نشست کارگروه ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور روسیه برگزار شد

۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۰ کد : ۸۵۵۲ اخبار
تعداد بازدید:۵۱۷
نشست کارگروه ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور روسیه برگزار شد

پنجمین نشست کارگروه ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور روسیه به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی و با حضور دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی، دکتر نجفی رایزن علمی ایران در روسیه، دکتر غلامی نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر کریمیان مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی و نمایندگان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز عضو کارگروه روسیه، روز سه‌شنبه 27 خرداد ماه 1399، به‌صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست ابتدا دکتر نصیری قیداری، ضمن اعلام آغاز به کار «اتاق فکر روسیه» در دانشگاه شهید بهشتی از امروز، بر لزوم اهمیت گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور روسیه تاکید نمود.

سپس دکتر کریمیان در سخنانی کوتاه ضمن ارائه گزارشی از چهارمین جلسه نشست کارگروه روسیه که در تاریخ 5 بهمن ماه 1398 به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده بود، به تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص تصمیمات جلسه مذکور پرداخت.

در ادامه دکتر نجفی نیز ضمن اعلام فرصت‌های همکاری موجود با کشور روسیه، حول دو محور اصلی بورس دولتی کشور روسیه و آموزش زبان روسی و همچنین تمهیدات صورت گرفته در خصوص ساماندهی این امر نکاتی را بیان کرد.

پس از ایشان مهندس پارسی زاده سرپرست واحد دیپلماسی علمی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به ارائه گزارشی در خصوص «فراخوان‌های مشترک با بنیاد پژوهش‌های بنیادین روسیه (RFBR)» پرداخت.

دکتر غلامی دیگر سخنران این نشست با برشمردن فرصت‌های موجود در کارگروه همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور روسیه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر لزوم همکاری گسترده¬تر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور جهت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مذکور تاکید نمود.

«فعالیت مشترک با روسیه در قالب اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر» و «راه‌اندازی رشته مشترک با همکاری پنج دانشگاه روسی» به ترتیب موضوع سخنرانی دکتر بانی مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه گیلان و دکتر رحیم‌نژاد مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه نوشیروانی بابل بود که در ادامه نشست پیگیری شدند.

پیش از برگزاری جلسه پرسش و پاسخ، دکتر ابطحی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به ارائه گزارشی در خصوص «چشم‌انداز فناوری و نواوری در روسیه امروز» پرداخت.

همچنین دکتر غلامی، مهمترین محورهای حمایت کارگروه روسیه را به شرح زیر اعلام نمود: 

1. اعزام هیأت های مدیریتی و تصمیم گیری های عملیاتی 

2. اعزام اساتید جهت گذراندن دوره فرصت مطالعاتی 

3. اعزام دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی برای گذراندن دوره فرصت مطالعاتی 3 الی 9 ماهه 

4. دعوت از متخصصین کشور روسیه برای حضور در دانشگاههای ایران 

5. اعزام گروه دانشجویی برای شرکت در مسابقات علمی 

6. اعزام دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی برای دوره های کوتاه مدت تابستانه (summer school)

7. جذب دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی در قالب بورس دول کشور روسیه 

8. برگزاری دوره های مشترک دانشگاهی 

9. تبادل استاد و دانشجو برای مدت یک الی دو ترم تحصیلی 

10. تعریف و تصویب پروژه های مشترک که منجر به انتقال فناوری شود. 

 

در نهایت جلسه با پرسش و پاسخ سایر اعضای کارگروه و جمع بندی از سوی دکتر کریمیان پایان یافت.

 

آخرین ویرایش۰۲ تیر ۱۳۹۹