گروه پژوهشی علوم زمین دانشگاه بیرجند برگزار کرد;

سخنرانی علمی استفاده از آبخوان‌ها برای انرژی پایدار

۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۷:۴۲ کد : ۱۹۱۳۳ اخبار
تعداد بازدید:۳۴۵
سخنرانی علمی استفاده از آبخوان‌ها برای انرژی پایدار

بنابر گزارش مدیر گروه پژوهشی علوم  زمین سخنرانی علمی با عنوان Aquifer Utilization For Energy Sustainability توسط آقای دکتر رضا فصیحی در تاریخ 21 خرداد ماه جاری انجام شد.

آقای دکتر رضا فصیحی  در سال 1355 از دانشگاه صنعت نفت آبادان فارغ التحصیل شدند. کارشناسی ارشد خود را در سال 1977 در رشته مهندسی شیمی و دکتری خود را در سال 1981 در مهندسی نفت از دانشگاه استنفورد اخذ کردند. بعد از آن در  شرکت‌های نفتی همچون آرکو، امکو، بریتیش پترولیوم مشغول به کار بوده‌اند. ایشان در زمینه‌های  تکنولوژی هوای پاک و پروژه‌های صنعتی مشترک در زمینه ترسیب CO2 فعال بوده اند.

دکتر فصیحی بیش از 40 سال تجربه در تحقیق، توسعه و مدیریت نفت مخازن متعارف و غیر متعارف دارد. ایشان در حال حاضر مشغول مشاوره در زمینه پروژه EOR/IOR و فعالیت‌های حذف کربن در صنعت نفت است. ایشان مشاور شرکت  BHP (Broken Hills Properties) و یکی از بینان گذاران شرکت Beyond Carbon است

خلاصه سخنرانی ایشان به شرح ذیل است.

با توجه به افزایش علاقه به جذب و جداسازی کربن (CCS)، سفره های آب شور (SA) و مخازن هیدروکربنی تخلیه شده (DHR) ، مکان های ذخیره CO2 در آینده امیدوار کننده هستند. ذخیره‌سازی گاز در سفره‌های زیرزمینی مفهوم جدیدی نیست: شرکت‌های خدمات گاز از سفره‌های زیرزمینی برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی به عنوان بخشی از اوج تلاش‌ برای اصلاح استفاده می‌کنند، یعنی مدیریت فعال عرضه و تقاضای کلی.

علاوه بر این، علاقه به سوخت هیدروژن و ذخیره سازی هوا، نیاز به ذخیره سازی هیدروژن زیرزمینی (UHS) یا ذخیره سازی هوای فشرده در سفره های زیرزمینی (CAESA) را ایجاد کرده است. در این سخنرانی  خلاصه‌ای از کارها و عملیات زمین‌شناسی و مهندسی را که برای توصیف چنین سفره‌های زیرزمینی مورد نیاز است، ارائه شد. حفظ طولانی مدت CO2 یا قابلیت تحویل بالای انرژی ذخیره شده، پیامدهای کلیدی مطلوب در این مطالعه انجام گرفته است.

ایشان در پایان نتیجه گیری کردند که

کاهش گازهای گلخانه‌ای آینده به سفره های آب شور در سراسر جهان برای ذخیره سازی نیاز دارد. استفاده از آبخوان برای ذخیره‌سازی گاز (CO2، CH4، هوا و غیره) باید با درک درستی از اندازه آبخوان (مخزن)، ژئومکانیک، ژئوشیمی انجام گیرد.

مدل‌سازی مخزن/آب‌بندی قوی با ژئوسیستم‌های تعریف‌شده مناسب که بینش‌هایی در مورد هرگونه نشت احتمالی در طول زمان ارائه می‌دهد. یکپارچگی و پایداری عملیات پروژه به نظارت مداوم بر سایت های توسعه یافته و ذخیره سازی نیاز دارد.

آخرین ویرایش۲۹ خرداد ۱۴۰۱