محترم می‌رساند، تا جهت انعقاد قرارداد فی‌مابین اقدام نمایند.

اهداف برنامه

مهم ترین اهداف برنامه دعوت برای پژوهش مشترک را به شرح ذیل می توان برشمرد:

  • ارتقاء کیفیت فعالیت‌های تحقیقاتی داخلی بخصوص پروژه‌های دکتری
  • ارتقاء جایگاه ایران در شاخص‌های توسعه علم و فناوری بین المللی
  • گسترش روابط بین‌ المللی علم و فناوری در قالب همکاری افراد حقیقی
  • دستیابی به اهداف علمی– فناوری خاص

ورود به سامانه طوبی

 

آخرین ویرایش۱۳ خرداد ۱۳۹۹